Οι περισσότεροι ενήλικες, όταν αντικρίζουν ένα μωρό ή ένα μικρό παιδί, θέλουν να το πάρουν αγκαλιά. Κι εκείνο, συνήθως, ανταποκρίνεται θετικά σε αυτή την κίνηση. Μερικές φορές, όμως, αποτραβιέται ή αρχίζει να είναι ανήσυχο και να κλαίει. Ο συγγραφέας James St. James, λοιπόν, υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να αναγκάζουμε τα παιδιά να αγκαλιάσουν κάποιον αν δείχνουν ότι δεν θέλουν, ακόμα κι αν πρόκειται για στενό συγγενή ή φίλο μας. Κι αυτό συμβαίνει γιατί η «αναγκαστική αγκαλιά», όπως την χαρακτηρίζει, έχει επτά αρνητικές επιπτώσεις: 1. Περνά στο παιδί το μήνυμα ότι δεν έχει τον έλεγχο του σώματός του Όμως, καθένας είναι υπεύθυνος για το σώμα του, μπορεί να το διαχειριστεί με όποιον τρόπο επιθυμεί και αυτό είναι προτιμότερο να το μάθουμε από μικρή ηλικία. Είναι, λοιπόν, δική μας επιλογή αν θα πλησιάσουμε ή θα απομακρυνθούμε ευγενικά από κάποιον. Πρόκειται για ένα μήνυμα που χρειάζεται να περαστεί ιδιαίτερα στα κορίτσια, δεδομένου ότι ζούμε σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, όπου, μάλιστα, σημειώνονται αρκετά κρούσματα σεξουαλικών επιθέσεων. 2. Υπονοεί ότι ένας ενήλικας έχει το δικαίωμα να αγγίζει το παιδί όποτε και όπως θέλει Η υποχρεωτική αγκαλιά μπορεί να προκαλέσει σε ένα παιδί αμηχανία ή και απέχθεια. Ωστόσο, ενδεχομένως να μην την αρνηθεί, από φόβο ότι κάτι τέτοιο θα του προκαλούσε «μπελάδες». Οπότε, την δέχεται, ακόμα κι αν, στο βάθος, αισθάνεται ενοχή, ντροπή, προσβολή, ακόμα και χειραγώγηση. Το ίδιο, όμως, μπορεί να διδαχθεί και για το μέλλον κι έτσι, να συνεχίσει να μη λέει «όχι» σε ανεπιθύμητα αγγίγματα – ακόμα κι αν νιώθει άσχημα για αυτά – μόνο και μόνο από φόβο μήπως οι άλλοι του κάνουν αρνητική κριτική ή, γενικά, κάνει τα πράγματα χειρότερα. Όμως, είναι σημαντικό να του δείχνουμε ακριβώς το αντίθετο: Ότι ένας ανήλικος δεν είναι «ιδιοκτησία» των μεγάλων, αλλά μπορεί και πρέπει να λειτουργεί με τη δική του προσωπικότητα. 3. Περνά το μήνυμα ότι οι συγγενείς δεν μπορούν να κακοποιήσουν ένα παιδί Ωστόσο, είναι γνωστό ότι στα περισσότερα περιστατικά σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων, δράστες είναι στενοί συγγενείς. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς ξεκινούν με μια απλή αγκαλιά ή ένα χάδι, γνωρίζοντας ότι αυτά θα εκληφθούν από τρίτους ως «αθώα». Χωρίς να σημαίνει, λοιπόν, ότι κάθε τρυφερή κίνηση είναι απαραιτήτως ύποπτη, αν ένα παιδί βάζει από μόνο του τα όριά του, οφείλουμε να τα σεβαστούμε. 4. Παραβιάζει την προσωπικότητα του παιδιού και το βγάζει από τη «ζώνη ασφαλείας» του Τα παιδιά δεν αποτελούν μικρογραφία του εαυτού μας, αλλά αναπτύσσονται με τους δικούς τους ρυθμούς και τον δικό τους τρόπο σε συναισθηματικό και πνευματικό επίπεδο. Έτσι, μια αγκαλιά μπορεί να μην σημαίνει το ίδιο για εμάς και για εκείνα και να τα κάνει να νιώσουν αμηχανία και ανασφάλεια. 5. Αλλοιώνει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί αντιμετωπίζει ένα άγνωστο πρόσωπο Χωρίς να σημαίνει ότι όλοι οι ξένοι είναι επικίνδυνοι και όλοι οι γνωστοί ασφαλείς, όσο μεγαλώνουμε μαθαίνουμε, από την εμπειρία μας, αλλά και από ένστικτο, να ξεχωρίζουμε πότε κάποιος μπορεί να μας βλάψει. Έτσι, αναγκάζοντας ένα παιδί να αγκαλιάσει κάποιον με το ζόρι, δεν του δίνουμε τη δυνατότητα να αντιληφθεί – ή να διαισθανθεί – από μόνο του αν πρέπει ή όχι να αγκαλιάσει πράγματι το συγκεκριμένο πρόσωπο. 6. Παραβλέπουμε κάτι σημαντικό που ενδεχομένως θέλει το παιδί να μας πει. Η άρνηση για αγκαλιά μπορεί να προέρχεται από μια αθώα ή και πιο περίπλοκη αιτία. Για παράδειγμα, το συγκεκριμένο πρόσωπο μπορεί να έχει φοβίσει στο παρελθόν το παιδί λέγοντάς του μια τρομακτική ιστορία ή να του έχει προκαλέσει σωματικό πόνο με μια απότομη κίνηση. Σε κάθε περίπτωση, αν το παιδί αποφεύγει κατ’ εξακολούθηση να αγκαλιάσει κάποιον, είναι καλύτερο να το ρωτήσουμε με ηρεμία και διακριτικότητα τον λόγο. Και είναι πολύ πιθανό να μας τον πει, ώστε να καταλάβουμε αν πράγματι κρύβει κάποιον κίνδυνο ή όχι. 7. Περνά το μήνυμα ότι η αγκαλιά είναι ο μοναδικός τρόπος για να δείξουμε τη στοργή ή την εκτίμησή μας σε κάποιον Τα μέλη της ίδιας οικογένειας δεν χρειάζονται απαραίτητα αγκαλιές για να δείξουν την αγάπη τους ο ένας στον άλλον. Ούτε, φυσικά, οι φίλοι. Έτσι, ενώ ορισμένοι άνθρωποι νιώθουν άνετα με τη σωματική επαφή και τις εκδηλώσεις τρυφερότητας, άλλοι όχι. Ένα παιδί, λοιπόν, μπορεί να εκφράσει την αγάπη του με άλλους τρόπους: Φτιάχνοντας σε κάποιον μια ζωγραφιά, δίνοντάς του λίγο από το αγαπημένο του φαγητό, διαβάζοντάς του ένα σημείο που του αρέσει από ένα παραμύθι, Έτσι, το μόνο που χρειάζεται είναι να το αφήσουμε να λειτουργήσει με τον δικό του, αυθόρμητο τρόπο.
