Λίγο η κρίση, λίγο η αλλαγή των παραδόσεων – αυτά έχει το πέρασμα του χρόνου – οι γνωστές λίστες με τα σερβίτσια, τις πετσέτες και τα σεντόνια έχουν σταδιακά εκλείψει. Σε αυτό έχει σημαντικά συμβάλλει και η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας που παντρεύονται σήμερα οι άνθρωποι. Από τα 20 και τα 22 άνδρες και γυναίκες ξεπερνούν τα 30 για να αποφασίσουν να παντρευτούν, πράγμα που σημαίνει ότι η πλειοψηφία έχει αφήσει το πατρικό χρόνια τώρα. Έτσι, τα περισσότερα απαραίτητα είναι ήδη αποκτημένα και μένει μόνο να προσαρμοστούν στο νέο τρόπο ζωής.
Τα μετρητά, από την άλλη, έχουν… αμέτρητες δυνατότητες αξιοποίησης. Από την εκπλήρωση του γαμήλιου ταξιδιού και εντατικά μαθήματα καταδύσεων μέχρι και την ολοκλήρωση κάποιων εργασιών ανακαίνισης στο νέο σπιτικό του ζευγαριού. Πολλοί το θεωρούν ένα «ψυχρό» δώρο. Δεν έχουν απόλυτο άδικο με την έννοια ότι όλοι θα προτιμούσαμε το ζευγάρι να είχε κάτι δικό μας μέσα στο σπίτι, κάτι που θα παραπέμπει τη σκέψη τους σε εμάς κάθε φορά που θα το βλέπουν ή θα το χρησιμοποιούν. Αλλά στην πραγματικότητα, αν η ανάγκη για ρευστό τους είναι πιο ουσιαστική, αυτό έχει σημασία και αυτό θα τους κάνει πραγματικά χαρούμενους. Εμείς οι υπόλοιποι μπορούμε να σκεφτόμαστε ότι συμβάλαμε ακόμη και έτσι στην ευτυχία τους.
Το πώς θα το θέσετε ως μελλόνυμφοι είναι λίγο λεπτό ζήτημα, η αλήθεια είναι. Καταρχάς, να είστε προετοιμασμένοι ότι κάποιοι μπορούν να μην ακολουθήσουν αυτή τη νέου είδους λίστα. Κάποιοι συνάδελφοι, μακρινά ξαδέλφια, θείες κτλ. Ορισμένοι γιατί μπορούν να διαθέσουν ένα μικρό πόσο το οποίο προτιμούν να καμουφλάρουν πίσω από ένα όμορφο, συμβολικό δώρο καθώς νιώθουν άβολα να βάλουν στο λογαριασμό σας €20. Αλλά και η αγαπημένη σας θεία θέλει να βλέπει το βάζο που σας πήρε κάθε φορά που θα έρχεται σπίτι. Γι αυτούς τους πιθανούς – και απίθανους – λόγους θα πρέπει να είστε έτοιμοι ότι θα παραλάβετε και «ζωντανά δώρα» και κανέναν να μην κακολογήσετε. Το δώρο είναι πάντα μια ευγενική κίνηση και πάντα σεβαστή.
Στην περίπτωση με τις παραδοσιακές λίστες γάμου η επιλογή ήταν απλή. Μαζί με την πρόσκληση γάμου στο φάκελο περιλαμβανόταν και μια κάρτα με τα καταστήματα που μπορούσαν οι καλεσμένοι να απευθυνθούν. Στην περίπτωση του τραπεζικού λογαριασμού είναι λίγο πιο περίπλοκα τα πράγματα. Η μια εκδοχή λέει να μην το αναφέρετε πουθενά μέσα στην πρόσκληση και το όλο γεγονός να μαθευτεί από στόμα σε στόμα. Σε αυτό το σενάριο, τη νύφη θα τη πληρώσει ή η μανούλα σας ή η κουμπάρα που θα πρέπει να διαδώσουν το νέο και ταυτόχρονα να λένε και τον τραπεζικό σας λογαριασμό.
Μια δεύτερη εκδοχή είναι αυτή της διακριτικότητας. Με μικρά αλλά ευδιάκριτα γράμματα στο κάτω μέρος της πρόσκλησης μπορείτε να προσθέσετε και αυτήν την λεπτομέρεια. Πάντα όμως με ευγένεια και όσο γίνεται αποφεύγοντας τη λέξη χρήματα. Μπορείτε, για παράδειγμα, να γράψετε «Κάθε δώρο σας είναι για εμάς σημαντικό. Αν θα θέλατε να συμβάλλετε στο ταξίδι του μέλιτος μας μπορείτε εδώ (αριθμός λογαριασμού)». Γενικά, να βγαίνει το νόημα της καθοδήγησης, της προτροπής και όχι της υπαγόρευσης. Είναι κάπως προσβλητικό να αισθανθούν οι καλεσμένοι σας ότι τους αντιμετωπίζεται ως € αλλά ως αγαπημένα πρόσωπα που θέλετε να μοιραστείτε μαζί τους την χαρά σας.
Μια πιο funky εναλλακτική είναι κάποια καρτούλα με πρωτότυπο γραφιστικό το οποίο θα απεικονίζει όλα όσα θα θέλατε να κάνετε, όσα ονειρεύεστε και μια φράση «Θέλετε να μας βοηθήσετε να κάνουμε τα όνειρα μας πραγματικότητα;». Το χιούμορ και η πρωτοτυπία θα κερδίσουν τις εντυπώσεις και οι καλεσμένοι θα το δουν με πολύ θετική διάθεση.
Τέλος, για να είναι όλοι ευχαριστημένοι μπορείτε να συμπεριλάβετε και μια κάρτα με 1 ή 2 μαγαζιά τα αντικείμενα των οποίων θα σας αρέσουν πραγματικά για να βοηθήσετε και τη «θεία» να σας πάρει κάτι που θα ευχαριστηθείτε.