Το σχολείο παρακολουθεί και καλλιεργεί την ακαδημαϊκή ανάπτυξη των παιδιών, τη μέτρηση της εγγραμματοσύνης και της αριθμητικής. Αλλά τι γίνεται με την ηθική ανάπτυξη των παιδιών; Μια νέα μελέτη έχει διαπιστώσει ότι και αυτή αναπτύσσεται επίσης με την πάροδο του χρόνου. Αν και η αίσθηση της ηθικής των ενηλίκων έχει χαρτογραφηθεί προηγουμένως, μέχρι στιγμής ξέρουμε ελάχιστα για τα πράγματα για τα οποία νοιάζονται τα παιδιά ή πώς μπορεί να αλλάξει αυτό καθώς μεγαλώνουν. Η ομάδα ερευνητών του Πανεπιστημίου του Queensland εξέτασε πρόσφατα την αύξηση της ηθικής ανησυχίας (φροντίδα για την ευημερία κάποιου άλλου) στα παιδιά και διαπίστωσε ότι τα παιδιά γίνονται πιο ανοιχτά σχετικά με το ποιος και τι τα ενδιαφέρει καθώς μεγαλώνουν. Ηθική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία Στο πλαισίο έρευνας, ζητήθηκε από 151 παιδιά – ηλικίας τεσσάρων έως δέκα ετών – να καταγράψουν για πόσα νοιάζονται από μια σειρά με 24 πράγματα. Αυτά τα πράγματα περιλάμβαναν διάφορους ανθρώπους, ζώα και άψυχα αντικείμενα. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να κατατάξουν το καθένα σε τρεις «ηθικούς κύκλους», αναφέροντας αν τα ενδιαφέρει πολύ, λίγο ή καθόλου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά συμπεριέλαβαν περισσότερα στους ηθικούς κύκλους τους καθώς μεγάλωναν. Η ικανότητά τους να επεκτείνουν την ανησυχία τους σε νέα πράγματα βελτιώνει την ανάπτυξή τους, όπως οι δεξιότητες αριθμητικής και αλφαβητισμού. Άλλωστε, είμαστε εκ φύσεως κοινωνικά όντα. Από μικρή ηλικία τα παιδιά τείνουν να μοιράζονται, να βοηθούν και να γίνονται αρεστά από τους άλλους. Οι βοηθητικές συμπεριφορές μπορούν να εμφανιστούν ήδη από την ηλικία των 18 μηνών και να γίνουν συνηθισμένες από την ηλικία των 3 ετών. Αυτές οι συμπεριφορές γενικά συμβαίνουν μόνο σε καταστάσεις όπου η βοήθεια δεν έρχεται με άμεσο κόστος για το ίδιο το παιδί (για παράδειγμα, να πρέπει να παραιτηθεί από κάτι που του αρέσει, όπως ένα αγαπημένο παιχνίδι). Μόνο στα μεταγενέστερα στάδια, ηλικίας 7 έως 8 ετών τα παιδιά αρχίζουν να έχουν αλτρουιστικές συμπεριφορές. Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά γίνονται πιο δεκτικά στους κανόνες περί κοινωνικής δικαιοσύνης. Θα δείξουν δυσαρέσκεια όχι μόνο στην περίπτωση όπου λαμβάνουν λιγότερα από άλλα παιδιά, αλλά και όταν λαμβάνουν περισσότερα από ένα άλλο παιδί. Αυτή η ικανότητα ενσωμάτωσης της εμπειρίας των άλλων στη δική μας λήψη αποφάσεων είναι η ουσία της ηθικής λογικής. Αυτή είναι η ικανότητα που μπορεί επίσης να εξηγήσει γιατί τα μεγαλύτερα παιδιά ανέφεραν ότι ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για τα ευάλωτα μέλη της κοινωνίας – όπως οι άρρωστοι και τα άτομα με αναπηρίες. Το να γίνεις μια ηθική οντότητα είναι ένα αρκετά μεγάλο έργο, και χρειάζεται χρόνο. Αν λοιπόν το τετράχρονό σας φαίνεται να ανησυχεί περισσότερο για το τι υπάρχει μπροστά του από ό,τι για τους ανθρώπους που χρειάζονται φροντίδα, δώστε του χρόνο – θα φτάσει εκεί.
