Ξέρουμε ότι είναι πολύ εύκολο να θυμώνετε κάθε φορά που το παιδί κάνει κάτι λάθος. Θέλετε να διορθώσετε τη συμπεριφορά του και να του δείξετε πώς να κάνει τα πράγματα σωστά. Έρευνα όμως έχει δείξει ότι αν δώσουμε έμφαση στα δυνατά σημεία του παιδιού, αυξάνουμε την πιθανότητα να έχουμε υγιή, χαρούμενα παιδιά που τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο. Στα επόμενα χρόνια, τα οφέλη περιλαμβάνουν χαμηλότερο ρίσκο κατάθλιψης, καλύτερες επιδόσεις στη δουλειά και ευτυχισμένο γάμο. Η έμφαση στα καλά στοιχεία δεν έχει να κάνει με συνεχή επιβράβευση ή με το να επιτρέπετε τα πάντα.
Πρώτον, αποδεχθείτε ότι κανείς δεν είναι καλός σε όλα. Το πρόβλημα με αυτό είναι ότι οι γονείς βλέπουν τα παιδιά τους σαν σκεύη βελτίωσης με αδυναμίες που πρέπει να εξαλειφθούν. Οι γονείς το μεταφράζουν ως εποικοδομητική κριτική που θεωρούν ότι θα τα βοηθήσει. Αυτό που θα έπρεπε να κάνετε είναι να καθησυχάζετε το παιδί λέγοντάς του ότι οι αδυναμίες είναι φυσιολογικές και ότι μπορούμε να είμαστε τέλειοι μέσα από τις ατέλειές μας. Όταν κάνει κάτι σωστά, παίρνει ικανοποίηση και ενθάρρυνση και προσπαθεί μέσα από την εξάσκηση.
Κάντε στον εαυτό σας 3 ερωτήσεις. Όπως αποδεικνύεται, κανένα ταλέντο, δεξιότητα ή ενδιαφέρον μετρά σαν δυνατό στοιχείο. Είναι επίκτητες συμπεριφορές που υιοθετούμε επειδή πρέπει. Για να εντοπίσουμε ένα αληθινό δυνατό στοιχείο, πρέπει να απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα: Το απολαμβάνει το παιδί όταν το κάνει; Είναι καλό σε αυτό; Επιλέγει να το κάνει; Μόνο όταν δώσετε ναι σε όλες τις ερωτήσεις, ξέρετε ότι πρόκειται για δυνατό χαρακτηριστικό προσωπικότητας.
Σκεφτείτε την αδύναμη πλευρά του. Αντί να πείτε στο παιδί πόσο ενοχλητική είναι η συμπεριφορά του, μπορείτε να του ζητήσετε να χρησιμοποιήσει μία διαφορετική δύναμη. Βρείτε δηλαδή το θετικό στοιχείο ώστε να χρησιμοποιήσει αυτό αντί της κακής συμπεριφοράς. Σε στιγμές εκνευρισμού, πάρτε δύο ανάσες και πείτε στον εαυτό σας ‘οι δυνάμεις είναι εδώ αλλά κρύβονται’. Έτσι βοηθάτε το παιδί να μεγαλώσει αλλά τιμώντας τις καλές πλευρές του.