Σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Pediatrics». οι γρήγορες εναλλαγές εικόνων επιβαρύνουν τους εγκεφάλους των παιδιών, ενώ τα κινούμενα σχέδια επηρεάζουν την ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης απλών ασκήσεων των νήπιων και επηρεάζουν αρνητικά και τη βραχυπρόθεσμη μνήμη τους. Σύμφωνα με την Dr Angeline Lillard του Πανεπιστημίου Virginia των ΗΠΑ και υπεύθυνη της έρευνας, τα τετράχρονα που παρακολουθούν κινούμενα σχέδια, όπου οι εναλλαγές των εικόνων γίνονται πολύ γρήγορα, αποδίδουνν χειρότερα σε διάφορα τεστ συγκριτικά με αυτά που δεν παρακολουθούν. Όπως υποστηρίζει η Lillard, η παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων επιβαρύνει τους εγκεφάλους των μικρών παιδιών, ειδικά το τμήμα εκείνο που «ελέγχει» τη συμπεριφορά και τη θέσπιση στόχων, τη μνήμη καθώς επίσης και την ικανοποίηση που αισθάνονται. Η Dr Angeline Lillard δήλωσε ότι παρόλο που η δική της μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά απέδιδαν χειρότερα αμέσως μετά την προβολή και παρακολούθηση κινουμένων σχεδίων, τα ευρήματά της υποστηρίζουν άλλες μελέτες που έχουν αποδείξει ότι υπάρχουν και μακροπρόθεσμες συνέπειες. «Τα αποτελέσματά μας είναι συνεπή με άλλες έρευνες που δείχνουν ότι υπάρχουν μακροπρόθεσμες αρνητικές συσχετίσεις μεταξύ της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας και της προσοχής που επιδεικνύουν τα μικρά παιδιά» εξήγησε η ίδια. «Δεδομένης της δημοτικότητας ορισμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων σε αυτές τις ηλικίες, είναι σημαντικό οι γονείς να είναι ενήμεροι ότι ενδέχεται να επηρεαστεί η ικανότητα των παιδιών τους και η εκτελεστική τους λειτουργία, τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα αμέσως μετά την παρακολούθησή τους» Στην έρευνα συμμετείχαν παιδιά ηλικίας 4 ετών, τα οποία χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη ομάδα παρακολούθησε εννιά λεπτά από το δημοφιλές αμερικανικό καρτούν «Μπομπ ο Σφουγγαράκης», στο οποίο οι εικόνες αλλάζουν κατά μέσο όρο κάθε 11 δευτερόλεπτα. Η δεύτερη ομάδα παρακολούθησε ένα επιμορφωτικό βίντεο κινουμένων σχεδίων ίδιας διάρκειας, με τις εναλλαγές των εικόνων να γίνονται κάθε 34 δευτερόλεπτα, ενώ στην τρίτη ομάδα δόθηκαν μπογιές και χαρτιά και τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν. Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να συμπληρώσουν κάποια τεστ. Η πρώτη ομάδα κλήθηκε να λύσει ένα «πρόβλημα» στο οποίο έπρεπε να βρουν με ποιο τρόπο θα μεταφέρουν μια στοίβα δίσκων διαφόρων μεγεθών από ένα πάσαλο σε έναν άλλο, μέσω ενός τρίτου, χωρίς όμως να μπορούν να τοποθετήσουν τους μεγαλύτερους δίσκους πάνω από τους μικρότερους. Η δεύτερη ομάδα έπρεπε κάθε φορά που τους έλεγαν να αγγίξουν τα πόδια τους να αγγίζουν το κεφάλι τους και αντίστροφα. Στη συνέχεια τους έδειξαν δύο δίσκους, ο ένας εκ των οποίων είχε επάνω δύο γλυκά και ο άλλος δέκα και τους είπαν ότι αν περίμεναν να επιστρέψει ο ενήλικας που έκανε το τεστ θα μπορούσαν να πάρουν και τα δέκα γλυκά, διαφορετικά μπορούσαν να χτυπήσουν ένα κουδούνι οποιαδήποτε στιγμή και τότε θα μπορούσαν να πάρουν τα δύο γλυκά. Τέλος, τους δόθηκαν λίστες με αριθμούς και τους ζητήθηκε να τους επαναλάβουν αντίστροφα. Η ομάδα των παιδιών που παρακολούθησε τον «Μπομπ Σφουγγαράκη» απέδωσαν τα μισά συγκριτικά με αυτά της δεύτερης ομάδας που παρακολούθησαν το επιμορφωτικό κινούμενο σχέδιο, τα οποία με τη σειρά τους απέδωσαν επίσης τα μισά σε σχέση με αυτά που δεν παρακολούθησαν κινούμενα σχέδια και απλά ζωγράφισαν.