Ηθική ανάπτυξη: Τα παιδιά νοιάζονται περισσότερο για τους άλλους μεγαλώνοντας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Γιατί κάνει καλό σε ένα πεντάχρονο να βάζει πλυντήριο…; Μελέτες το επιβεβαιώνουν: Έχει θετικό αντίκτυπο στα παιδιά να ασχολούνται με τις δουλειές του σπιτιού από την ηλικία των... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί και ιδιωτικότητα: Πότε πρέπει να αρχίσουμε να χτυπάμε την πόρτα του; Είτε είναι ακόμα πολύ νωρίς για να χτυπήσουμε την πόρτα τους, είτε ήρθε η στιγμή να το κάνουμε, το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Γιατί αφήνει στη μέση κάθε δραστηριότητα που ξεκινά; Μπάσκετ, τένις, μπαλέτο, ποδόσφαιρο... Τι συμβαίνει και το παιδί σταματάει κάθε δραστηριότητα που ξεκινά; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Διαβάστε τους κάτι πριν κοιμηθούν! Όχι μόνο ο σωστός ύπνος αλλά και οι συνήθειες που σχετίζονται με αυτόν επηρεάζουν τα παιδιά μας περισσότερο από όσο... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Οι influencers κάνουν «καλά» τη δουλειά τους! Πώς επηρεάζονται οι έφηβοι και πώς διαμορφώνεται η ταυτότητά τους από τους influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι γονείς κάνουν 260 διαπραγματεύσεις το χρόνο με τα παιδιά Σας κάνουν κι εσάς τα παιδιά... παζάρια για να μη φάνε τα λαχανικά τους; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδικό μυαλό: 7 βασικοί τρόποι λειτουργίας του Για να κατανοήσουμε καλύτερα τη συμπεριφορά των παιδιών μας και να τα βοηθήσουμε να γνωρίσουν τον κόσμο, πρέπει να... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Όχι στις τιμωρίες, ναι στην ηρεμία και στα όρια! Γιατί ο αυστηρός τρόπος που χρησιμοποιούν δεν βοηθά τα παιδί να βελτιώσει τη συμπεριφορά του. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
3 απαγορευμένες φράσεις που βλάπτουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών Μήπως τις έχετε πει κι εσείς; Eίναι σημαντικό να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις φράσεις που χρησιμοποιούμε, αναγνωρίζοντας τη... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Video games: Κάνουν το παιδί μου επιθετικό; Τα βίαια βιντεοπαιχνίδια έχουν επιπτώσεις στη συμπεριφορά και το λεξιλόγιο των παιδιών μας. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δεν θέλει να πάει σχολείο; Πώς προκύπτει αυτή η άρνηση και πώς αντιμετωπίζεται; Έρευνες σχετικές με την άρνηση για το σχολείο συνδέουν αυτήν την αποφυγή με συναισθηματικές διαταραχές και συγκεκριμένα, με το... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αυξάνει τον κίνδυνο μυωπίας ο υπερβολικός χρόνος στην οθόνη; Ο υπερβολικός χρόνος μπροστά στην οθόνη μπορεί να συνδέεται με προβλήματα όρασης, υποστηρίζει επιστημονική μελέτη. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παππούδες: 6 φράσεις που δεν πρέπει να λένε στα εγγόνια Οι φράσεις που οι παππούδες δεν είναι σωστό να λένε στο εγγόνι τους και πώς αυτές μπορούν να επηρεάσουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η αξία του να αφήνουμε τα παιδιά να είναι «κακά» σε κάτι Ποια είναι τα ψυχολογικά οφέλη του να αφήνουμε τα παιδιά να μην είναι καλά σε κάτι; ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