Οι έφηβοι που προέρχονται από πολυμελείς οικογένειες έχουν χειρότερη ψυχική υγεία από εκείνους που έχουν λιγότερα αδέλφια, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Family Issues.
Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος παρατηρήθηκε σε οικογένειες με πολλά παιδιά που γεννήθηκαν με διαφορά μικρότερη του ενός έτους.
Διαβάστε επίσης: Covid-19: Πώς η πανδημία οδήγησε σε πρόωρη εφηβεία
Τα αποτελέσματα της έρευνας ενδεχομένως εξηγούνται με βάση τη θεωρία της «αραίωσης των πόρων», η οποία υποδηλώνει ότι, καθώς οι γονικοί πόροι μοιράζονται σε περισσότερα παιδιά, η ατομική προσοχή και οι πόροι μειώνονται, με δυνητικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία.
Όπως εξηγούν οι συγγραφείς της μελέτης, «αν σκεφτείτε τους γονικούς πόρους σαν μια πίτα, ένα παιδί σημαίνει ότι παίρνει όλη την πίτα – όλη την προσοχή και τους πόρους των γονέων. Όταν όμως προσθέτετε περισσότερα αδέλφια, κάθε παιδί λαμβάνει λιγότερους πόρους και προσοχή από τους γονείς και αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο στην ψυχική του υγεία».
Το γεγονός ότι τα αδέρφια που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους έχουν τον πιο αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχική τους υγεία ενισχύει αυτή την εξήγηση.
Τι να κάνετε ως γονείς
- Μην συγκρίνετε το ένα παιδί με το άλλο και μην παίρνετε θέση όταν διαφωνούν. Αντ’ αυτού, βοηθήστε τα παιδιά να βρουν μια λύση που να είναι αποδεκτή και από τους δύο.
- Προσέξτε να μην ευνοείτε το ένα παιδί έναντι του άλλου. Η ευνοιοκρατία δημιουργεί ανταγωνισμό και συγκρούσεις.
- Καθοδηγήστε τα παιδιά στο πώς να τα πηγαίνουν καλά. Βοηθήστε τα να αναπτύξουν τις δεξιότητες διαχείρισης των συγκρούσεων. Όταν υπάρχει διαφωνία, διδάξτε τα να εκφράζουν τις απόψεις τους, ενώ παράλληλα εργάζονται ενεργά για την επίλυση του προβλήματος.
- Δημιουργήστε ευκαιρίες για τα αδέλφια να καλλιεργήσουν μια στενή σχέση μέσα από κοινές οικογενειακές δραστηριότητες.
- Επιβραβεύστε τα αδέλφια όταν τα πάνε καλά. Αυτό δείχνει στα παιδιά ότι οι γονείς τους εκτιμούν μια αρμονική σχέση.
- Προωθήστε τις στενές σχέσεις με τους φίλους και τα μέλη της οικογένειας. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που είχαν τουλάχιστον μία θετική φιλική σχέση πριν από τη γέννηση ενός αδελφού ή αδελφής είχαν περισσότερες πιθανότητες να έχουν θετική σχέση με τον νέο τους αδελφό ή αδελφή.