Παίρνετε το παιδί σας απ’ το σχολείο και θέλετε να μάθετε τι έκανε όλη μέρα, αλλά το μόνο που ακούτε είναι μονολεκτικές απαντήσεις ή ενίοτε, μια απόλυτη σιωπή; Υπάρχουν τρόποι να το βοηθήσετε ώστε η βέβαιη ανάγκη του να μοιραστεί μαζί σας ό,τι του έχει συμβεί, τελικά να εκφραστεί.
Ό,τι συμβαίνει στο σχολείο.. μένει στο σχολείο!
Τα παιδιά περνούν ένα μεγάλο μέρος της ημέρας τους στο σχολείο. Το σχολείο είναι για εκείνα ο πρώτος σημαντικός χώρος που «συναντούν» εκτός οικογενειακού πλαισίου. Ένας πρώτος κοινωνικός θεσμός στον οποίο τα μικρά παιδιά λειτουργούν ως αυτόνομες προσωπικότητες υπό συγκεκριμένους «κώδικες» και κανόνες. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να αισθάνονται αυτόνομα να αναπτύξουν την προσωπικότητα και τις σχέσεις τους μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
«Ό,τι συμβαίνει στο σχολείο, μένει στο σχολείο» κατά το πώς το βλέπουν τα παιδιά εφόσον τα αυτιά και τα μάτια των γονιών τους βρίσκονται μακριά. Ίσως γι’ αυτό και δεν θέλουν να μοιραστούν «λέξη» με τη μαμά και το μπαμπά. Οι πληροφορίες που παίρνει ένας γονέας για το σχολείο είναι άλλωστε έμμεσες, μέσω των δασκάλων, των άλλων γονιών ή μέσω των παιδιών τους.
Πότε πρέπει να σας ανησυχήσει η «σιωπή» του παιδιού για το σχολείο
Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι η σιωπή του παιδιού δεν σχετίζεται με κάποια προβληματική κατάσταση που βιώνει στο σχολείο και δεν ξέρει πώς να την αντιμετωπίσει. Είναι απαραίτητο επομένως να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στη γενική διάθεση και συμπεριφορά του παιδιού.
Εάν το παιδί σας είναι ομιλητικό και εξωστρεφές, αλλά ξαφνικά σταματά να μιλάει για το τι συμβαίνει στο σχολείο, εκλάβετε το ως ένα κακό σημάδι και διερευνήστε την κατάσταση.
Αν η λιτή του επικοινωνία είναι συνήθης και δεν αποτελεί έκπληξη, μην ανησυχείτε. Θυμηθείτε πως το παιδί περνά ένα στάδιο «οικοδόμησης» των πρώτων αυτόνομων δεσμών του. Εξάλλου, δεν χρειάζεται να σας λέει τα πάντα. Ειδικά εάν το ρωτάτε με λάθος τρόπο, ο οποίος είναι ένας ακόμη πιθανός λόγος που δεν σας ανοίγεται.
Πώς θα ενθαρρύνουμε το διάλογο για το σχολείο
«Πως ήταν το σχολείο σήμερα»; Αυτή η πολύ γενική και μη συγκεκριμένη ερώτηση, γιατί να μην λάβει μια πολύ γενική και μη συγκεκριμένη απάντηση;
Για μια πιο πλούσια συζήτηση, δοκιμάστε ερωτήσεις όπως:
- Ποιο ήταν το πιο διασκεδαστικό πράγμα που συνέβη σήμερα στο σχολείο;
- Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της ημέρας σου;
- Ποιο ήταν το πιο βαρετό πράγμα που έκανες;
- Ένιωσες άσχημα κάποια στιγμή σήμερα;
- Αν ήσουν ο δάσκαλος, τι θα ήθελες να κάνεις στην τάξη;
- Ποια ήταν η καλύτερη και η χειρότερη στιγμή στην ημέρα σου;
Κατά κανόνα, όταν τα παιδιά προτιμούν να κρατούν πληροφορίες για τον εαυτό τους, θα πρέπει να τα σεβόμαστε και να μην τα πιέζουμε. Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά θα είναι σταδιακά πιο πρόθυμα να μας μιλήσουν αρκεί να αισθάνονται ασφαλή, ελεύθερα μα και συναισθηματικά προστατευμένα.