7 (σοβαροί) λόγοι που δεν πρέπει ποτέ να αναγκάζουμε τα παιδιά να αγκαλιάσουν κάποιον
Οι εκφράσεις «φίλα τη θεία», ή «αγκάλιασε τον παππού», είναι οικείες σε όλους μας από τα παιδικά μας χρόνια. Ποιες είναι όμως αυτές οι επιπτώσεις στην «αγκαλιά με το ζόρι» στην ψυχολογία του παιδιού μας;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παιδί: Να το αφήνουμε να μας κερδίζει στα παιχνίδια; Είναι φυσικό να νιώθετε την επιθυμία να ευνοήσετε το παιδί σας όταν παίζετε μαζί καθώς αντιλαμβάνεστε ότι οι ικανότητές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διπλασιάστηκαν οι δαπάνες για ψυχικές παθήσεις στα παιδιά τα τελευταία δέκα χρόνια Γονείς αναζητούν επιπλέον ασφαλιστικά προγράμματα για την κάλυψη των ψυχικών αναγκών των παιδιών τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εξωσχολικές δραστηριότητες: Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας…αλλά και τον εαυτό σας Αν και μπορεί να φαίνεται ακατόρθωτο, υπάρχουν τρόποι για να οργανώσετε τα απογεύματα ώστε να μην είναι γεμάτα άγχος... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κρίση ψυχικής υγείας των νέων: Τι ρόλο παίζουν οι γονείς Το στυλ ανατροφής που υιοθετούν οι γονείς μπορεί να επηρεάζει την ψυχική υγεία των εφήβων, είτε προς το καλό... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ευγνωμοσύνη: Πώς να την καλλιεργήσετε στο παιδί; Ποιες είναι οι πιο αποτελεσματικές πρακτικές για να διδάξετε στα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα στην ευγένεια και την πραγματική... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Masking: Τι είναι και πως επηρεάζει τους έφηβους Πώς να καταλάβετε ότι το παιδί σας κάνει masking και πώς να το βοηθήσετε να ξεπεράσει το άγχος που... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι καλύτερες δραστηριότητες για να ενθαρρύνετε το περπάτημα Τα μωρά κάνουν τα πρώτα βήματα μεταξύ 9 και 15 μηνών, αν και η ηλικία που ξεκινά το περπάτημα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Πώς τα παραμύθια με θέμα την επιστήμη ενισχύουν την επιμονή τους; Σύμφωνα με την επιστήμη αυτή η δραστηριότητα μπορεί να ενισχύσει την αυτοεκτίμηση τους και να τα βοηθήσει να πιστέψουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ταλαντούχα παιδιά: Αναγνωρίζουμε τα κρυφά τους χαρίσματα Όλα τα παιδιά έχουν ταλέντο σε κάτι. Το θέμα είναι πώς θα αναγνωρίσουμε τα χαρίσματα που δεν φαίνονται με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι δεξιότητες που αναπτύσσει το παιδί στον πρώτο χρόνο ζωής Ο πρώτος χρόνος είναι συνώνυμος με εντυπωσιακή μάθηση. Το παιδί αποκτά δεξιότητες σε όλα τα επίπεδα: γνωστικό, κινητικό, κοινωνικό,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: 6 δραστηριότητες για το σπίτι Διασκεδαστικές δραστηριότητες για το παιδί χωρίς οθόνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα, που ψυχαγωγούν και ενώνουν όλη την οικογένεια.... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Τι μας μαθαίνουν για την αξία των πιο αργών ρυθμών; Τα παιδιά μας μπορούν να μας διδάξουν κάτι πολύτιμο: τη δύναμη του να επιβραδύνουμε ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Πώς τα βίντεο μικρής διάρκειας επηρεάζουν το μυαλό των παιδιών Προστατεύοντας τα παιδιά με σωστές στρατηγικές και καθοδήγηση. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιχνίδι: Όταν τα παιδιά παίζουν, μαθαίνουν Γιατί το παιχνίδι του παιδιού σας είναι πιο σοβαρή δουλειά από όσο νομίζετε και μερικές ιδέες για να το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