Ο Harris Cooper, πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας και Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Duke, επισημαίνει ότι παρ’ όλο που δεν υπάρχουν επίσημες έρευνες και στατιστικά νούμερα για το πόσες ώρες μελετάνε τα παιδιά κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, παρατηρεί μια αύξηση των ωρών μελέτης τα δύο τελευταία χρόνια. Τι λένε οι δάσκαλοι Συχνά οι εκπαιδευτικοί συμβουλεύουν τους γονείς: «Το καλοκαίρι τα παιδιά πρέπει να κάνουν επανάληψη την ύλη της τάξης τους… μία ωρίτσα διάβασμα την ημέρα…. όχι παραπάνω και θα δείτε μεγάλη διαφορά στην επίδοσή τους του χρόνου».Στον αντίποδα υπάρχουν εκπαιδευτικοί που υποστηρίζουν ότι «η καλοκαιρινή μελέτη δεν συγκρίνεται με την μελέτη κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η καλοκαιρινή μελέτη είναι μία πλήρης απασχόληση και αυτό δεν πρέπει κανένας γονέας να το ξεχνάει. Τα παιδιά πρέπει να χαλαρώνουν και να αποτοξινώνονται από μία σχολική χρονιά που συνήθως είναι εντατική και διόλου ευχάριστη» Τι λένε οι γονείς Η άποψη ότι στις διακοπές τα παιδιά πρέπει να μελετούν βρίσκει αρκετούς υποστηρικτές στις μέρες μας. Ιδιαίτερα όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από μία εκπαιδευτική βαθμίδα σε μία άλλη (π.χ από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο). Διακοπές χωρίς μελέτη Από την άλλη υπάρχουν γονείς που πρεσβεύουν ότι τα παιδιά μας έχουν ανάγκη από ένα καλοκαίρι παλιομοδίτικο, χωρίς καθόλου εγκεφαλική κούραση αλλά με πολύ σωματική κίνηση, έτσι ακριβώς όπως το ζούσαμε εμείς. Πόσο αποδίδει τελικά η καλοκαιρινή μελέτη; Η Denise Pope Cooper λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης αναρωτιέται: «Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι τα παιδιά εξασκούν το μυαλό τους κατά τη διάρκεια των διακοπών, τι πραγματικά διατηρούν στην μνήμη τους επιστρέφοντας το Φθινόπωρο;». Και απαντώντας στους γονείς που θεωρούν ότι τρεις μήνες απραξίας και αποχής από τα μαθήματα είναι ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για τα παιδιά τους λέει: «….δεν είμαι σίγουρη ότι οι φωτοτυπίες και τα καλοκαιρινά βιβλία βοηθούν». Γιατί, για να διατηρηθεί η νέα γνώση στο μυαλό ενός παιδιού και να εμπεδωθεί, είναι απαραίτητο ο μαθητής να συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία της μάθηση ποκιλοτρόπως: γνωστικά, συμπεριφοριστικά κ.τ.λ. και φυσικά πρέπει να υπάρχει κι ένα εσωτερικό κίνητρο για να γίνει αβίαστα αυτή η διαδικασία. Και κάτι ακόμη. Η σωστή μάθηση χρειάζεται απαραιτήτως και την εμπλοκή του δασκάλου αλλά και των συμμαθητών… ακόμη και την αξιολόγηση που οικοδομεί αυτό που ονομάζουμε μάθηση. Το να φορτωθεί ένα παιδί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού με έναν όγκο συστηματικής δουλειάς, δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, γιατί κάτι τέτοιο απαιτεί την εμπλοκή και του γονέα, έστω με τη μορφή του συντονισμού, αφού το παιδί δεν μπορεί από μόνο του. Κάτι τέτοιο είναι καλώς ή κακώς ένα έξτρα βάρος για τους γονείς. Αλήθεια ας θυμηθούμε για λίγο τα νιάτα μας… είχαμε εμείς ποτέ διαβάσει στις διακοπές; Μα τι σόι διακοπές είναι άραγε αυτές που απαιτούν διάβασμα; Οι καλοκαιρινές διακοπές συμβόλιζαν το ανέμελο παιχνίδι, την «τεμπελιά», την καλώς νοούμενη βαριεστιμάρα, τις οικογενειακές στιγμές, χωρίς βαθμούς, χωρίς διορθώσεις, χωρίς σχόλια τύπου «προσπάθησε περισσότερα» …άντε το πολύ διάβασμα στην παραλία, ξεφύλλισμα περιοδικών με πολύ πολύ παγωτό. Πηγή: www.summerlearning.org
