Οι σημερινοί νέοι μεγαλώνουν στην πιο τεχνολογικά καθοδηγούμενη κοινωνία που υπήρξε ποτέ. Είναι φυσιολογικό οι γονείς να ανησυχούν για τον χρόνο που περνούν τα παιδιά τους καθημερινά σε οθόνες. Μια νέα έρευνα από την Ιαπωνία επικυρώνει αυτή την ανησυχία.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι ο περισσότερος χρόνος στην οθόνη στην ηλικία των δύο ετών οδηγεί σε μειωμένες δεξιότητες επικοινωνίας και καθημερινής ζωής μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών. Ωστόσο, αν τα παιδιά παίζουν σε εξωτερικούς χώρους, μπορεί να αμβλυνθούν αυτές οι επιπτώσεις.
«Τόσο η επικοινωνία όσο και οι δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης ήταν χειρότερες στα 4χρονα παιδιά που είχαν περισσότερο χρόνο στην οθόνη στην ηλικία των 2 ετών. Ο χρόνος παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους είχε πολύ διαφορετικές επιδράσεις σε αυτά τα δύο νευροαναπτυξιακά αποτελέσματα», εξηγεί ο Kenji J. Tsuchiya, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οσάκα.
Διαβάστε επίσης: Μήπως ήρθε η ώρα για τεχνολογικό τάιμ άουτ;
«Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι το υπαίθριο παιχνίδι δεν άλλαξε πραγματικά τις αρνητικές επιδράσεις του χρόνου οθόνης στην επικοινωνία. Αλλά είχε επίδραση στις δεξιότητες καθημερινής ζωής». Οι ερευνητές κατέληξαν σε αυτά τα ευρήματα αφού παρακολούθησαν 885 παιδιά, από 18 μηνών έως τεσσάρων ετών:
Μπορείτε να αποκαταστήσετε τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού τους σε 16 μήνες από την εκτεταμένη έκθεση σε οθόνες
Εξέτασαν τη σχέση μεταξύ του μέσου όρου του χρόνου οθόνης ενός παιδιού ανά ημέρα στην ηλικία των δύο ετών, της ποσότητας παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους στα δύο έτη και οκτώ μήνες και των νευροαναπτυξιακών αποτελεσμάτων, όπως η επικοινωνία, η καθημερινή διαβίωση και οι δεξιότητες κοινωνικοποίησης στην ηλικία των τεσσάρων ετών.
Βρέθηκε ότι ο χρόνος παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους θα μπορούσε να μειώσει τις βλαβερές συνέπειες του χρόνου της οθόνης στις δεξιότητες καθημερινής ζωής κατά 20 τοις εκατό. Επιπλέον, οι μελετητές παρατήρησαν ότι οι δεξιότητες κοινωνικοποίησης βελτιώθηκαν μεταξύ των τετράχρονων παιδιών που περνούσαν περισσότερο χρόνο έξω στην ηλικία των δύο ετών και οκτώ μηνών.
«Συνολικά, τα ευρήματά μας δείχνουν ότι ο χρόνου που αφιερώνουν τα μικρά παιδιά στην οθόνη επηρεάζει σημαντικά τη νευροανάπτυξη», λέει η Tomoko Nishimura, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.
«Βέβαια, ο χρόνος της οθόνης δεν σχετίζεται με τα κοινωνικά αποτελέσματα. Μπορεί ακόμη και ο χρόνος της οθόνης να είναι σχετικά υψηλός. Η ενθάρρυνση περισσότερου χρόνου παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση της καλής υγείας του παιδιού. Παράλληλα ευνοεί και την κατάλληληςανάπτυξή του».