Ένα από τα μεγαλύτερα δώρα που μου έκαναν τα παιδιά μου, είναι ότι μου επέτρεψαν να ξαναζήσω τη δική μου παιδική ηλικία. Αγαπημένα παιχνίδια, την ύπαρξη των οποίων είχα ξεχάσει από χρόνια, ξανάρχονταν στο μυαλό μου μέσα σε δευτερόλεπτα τις στιγμές που προσπαθούσα να τα κάνω να γελάσουν. Και σε ορισμένες συγκινητικές περιπτώσεις, τις στιγμές που αναζητούσα το επόμενο αγαπημένο τους παιχνίδι στα ράφια των καταστημάτων, για να εντοπίσω ξαφνικά εκείνα που ταυτίστηκαν με τα πρώτα χρόνια της δικής μου ζωής. Ένα φαινόμενο που επαναλαμβανόταν συχνότερα από ό,τι περίμενα στην περίπτωση της Fisher-Price, της εταιρείας που φέτος σβήνει τα 90 της κεράκια στον χώρο των παιδικών παιχνιδιών, έχοντας μεγαλώσει (κυριολεκτικά) γενιές και γενιές σημερινών ενηλίκων.

Παιχνίδια υψηλών… επιπέδων

Όταν η κόρη μου βρισκόταν ακόμη στην αρχή της παιδικής της ηλικίας, σε μια βόλτα στα μαγαζιά εντόπισα στο ράφι την «Πυραμίδα», το πασίγνωστο παιχνίδι με πολύχρωμους κρίκους από μαλακό πλαστικό, που μαθαίνει στα παιδιά την ταξινόμηση, ενώ παράλληλα κουνιέται πέρα – δώθε, ενισχύοντας τον οπτικο-κινητικό συντονισμό τους. Τη γνώριζα καλά, αφού είχε περίοπτη θέση και στο δικό μου παιδικό δωμάτιο.

Αυτό που δε γνώριζα, είναι ότι πρωτοπαρουσιάστηκε το 1960 (!) και έκτοτε έχει βρεθεί σε περισσότερα από 52 εκατομμύρια σπίτια. Απαράλλαχτη στην πρώτη ματιά, η «Πυραμίδα» φιλοξενείται ακόμη στα ράφια των καταστημάτων παιχνιδιών. Όμως πλέον είναι και 100% ανακυκλώσιμη, όπως αναμένεται να είναι σε λίγα χρόνια και όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια της Fisher-Price.

Ένα τηλέφωνο που δεν… αντιμιλάει

Με παρουσία τριάντα ετών στην ελληνική αγορά και ενενήντα στην παγκόσμια, η Fisher-Price κρύβει πολλές τέτοιες εκπλήξεις Για παράδειγμα, είναι βέβαιο πως πολλοί γονείς έχουν νιώσει ένα μικρό τσίμπημα χαράς συνειδητοποιώντας ότι μπορούν να χαρίσουν στα παιδιά τους το «Συρόμενο Τηλέφωνο», το παιχνίδι του 1963 που με πολύ μικρές διαφοροποιήσεις έχει ήδη περάσει από τα χέρια γενιών και γενιών. Ουσιαστικά, η μεγαλύτερη αλλαγή που έχει υποστεί από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του αφορά το όνομά του, το οποίο αρχικά μπορούσε να ερμηνευτεί ως «τηλέφωνο που… αντιμιλάει» (Talk Back Telephone), δημιουργώντας μια… μικρή ανησυχία στους γονείς. Κατά τα άλλα, ακόμη και το περιστρεφόμενο καντράν του παραμένει το ίδιο, καθώς μικροί και μεγάλοι απέρριψαν τις δοκιμές για τον… εκσυγχρονισμό του.

