Όταν το παιδί ξεσπά ξαφνικά και για μικρή αιτία στην μέση της παραλίας ή καθώς κάθεστε στο οικογενειακό τραπέζι, μπορεί να δημιουργήσει άνευ λόγου ένα ιδιαίτερα αρνητικό κλίμα αλλά και να χαλάσει την διάθεσή σας. Τα παιδιά ειδικά νηπιακής ηλικίας μπορεί πολλές φορές δράσουν παρορμητικά, ξεσπώντας σε κλάματα ή φωνές επειδή δεν τους δώσατε αυτό που ήθελαν την συγκεκριμένη στιγμή. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές στρατηγικές με τις οποίες μπορείτε να ενισχύσετε τον αυτοέλεγχο του νηπίου, ξεκινώντας από την ιδιαίτερα νεαρή ηλικία των δύο ετών.
Στρατηγικές για νήπια έως δύο ετών
Τα βρέφη και τα μικρότερα παιδάκια έως δύο ετών συχνά απογοητεύονται όταν θέλουν να κάνουν κάτι και δεν μπορούν. Συνήθως τείνουν να εκφράζουν αυτήν την απογοήτευση με οργή. Για να αποφύγετε τις εκρήξεις θυμού θα ήταν καλό να αποσπάτε την προσοχή του με παιχνίδια ή άλλες δραστηριότητες. Όταν το παιδί φτάσει την κομβική ηλικία των δύο ετών ορίστε μια συγκεκριμένη περιοχή για “timeout”, στην οποία θα κάθεται για μερικά λεπτά όταν βγαίνει εκτός ορίων, προκειμένου να ηρεμήσει. Έτσι θα γνωρίζει τις συνέπειες των εκρήξεων και είναι λιγότερο πιθανό να το επαναλάβει.
Στρατηγικές για νήπια από 3-5 έτη
Μπορείτε να συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την τεχνική του “timeout” με την διαφορά ότι μπορείτε να αφήνετε το παιδί να φύγει από την θέση του, αφού έχει ηρεμήσει. Αυτό βοηθά τα παιδιά να βελτιώσουν την αίσθηση του αυτοέλεγχου. Εξίσου σημαντικό είναι να επαινέσετε το παιδί όταν δεν χάνει την ψυχραιμία σε απογοητευτικές ή δύσκολες καταστάσεις, χρησιμοποιώντας θετικές και ευγενικές δηλώσεις.
Στρατηγικές για παιδιά από 6-9 έτη
Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και ξεκινούν το σχολείο, μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα την ιδέα των συνεπειών και ότι μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στην καλή ή την λιγότερη επιθυμητή συμπεριφορά, τα καλά ή τα κακά χαρακτηριστικά. Ενθαρρύνετε το παιδί να απομακρυνθεί από μια απογοητευτική κατάσταση για λίγα λεπτά, προκειμένου να επανακτήσει την ψυχραιμία του και να αντιδράσει με γνώμονα την λογική και όχι τον θυμό ή την απογοήτευση. Έτσι θα μάθει να διατηρεί τον αυτοέλεγχό του, δεξιότητα που θα το συνοδεύει και θα το διευκολύνει στην μετέπειτα ενήλικη ζωή του.