Καθώς οι εξετάσεις πλησιάζουν, το άγχος κυριεύει τους μαθητές, αφιερώνοντας πολλές ώρες μπροστά από τα βιβλία καθώς διανύουν την τελική ευθεία.
Ωστόσο, το πολύωρο διάβασμα δεν ισοδυναμεί πάντα με καλύτερα αποτελέσματα, υποστηρίζουν επιστήμονες από την Βαρκελώνη.
Διαβάστε επίσης: Διάβασμα: Το τρικ για καλύτερη συγκέντρωση
Στον εγκέφαλο δεν αρέσουν οι εκπλήξεις και, επομένως, είναι καλύτερο να τον εκπαιδεύσουμε ώστε να γνωρίζει είδη εξετάσεων που θα πρέπει να περάσουμε, σύμφωνα με την Τζούλια Μπαλέστερ, καθηγήτρια νευροψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Abat Oliva CEU.
Πόσες ώρες είναι αρκετές
Η νευροεπιστήμη έχει δείξει ότι «η απόδοση δεν είναι απαραίτητα καλύτερη με περισσότερες ώρες μελέτης» και τονίζει ότι, με καλή οργάνωση, «το βέλτιστο θα ήταν μεταξύ τριών και τεσσάρων ωρών την ημέρα, χωρίς να παραλείπονται μικρές παύσεις», λέει η ειδικός.
Φυσικά, κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών οι μαθητές πρέπει να αποσυνδεθούν από «όλους τους περισπασμούς, χωρίς συσκευές, χωρίς μουσική, οικογένεια ή φίλους. Μετά μπορεί να έρθουν μικρές ανταμοιβές, όπως μια βόλτα με έναν φίλο ή διάλειμμα για φαγητό», προσθέτει.
«Η καμπύλη λήθης και η καμπύλη συγκέντρωσης είναι γνωστικές διαδικασίες που μας λένε το ίδιο πράγμα: μόλις μελετηθούν οι πληροφορίες, θα τις ξεχάσουμε. Υπάρχει μια πολύ σημαντική πτώση στην αρχή και μετά επιβραδύνεται. Αυτό που κάνουμε μερικές φορές με την υπερβολική μελέτη είναι κακό γιατί είναι μια γνωστική υπερφόρτωση και στρεσάρει τον εγκέφαλο», επισημαίνει.
Όσο αφορά τον χρονότυπο, τη φυσική προδιάθεση του ατόμου να βιώνει ενέργεια σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, εξηγεί ότι πρόκειται για την προσαρμογή του προγράμματος μελέτης ώστε να αξιοποιούνται στο έπακρο οι περίοδοι της μεγαλύτερης παραγωγικότητας με βάση το βιολογικό ρολόι του παιδιού.
Για παράδειγμα, ορισμένα παιδιά νιώθουν πιο δραστήρια το πρωί. Ξυπνούν νωρίς χωρίς δυσκολία, είναι παραγωγικά το πρωί και τείνουν να κοιμούνται νωρίς το βράδυ.
Κάποια άλλα μπορεί να νιώθουν πιο δραστήρια το απόγευμα ή το βράδυ, καθώς έχουν την τάση να πηγαίνουν για ύπνο πιο αργά από τους πρωινούς τύπους.