Πρέπει τα παιδιά μας να μελετούν το καλοκαίρι;

Η καλοκαιρινή μελέτη είναι απαραίτητη για τα παιδιά μας; Η Denise Pope Cooper λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης αναλύει κι αιτιολογεί αν και κατά πόσο ωφελεί ένα παιδί η μελέτη σχολικών μαθημάτων μέσα στο καλοκαίρι
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νανούρισμα: Το καλύτερο «ηρεμιστικό» για τα παιδιά μας Από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα, το νανούρισμα -και γενικότερα η χαλαρωτική μουσική- επιδρά ηρεμιστικά στα παιδιά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Καρδιά: Σωτήρια η προστασία της από μικρή ηλικία Η αντιμετώπιση των παραγόντων που θέτουν σε κίνδυνο την καρδιά κατά την εφηβεία, μπορεί να προλάβει σχετικά προβλήματα στην... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Γιατί η απογοήτευση είναι δώρο για τα παιδιά μας Θέλουμε τα παιδιά μας να είναι ευτυχισμένα, αλλά η καλή ανατροφή φαίνεται πως δεν αφορά μόνο αυτό. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Στην παιδική χαρά με ασφάλεια! Μερικά σημαντικά tips για να σιγουρευτείτε ότι τα παιδιά σας διασκεδάζουν με ασφάλεια στην παιδική χαρά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παππούδες και γιαγιάδες: Πόσο ακριβά τους κοστίζει να έχουν εγγόνια; Τα αποτελέσματα ερευνών φαίνεται να δείχνουν ότι δεν μειώνονται τα έξοδα όταν τα παιδιά φεύγουν από το σπίτι. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι αλήθειες των μικρών παιδιών που έχουμε ξεχάσει Χωρίς να έχουν πλήρη επίγνωση των συναισθημάτων των γύρω τους, τα παιδιά μας αποκαλύπτουν «λογοκριμένες» αλήθειες. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων: Τα οφέλη υιοθεσίας ζώου για τα παιδιά Τα παιδιά που οι οικογένειές τους υιοθετούν ζώα καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και την αλληλεγγύη τους. Ειδικοί εξηγούν. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Τι τους ανησυχεί πραγματικά; Έρευνα αποκαλύπτει ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πιο συχνά οι έφηβοι ανάλογα με το φύλο τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Quiz: Είναι έτοιμο το παιδί για αδερφάκι; Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό προσαρμογής. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, η υπομονή, η αγάπη και η σωστή... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί ή αλλιώς ένας μικρός φιλόσοφος: Τι κάνουμε στο πέμπτο «γιατί» της ημέρας, πριν καν πιούμε καφέ; Ο ατελείωτος μαραθώνιος των "γιατί;" των παιδιών και η φράση που μπορεί να βοηθήσει. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Κάθε μέρα πρέπει να είναι μια «ημέρα αποδοχής» Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ωστόσο κάθε στιγμή πρέπει να είμαστε ευαισθητοποιημένοι και να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εφηβεία: Τι αλλαγές να περιμένουμε; Μια βαθύτερη ματιά στα 4 πιθανά στάδια της ανάπτυξης των παιδιών στην εφηβεία αλλά και μετά την ενηλικίωση ώστε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Πότε έχει «εγκέφαλο ποπ κορν»; Τι είναι ο «εγκέφαλος ποπ κορν», που μπορεί να έχει ένα παιδί, λόγω της διαρκούς ενασχόλησής του με το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τα “τυχερά” του να έχεις αδερφή: Ποια τα οφέλη για την ψυχική υγεία; Τα αγόρια που μεγάλωσαν με αδερφή, είναι πιο συμπονετικά, λιγότερο επικριτικά και ξέρουν πότε να υποχωρήσουν σε έναν καβγά. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