Τα παιδιά στην εποχή μας, ακόμα και από μικρή ηλικία, κατέχουν την τεχνολογία, συχνά καλύτερα και από εμάς τους ίδιους, γεγονός που μας γεννά την ανάγκη να τα καθοδηγήσουμε σωστά και να τα προστατεύσουμε από τους κινδύνους στο περιβάλλον του Διαδικτύου.
O δεκάλογος της ασφαλούς πλοήγησης
Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τη χρησιμότητα του Διαδικτύου. Τα πλεονεκτήματα και οι δυνατότητές του είναι αναρίθμητα, αφού αποτελεί μια εξαιρετική πηγή γνώσεων, ενημέρωσης, αλλά και αναψυχής. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να μάθουν τα παιδιά να το χρησιμοποιούν με τον σωστό τρόπο, σύμφωνα με την ηλικία τους, και να μην αφήνονται να τα «χρησιμοποιεί» το Διαδίκτυο.
- Το Α και το Ω είναι να χτίσουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί, ώστε να μη φοβάται να μας πει τι κάνει στο Διαδίκτυο, και φυσικά να μη σταματάμε να ενημερωνόμαστε για όλα τα νεότερα δεδομένα σχετικά με αυτό.
-
Μιλάμε με το παιδί για τους κινδύνους που μπορεί να κρύβονται στο Διαδίκτυο, δίνοντάς του παραδείγματα από την πραγματική ζωή. Του εξηγούμε, για παράδειγμα, γιατί πρέπει να είναι προσεκτικό με την αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων παραλληλίζοντας το με το αν θα τα αποκάλυπτε σε έναν άγνωστο άνθρωπο.
- Του εξηγούμε ότι ο κόσμος του Διαδικτύου δεν είναι αληθινός.
- Δείχνουμε εμπιστοσύνη στο παιδί μετά τα πρώτα μαθήματα συμπεριφοράς και χρήσης του Διαδικτύου, θέτοντάς το προ των ευθυνών του.
- Δίνουμε στο παιδί το δικαίωμα να κάνει κάποια «ζαβολιά», αλλά να έχει το θάρρος να μας την πει.
- Τα περισσότερα παιδιά λατρεύουν να παίζουν παιχνίδια μέσα στο Διαδίκτυο. Το αφήνουμε να παίξει, αλλά πάντα με πρόγραμμα και εξηγώντας του ότι το να παίζει κανείς πίσω από μια οθόνη δεν συγκρίνεται με το να παίζει από κοντά με έναν φίλο.
-
Μιλάμε στο παιδί για τις «φιλίες» μέσω Διαδικτύου, κάνοντάς το να καταλάβει ότι ένας άγνωστος διαδικτυακός φίλος μπορεί να είναι ένας τελείως ψεύτικος και επικίνδυνος χαρακτήρας.
- Σε ό,τι αφορά το μεγάλο ζήτημα των social media, ανοίγουμε μαζί με το παιδί μας έναν λογαριασμό, ώστε να γνωρίζουμε τον κωδικό, και τον συνδέουμε με το κινητό μας τηλέφωνο, ώστε να ενημερωνόμαστε ανά πάσα στιγμή για τα όσα συμβαίνουν εκεί.
- Δημιουργούμε στο παιδί ένα δικό του προφίλ στον υπολογιστή, στο οποίο να μπορεί να μπαίνει σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες, και μπλοκάρουμε κάποιες που είναι καλό να αποφεύγονται.
- Ο υπολογιστής που υπάρχει στο σπίτι ή το τάμπλετ πρέπει να ανοίγουν με κωδικό. Επίσης, καλό είναι να βρίσκονται σε κοινόχρηστο χώρο, όπως το σαλόνι.