Ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα καθώς μεγαλώνει το μωρό σας είναι να το βλέπετε να φτάνει σε αναπτυξιακά ορόσημα. Δεν υπάρχει τίποτα πιο ευχάριστο από το να βλέπεις το μωρό σου να ξεσπάει σε γέλια για πρώτη φορά και τίποτα πιο συναρπαστικό από το να το βλέπεις να κάνει τα πρώτα του βήματα. Οι πρώτες λέξεις του μωρού σας και οι πρώτες του προτάσεις είναι από εκείνες τις στιγμές που θα θυμάστε για πάντα.
Φυσικά, μπορεί να έχετε κάποια ανησυχία καθώς περιμένετε το μωρό σας να φτάσει σε συγκεκριμένα αναπτυξιακά ορόσημα. Μπορεί να ανησυχείτε ότι το μωρό σας δεν φτάνει σε ένα ορόσημο αρκετά γρήγορα ή ότι δεν έχει κατακτήσει το ορόσημο με τον σωστό τρόπο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό να συζητάτε πάντα τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς σας με τον παιδίατρο, ο οποίος μπορεί να σας καθοδηγήσει σωστά και να απομακρύνει τυχόν ανησυχίες που έχετε.
Πότε θα μπορεί να χρησιμοποιεί προτάσεις;
Τα περισσότερα μωρά λένε την πρώτη τους λέξη όταν πλησιάζουν τα πρώτα τους γενέθλια. Ωστόσο, μερικά μωρά μπορεί να πουν την πρώτη τους λέξη νωρίτερα ή αργότερα από αυτό. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι το κάθε μωρό είναι διαφορετικό και φτάνει σε διαφορετικά ορόσημα σε διαφορετικούς χρόνους.
Τα μωρά ξεκινούν συνήθως λέγοντας λίγες λέξεις και μπορεί να μεσολαβήσουν εβδομάδες ή ακόμη και μήνες προτού εισέλθουν στο λεξιλόγιό τους νέες λέξεις. Ωστόσο, μεταξύ των ηλικιών 18 μηνών και δύο ετών, τα περισσότερα μωρά έχουν σημειώσει σημαντική γλωσσική ανάπτυξη, μαθαίνοντας μια νέα λέξη την εβδομάδα.
Περίπου στα δύο χρόνια τα μωρά αρχίζουν πραγματικά να «μιλάνε» – δηλαδή, να βάζουν τις λέξεις σε απλές προτάσεις. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (AAP), τα περισσότερα παιδιά δύο ετών θα μπορούν να δείχνουν φωτογραφίες σε βιβλία, άτομα και αντικείμενα και να τα ονομάζουν.
Θα μπορούν να λένε μεταξύ 50-100 λέξεων και θα αρχίσουν να συνδυάζουν λέξεις για να φτιάξουν φράσεις λέξεων, οι οποίες συνήθως αποτελούνται μόνο από δύο λέξεις. Κάποια παιδιά στην ηλικία των δύο ετών αρχίζουν να λένε προτάσεις αποτελούμενες από τρεις λέξεις και άλλα να μιλούν ακόμη περισσότερο.
Υπάρχει ένα ευρύ φάσμα του τι είναι “φυσιολογικό” εδώ, αλλά σε γενικές γραμμές περίπου όταν το παιδί είναι δύο ετών, θα πρέπει να δείτε τις γλωσσικές ικανότητές του να αυξάνονται, όπως και την ικανότητά του να κατανοεί τι λέτε, να ακολουθεί απλές οδηγίες και να χρησιμοποιεί λέξεις και χειρονομίες για να επικοινωνήσει.