Τα παιδιά περνούν ένα μεγάλο μέρος της ημέρας τους καθισμένα σε ένα θρανίο μέσα στην τάξη, όπου άλλοι τους λένε πώς να συμπεριφερθούν και τι να σκεφτούν. Γι’ αυτό μετά έχουν την ανάγκη να εκτονωθούν, να αναπτύξουν δημιουργικές δεξιότητες και να εξελίξουν τα ταλέντα τους. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νότιας Αυστραλίας παρατήρησαν ότι η ευημερία των παιδιών αυξάνεται όταν συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες (όταν αυτές δεν επιβαρύνουν υπερβολικά το πρόγραμμά τους!).

Αντίθετα, σύμφωνα με τη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση BMC Pediatrics, η ευημερία τους μειώνεται όταν, μετά τα μαθήματα, η μόνη τους ασχολία είναι οι οθόνες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τα βιντεοπαιχνίδια.

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά…

  • να οργανώνονται,
  • να θέτουν στόχους και να τους πετυχαίνουν,
  • να κοινωνικοποιούνται,
  • να αποκτούν υπευθυνότητα και,
  • να γίνονται πιο ανεξάρτητα.

Πώς, όμως, θα κάνουμε τη σωστή επιλογή;

  • Αξιολογούμε το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού αλλά και την ωρίμανση που απαιτείται για κάθε δραστηριότητα.
  • Επιλέγουμε με γνώμονα το χαρακτήρα του παιδιού και ενθαρρύνουμε τα ενδιαφέροντά του.
  • Δεν προσπαθούμε να προβάλλουμε τις δικές μας επιθυμίες ή επιδιώξεις στο παιδί. Σεβόμαστε τις επιθυμίες του.
  • Δεν είναι μόνο οι κλίσεις των παιδιών μας που έχουν σημασία κατά την επιλογή εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Πολλές φορές είναι τα πράγματα που δεν κάνουν από μόνα τους που θα πρέπει να μας απασχολήσουν. Για παράδειγμα, με την κατάλληλη δραστηριότητα κάθε παιδί μπορεί να αγαπήσει τη φυσική άσκηση. Ίσως υποπτεύεστε την ανάγκη του παιδιού σας να εκφραστεί δημιουργικά, ακόμη κι αν δεν έχει εκφράσει ρητά μια τέτοια επιθυμία.
  • Αποφεύγουμε να χαρακτηρίζουμε δραστηριότητες ως «κοριτσίστικες» ή «αγορίστικες». Ένα αγόρι μπορεί να αγαπά τον χορό κι ένα κορίτσι το μπάσκετ. Και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με αυτό. Τίποτα καλό δεν βγαίνει από το να προσπαθούμε να πιέσουμε τα παιδιά μας να χωρέσουν σε κουτάκια δίχως νόημα.
  • Δεν υπερφορτώνουμε το παιδί με ευθύνες και υποχρεώσεις. Αφήνουμε ελεύθερα απογεύματα για ξεκούραση, παιχνίδι και ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια.
  • Επιτρέπουμε στο παιδί να δοκιμάσει διαφορετικά πράγματα, προκειμένου να ανακαλύψει από μόνο του τι είναι αυτό που του αρέσει και να απορρίψει αυτό που δεν επιθυμεί να συνεχίσει.