Αλματώδης ανάπτυξη

Οι γονείς, αλλά και οι… έμπειροι θείοι και νονοί, γνωρίζουν καλά το «Jumperoo», το πρώτο παιχνίδι αιώρησης στον κόσμο, που δίνει στα μωρά μας την ευκαιρία να σταθούν όρθια για πρώτη φορά και να ανακαλύψουν το περιβάλλον τους από το… κατάλληλο ύψος. Πριν την εμφάνισή του το 2003, όσοι ήθελαν να ικανοποιήσουν την επιθυμία των μωρών τους για πηδηματάκια, ήταν υποχρεωμένοι να κρεμάσουν κούνιες ή άλλες κατασκευές στον τοίχο. Η επιλογή αυτή, όμως, γινόταν σταδιακά όλο και πιο επικίνδυνη εξαιτίας της εξέλιξης στην κατασκευή των νέων κτιρίων. Αυτός είναι και ο λόγος που το νέο παιχνίδι, που επέτρεπε στα μωρά να χοροπηδούν ελεύθερα και με ασφάλεια, αγαπήθηκε τόσο πολύ σε όλο τον κόσμο.

Ιδιαίτεροι… δάσκαλοι

Υπάρχει ένα παιχνίδι που έχει ταξιδέψει σε 130 χώρες και μιλά με ευφράδεια 37 διαφορετικές γλώσσες. Δεν είναι άλλο από το «Εκπαιδευτικό σκυλάκι» έναν από τους πιο αγαπημένους χαρακτήρες της σειράς εκπαιδευτικών παιχνιδιών «Παίζω & Μαθαίνω» που εδώ και 16 χρόνια προσφέρουν στα παιδιά τις πρώτες τους γνώσεις μέσα από διασκεδαστικά, οικεία θέματα από το καθημερινό τους περιβάλλον. Από το 2014, η επιλογή του εκπαιδευτικού τους περιεχομένου είναι στο χέρι μας, καθώς χάρη στη νέα τεχνολογία «Smart Stages» μπορούμε να το προσαρμόσουμε στο στάδιο ανάπτυξης του παιδιού μας. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε, είναι να επιλέξουμε ανάμεσα σε μια πληθώρα από τραγούδια, ήχους και φράσεις που χωρίζονται σε τρία επίπεδα, επιτρέποντας στα μικρά μας να μάθουν μέσα από την εξερεύνηση, τη συμμετοχή και τη μίμηση.

(Υπερ)σύγχρονοι ρυθμοί

Μπορεί να μην μπορούν να κάνουν… πιρουέτες και πλιέ, όμως κανένας χορός δεν είναι τόσο απολαυστικός όσο τα χαριτωμένα στραβοπατήματα των νηπίων. Από το 2015, η Fisher-Price τους έχει χαρίσει και τον πλέον κατάλληλο συνοδό, τον BeatBo. Ο φουτουριστικός φίλος των παιδιών προσχολικής ηλικίας, όχι μόνο χορεύει και τραγουδά μαζί τους, αλλά είναι και σε θέση να… αυτοσχεδιάσει. Το παιδί ή οι γονείς ηχογραφούν μια φράση και εκείνος τη διασκευάζει σε ένα ολοκαίνουριο μουσικό… χιτ. Στους ρυθμούς του, τα πιτσιρίκια χορεύουν και τραγουδούν ενώ μαθαίνουν γράμματα, χρώματα, αρίθμηση, μουσική, τη σχέση αιτίας – αποτελέσματος και πολλά ακόμη.

Η πρώτη του… συναυλία

Μια από τις πιο πρόσφατες προσθήκες στα εμβληματικά παιχνίδια της Fisher-Price είναι τα «Linkimals». Η ομάδα από αγαπημένα ζωάκια – φιλαράκια έχει καταφέρει να εντυπωσιάσει τα παιδιά σε όλο τον κόσμο, μέσα από την πρωτότυπη λειτουργία της, που στα μάτια τους μοιάζει μαγική. Όταν βρεθούν σε κοντινή απόσταση, τα συγκεκριμένα παιχνίδια συγχρονίζονται μεταξύ τους, «μιλούν το ένα στο άλλο» και τραγουδούν όλα μαζί, δημιουργώντας μια ιδιαίτερη… ορχήστρα.

