Σύμφωνα με μελέτη, οι περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τις κοινωνικές δεξιότητες και την ενσυναίσθηση ενεργοποιούνται όταν τα παιδιά παίζουν με τις κούκλες. Η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Frontiers in Human Neuroscience», μελέτησε 33 παιδιά, ηλικίας 4 έως 8 ετών, ενώ έπαιζαν μόνα τους αλλά και με παρέα με τις κούκλες και αντίστοιχα ενώ έπαιζαν μόνα ή με κάποιον άλλον στο tablet.
Καταγράφοντας μέσω ειδικών συσκευών δεδομένα από τρεις περιοχές του εγκεφάλου, οι ερευνητές κατέληξαν στα ακόλουθα συμπεράσματα.
Διαβάστε επίσης: Παιδί: Τι να κάνετε όταν δεν είστε σίγουροι για το τι νιώθει
Κοινωνικές δεξιότητες και ενσυναίσθηση
Η περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ενσυναίσθηση φάνηκε να είναι εξίσου ενεργή όταν τα παιδιά έπαιζαν είτε στο tablet είτε με τις κούκλες παρέα με ένα άλλο άτομο.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του «σόλο» παιχνιδιού, ενεργοποιήθηκε πολύ περισσότερο στο παιχνίδι με τις κούκλες απ’ ότι στο tablet.
«Η περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την κοινωνικοποίηση και την ενσυναίσθηση είναι ενεργή τόσο όταν τα παιδιά παίζουν με παρέα όσο και όταν παίζουν μόνα τους με τις κούκλες. Αυτό υποδηλώνει ότι τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να κάνουν «πρόβες» σε δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης όταν παίζουν με τις κούκλες παρότι είναι μόνα τους. Η ανάπτυξη τέτοιων δεξιοτήτων είναι απαραίτητη για την καλλιέργεια της διαπροσωπικής επικοινωνίας, της συνεργασίας και των σχέσεων στην παιδική ηλικία και την ενήλικη ζωή», δήλωσαν οι επικεφαλής συγγραφείς της έρευνας.
Εκτελεστική λειτουργία
Η εκτελεστική λειτουργία, γνωστή και ως έλεγχος συμπεριφοράς, δεν διέφερε σημαντικά μεταξύ του παιχνιδιού στο tablet και του παιχνιδιού με κούκλες. Ωστόσο, τα παιδιά φάνηκε να έχουν περισσότερο έλεγχο στη συμπεριφορά τους όταν έπαιζαν με κάποιον άλλο.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους γονείς
Τα παιδιά μπορούν να εξασκήσουν και να «χτίσουν» τις κοινωνικές τους δεξιότητες ακόμα κι όταν είναι μόνα και παίζουν με τις κούκλες τους, επομένως αν οι αλληλεπιδράσεις με συνομηλίκους είναι πιθανώς λιγότερο συχνές από ό,τι ενδεχομένως θα θέλατε, το παιχνίδι αυτό θα μπορούσε να τα βοηθήσει.
Όσον αφορά τα tablets, η συμμετοχή άλλων στο παιχνίδι είναι αυτή που αναπτύσσει τις κοινωνικές δεξιότητες και όχι η χρήση της ίδιας της συσκευής.
«Οι συσκευές δεν μπορούν να προάγουν τον εσωτερικό διάλογο, να αντικαταστήσουν την επικοινωνία του διαδραστικού παιχνιδιού και να παρέχουν γνωστική ανάπτυξη», ανέφεραν χαρακτηριστικά οι ερευνητές.
Κι αν δεν έχετε κούκλες, μην ανησυχείτε. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως οι μινιατούρες αλλά και άλλα παιχνίδια που επιτρέπουν στο παιδί να παίξει ευφάνταστα δημιουργώντας στο μυαλό του σενάρια μεταξύ των χαρακτήρων, μπορούν να έχουν εξίσου ευεργετικά αποτελέσματα.