Σύμφωνα με νέα μελέτη στο Frontiers in Psycology, τα παιδιά φαίνεται ότι προτιμούν βιβλία ιστοριών, που περιέχουν περιέχουν περισσότερες αιτιώδεις πληροφορίες και αυτό γιατί έχουν μια έντονη επιθυμία να κατανοήσουν τον τρόπο που ο κόσμος λειτουργεί γύρω τους. Αυτός είναι και ο λόγος που συχνά βομβαρδίζουν γονείς και δασκάλους με ερωτήσεις αναφορικά με το πώς και το γιατί λειτουργούν τα πράγματα γύρω τους όπως βλέπουν. Οι επιστήμονες γνώριζαν αυτήν την έμφυτη ροπή των παιδιών προς την αναζήτηση και την ανακάλυψη, δεν είχαν όμως καταφέρει να την συνδέσουν με μια πραγματική δραστηριότητα, όπως η ανάγνωση ή η μάθηση.
Οι αιτιώδεις πληροφορίες ως κίνητρο
«Πολλές είναι οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σχετικά με το ενδιαφέρον των παιδιών για την αιτιότητα, ωστόσο αυτές οι μελέτες πραγματοποιούνται σχεδόν πάντα σε ερευνητικό εργαστήριο, χρησιμοποιώντας έντονα επινοημένες διαδικασίες και δραστηριότητες» δηλώνει η Margaret Shavlik από το Πανεπιστήμιο Vanderbilt στο Tennessee. «Θέλαμε να διερευνήσουμε πώς αυτό το πρώιμο ενδιαφέρον για αιτιώδεις πληροφορίες μπορεί να επηρεάσει καθημερινές δραστηριότητες των μικρότερων παιδιών, όπως είναι η ανάγνωση των βιβλίων» συμπληρώνει. Είναι σημαντικό να βρούμε τους παράγοντες εκείνους που παρακινούν τα παιδιά να διαβάζουν βιβλία, καθώς έτσι όχι μόνο αυξάνουν από νωρίς τις γνώσεις τους αλλά και βελτιώνουν τις γλωσσικές τους ικανότητες.
Εξοικείωση με το διάβασμα
Η ανάγνωση ενός βιβλίου έχοντας την παρέα των γονιών ή ενός δασκάλου αποτελεί έναν πολύ καλό τρόπο για να αρχίσουν τα παιδιά να εξοικειώνονται με την συνήθεια, μέχρι να την υιοθετήσουν. Αφήνοντας το παιδί να επιλέξει το βιβλίο που το ενδιαφέρει περισσότερο, ουσιαστικά το παρακινείτε όχι μόνο να διαβάσει αλλά και να υιοθετήσει μια συμπεριφορά ιδιαίτερα ωφέλιμη για το ίδιο. Οι ερευνητές διαπίστωσαν τα παραπάνω όταν διάβασαν δύο βιβλία στα παιδιά, με το πρώτο να περιέχει αιτιώδεις πληροφορίες σχετικά με το γιατί τα ζώα συμπεριφέρονται και φαίνονται όπως είναι και το δεύτερο απλώς να περιγράφει τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές τους.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό και στα δύο βιβλία, όταν όμως ρωτήθηκαν ποιο προτιμούσαν, επέλεξαν το βιβλίο που η ιστορία του ήταν γεμάτη από αιτιώδεις πληροφορίες, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα παιδιά επηρεάστηκαν από αυτήν την βασική διαφορά.