Ας μείνουμε παιδιά μέχρι τα 90

Από το 1930, όταν ο Herman Fisher θέλησε να δημιουργήσει παιδικά παιχνίδια που θα «αναπτύσσουν τη φαντασία, θα κάνουν κάτι καινούριο, θα προκαλούν έκπληξη και θα είναι διασκεδαστικά», μέχρι σήμερα, η Fisher-Price δεν έχει αποκτήσει ούτε μια ρυτίδα. Γιορτάζοντας τα 90 χρόνια της, μας καλεί να κάνουμε το ίδιο και εμείς και να αντιμετωπίσουμε τον κόσμο με το χιούμορ και την αθωότητα των παιδιών. Άλλωστε, η εταιρεία αποδεικνύει έμπρακτα ότι οι μεγαλύτερες εμπνεύσεις μπορούν να αντληθούν όταν κοιτάζουμε τη ζωή μέσα από τα μάτια τους.

Μαθαίνοντας (από) τα παιδιά

Έχοντας εισάγει πρώτη τον όρο και τη φράση «Προσχολικά Παιχνίδια» το 1934, η Fisher-Price είχε από την αρχή στην καρδιά της φιλοσοφίας της τόσο τη διασκέδαση όσο και τη μάθηση των παιδιών. Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής της, κάθε παιχνίδι που δημιουργούσε δοκιμαζόταν πρώτα από τους ίδιους τους μικρούς… ενδιαφερόμενους, όμως από το 1961 εγκαινίασε και το πρώτο Κέντρο Ερευνών σε ολόκληρη τη βιομηχανία παιχνιδιών, ένα δωμάτιο αφιερωμένο στις δοκιμές παιχνιδιών.

Η έμπνευση ανήκε σε έναν από τους τρεις ιδρυτές της εταιρείας, τον Herman Fisher, ο οποίος είχε μάθει από τη μητέρα του, που ήταν δασκάλα προσχολικής αγωγής, την αξία της παρατήρησης του ελεύθερου παιχνιδιού των παιδιών για την καλύτερη κατανόηση των αναγκών και των επιθυμιών τους. Σύντομα, το δωμάτιο μετατράπηκε σε ένα ολόκληρο κτίριο Έρευνας & Ανάπτυξης, ενώ σήμερα η εταιρεία διαθέτει περισσότερα από 1.400 τ.μ. ερευνητικών χώρων, όπου δοκιμάζονται τα παιχνίδια της για πολύ καιρό πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά.

 

Αρκετές στιγμές της ιστορίας της Fisher-Price αποδεικνύουν πόσο μεγάλη είναι στ’ αλήθεια η επιρροή των ίδιων των παιδιών στα προϊόντα της εταιρείας. Για παράδειγμα, τα πασίγνωστα Μικρά Ανθρωπάκια «Little People», κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά το 1959 ως «Fisher-Price Play Family». Εκτός από το όνομά τους, που προέκυψε από τους ίδιους τους καταναλωτές που τα «βάφτισαν» αυθόρμητα, αναζητώντας τα με αυτή τη χαριτωμένη φράση στα καταστήματα παιχνιδιών, και η ίδια η ύπαρξή τους οφείλεται στα παιδιά. Οι σχεδιαστές της Fisher-Price παρατήρησαν ότι οι μικροί δοκιμαστές των παιχνιδιών τους προσπαθούσαν να βγάλουν τα στρογγυλά κεφαλάκια από το πυροσβεστικό όχημα «Looky Fire Track», πράγμα που όμως ως τότε ήταν αδύνατο. Έτσι, δημιούργησαν ολόσωμους χαρακτήρες, οι οποίοι εξακολουθούν να κλέβουν τις καρδιές των παιδιών 60 χρόνια αργότερα. Αντίστοιχα, το «Συρόμενο Τηλέφωνο» αρχικά δεν διέθετε καλώδιο στο ακουστικό του. Αυτό άλλαξε, όταν οι σχεδιαστές πρόσεξαν ότι πολλά παιδιά επιχειρούσαν να το χρησιμοποιήσουν για να σύρουν το παιχνίδι!

Ταξιδεύοντας στο χρόνο

Από την δημιουργία του πρώτου παιχνιδιού με πλαστικά μέρη, το 1950, που άνοιξε έναν ολόκληρο κόσμο νέων δυνατοτήτων στα παιδικά παιχνίδια, μέχρι την πρώτη μαζική παραγωγή και διανομή βρεφικής ενδοεπικοινωνίας το 1984, η Fisher-Price έχει συνδέσει διαχρονικά το όνομά της με την καινοτομία.