Είναι επικίνδυνα τα κινούμενα σχέδια;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Διάβασμα: 5 μυστικά για να μεγαλώσετε μικρούς αναγνώστες Τα παιδιά είναι ωφέλιμο να βλέπουν πως το διάβασμα είναι κάτι που σας αρέσει και αποτελεί μια απλή, καθημερινή... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πιο συνεργάσιμο παιδί μέσα σε λίγες μόνο μέρες Πώς προωθούμε την ηρεμία, τη συνεργασία και τη σύνδεση με το παιδί μας; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μήπως το παιδί έχει άγχος ύπνου; Πότε οι… μάχες για την ώρα του ύπνου είναι κάτι φυσιολογικό και πότε μαρτυρούν κάτι περισσότερο, όπως άγχος; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τα παιδιά μπορεί επίσης να βιώνουν εποχική συναισθηματική διαταραχή Πώς θα το καταλάβουμε; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ευγνωμοσύνη: Βοηθήστε τα παιδιά να την καλλιεργήσουν Η ευγνωμοσύνη είναι κάτι που πρέπει να διδάσκεται από την παιδική ηλικία. Αδράξτε την ευκαιρία τα παιδιά σας να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εξωσχολικές δραστηριότητες: Η ζωή έξω από την τάξη Μπαλέτο ή καράτε; Σκάκι ή κιθάρα; Αν λάβετε υπόψη σας τις σωστές παραμέτρους, θα βρείτε τι χρειάζεται το κάθε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Gen Z: Πώς θα καταπολεμήσετε την πίεση που νιώθουν οι έφηβοι Οι Gen Z στην εφηβεία φαίνεται ότι πιέζονται να πετύχουν. Προσπαθήστε ως γονείς να ηρεμήσετε τα παιδιά με απλούς... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι γονείς που κάνουν αυτά τα 4 πράγματα μεγαλώνουν ανθεκτικά παιδιά Αυτές είναι οι αρχές σύμφωνα με τις οποίες μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ανταπεξέλθουν στα δύσκολα της... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γνωρίζουμε καλύτερα το παιδί μας Ένα παιδί έχει πάντοτε τη μαγική ικανότητα να μας ξαφνιάζει και να ανατρέπει όλα όσα πιστεύαμε για εκείνο. Πώς... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Φθινόπωρο: Έτσι θα βοηθήσετε τα παιδιά να προσαρμοστούν στις αλλαγές της εποχής Η αλλαγή του καιρού το φθινόπωρο φέρνει πάντα μαζί της αλλαγές στη διάθεση και ειδικά τα παιδιά, με τον... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τηλεόραση: Βλέπουμε και μαθαίνουμε Χρησιμοποιούμε την τηλεόραση ως εργαλείο εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας για όλη την οικογένεια. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«Γιατί μαμά;»… Όταν τα νήπια μας βομβαρδίζουν με ερωτήσεις Γιατί τα παιδιά ρωτάνε τόσα «γιατί»; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η κρίση αυτοπεποίθησης «χτυπά» τα κορίτσια από πολύ νωρίς Τα κορίτσια στην προεφηβεία και την εφηβεία φαίνεται ότι ταλαιπωρούνται ψυχικά και δεν πιστεύουν στον εαυτό τους. Είναι καιρός... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί τα παιδιά είναι τόσο ευαίσθητα στην αλλαγή της ώρας; H αλλαγή της ώρας δεν αργεί και θεωρητικά, θα πρέπει να χαιρόμαστε καθώς μια ώρα πίσω τα ρολόγια σημαίνει... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