Αρκεί μια ματιά στα πρώτα, ξύλινα παιχνίδια της – ήδη εξοπλισμένα με κινητά μέρη – για να διαπιστώσει κανείς το ταξίδι που έχει πραγματοποιήσει έκτοτε τόσο ο χώρος του παιδικού παιχνιδιού, όσο και η ίδια η εταιρεία. Ήδη με την εμφάνιση των πρώτων αληθινών πικάπ για παιδιά, το 1979, τα οποία ήταν ειδικά σχεδιασμένα για να… αντέχουν τους απαιτητικούς χρήστες τους, και τα οποία σταδιακά εξελίχθηκαν στα σύγχρονα οπτικοακουστικά προϊόντα «Kid-Tough», οι σχεδιαστές της Fisher-Price είχαν αντιληφθεί ότι η εισαγωγή της τεχνολογίας στα παιδικά παιχνίδια είχε νόημα μόνο αν μπορούσε να προσθέσει κάτι στην αξία τους, και όχι ως μέσο εντυπωσιασμού.

Το 2016, αυτή η λογική κατέκτησε μια νέα κορυφή, με τη δημιουργία του πρώτου… κώδικα για παιδιά. Το «Code-a-pillar», ένα παιχνίδι της σειράς «Μαθαίνω να Σκέφτομαι», εισάγει τα μικρά μας για πρώτη φορά στις σύγχρονες δεξιότητες, καλλιεργώντας την τάση τους για εξερεύνηση και πειραματισμό, και μαθαίνοντάς τους να λύνουν προβλήματα μέσα από την αυτόνομη σκέψη τους.

Υπεύθυνα παιχνίδια

Μπορεί στο μυαλό μας να είναι ταυτόσημη με την ξενοιασιά, όμως η Fisher-Price επιδεικνύει κοινωνικό έργο δεκαετίες πριν την εφεύρεση της «εταιρικής ευθύνης». Πριν καλά – καλά συμπληρώσει τα δέκα χρόνια λειτουργίας της, η εταιρεία σταμάτησε για περίπου τέσσερα χρόνια να κατασκευάζει παιχνίδια, για να παράξει απαραίτητα υλικά, όπως μέρη αεροσκαφών και κιβώτια ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, προκειμένου να βοηθήσει τα στρατεύματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τότε, ο Herman Fisher είχε δηλώσει: «Αν εξαιτίας του πολέμου ζητηθεί το εργοστάσιό μας, θα αναστείλουμε την παραγωγή των παιχνιδιών μας για όλη τη διάρκειά του».

Τη φετινή χρονιά, η Fisher-Price ενίσχυσε τον αγώνα της ανθρωπότητας, αυτή τη φορά απέναντι στον νέο, αόρατο εχθρό της πανδημίας. Οι σχεδιαστές της παρατάχθηκαν για την εκπλήρωση δύο σημαντικών σκοπών: Την κατασκευή μασκών, σε μια εποχή τεράστιας έλλειψης του πολύτιμου αυτού υγειονομικού υλικού, αλλά και τη δημιουργία μιας ειδικής σειράς από συλλεκτικούς ήρωες δράσης και Μικρά Ανθρωπάκια Πρωταθλητών της Κοινωνίας, με την ονομασία #ThankYouHeroes.

Όλα τα έσοδα της σειράς διατίθενται για την πρωτοβουλία #FirstRespondersFirst, που στηρίζει τους υγειονομικούς άμεσης επέμβασης στην πρώτη γραμμή. Όπως εξήγησε ο Chuck Scothon, Senior Vice President της Fisher-Price και Global Head of Infant and Preschool της Mattel:

«Ελπίζουμε τα παιχνίδια της Fisher-Price, και γενικότερα όλα τα παιχνίδια, να καταφέρουν να κάνουν αυτές τις δύσκολες στιγμές πιο εύκολες τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες, είτε με τη μορφή δώρου για την αναγνώριση του έργου των μεγάλων στην πρώτη γραμμή είτε ως έναυσμα για να ξεκινήσει η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με το πώς νιώθουν αυτές τις δύσκολες στιγμές».