Η οργάνωση είναι μια πολύτιμη δεξιότητα που βοηθάει το παιδί τόσο να διαχειριστεί την καθημερινότητά του όσο και να πετύχει τους στόχους του. Ως γονείς, μπορούμε να βοηθήσουμε τα μικρά μας να αποκτήσουν οργανωτικές δεξιότητες, οι οποίες θα τα βοηθήσουν και στη μετέπειτα ζωή τους.
Βοηθάμε το παιδί να μάθει την οργάνωση
Φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα
Κάθε Κυριακή μπορούμε να βοηθάμε το παιδί να σημειώσει το πρόγραμμα της νέας εβδομάδας, ώστε να οπτικοποιήσει τις υποχρεώσεις του. Στη συνέχεια, κρεμάμε το πρόγραμμα σε ένα ορατό σημείο, π.χ. στο ψυγείο, ώστε να το βλέπει καθημερινά.
Δημιουργούμε λίστες
Τα Σαββατοκύριακα φτιάχνουμε με το παιδί μια λίστα με όσα θέλουμε να κάνουμε, ξεκινώντας από τα πιο σημαντικά. Παράλληλα με τη δική μας λίστα, φτιάχνουμε μια λίστα και με τα καθήκοντα του παιδιού. Όταν ολοκληρώνει μια εργασία, θα πρέπει να τη σβήνει από τη λίστα του και να τσεκάρει τι έχει να κάνει στη συνέχεια. Με αυτόν τον τρόπο, μαθαίνουμε στο παιδί την οργάνωση και παράλληλα εκείνο αποκτά μια αίσθησης επιτυχίας.
Φροντίζουμε να είμαστε συνεπείς
Η ύπαρξη ρουτίνας είναι απαραίτητη, αφού δίνει τη δυνατότητα σε γονείς και παιδιά να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και πότε. Παράλληλα, η ρουτίνα κάνει το παιδί να νιώθει ασφάλεια και το βοηθά να γίνει πιο οργανωμένο. Φροντίζουμε λοιπόν να φτιάχνουμε μικρές ρουτίνες για την οικογενειακή μας ζωή, π.χ. πρώτα το παιδί κάνει μπάνιο, μετά τρώει το βραδινό του, μετά πλένει τα δόντια του και στη συνέχεια του διαβάζουμε παραμύθι και το βάζουμε για ύπνο.
Το διδάσκουμε την έννοια του χρόνου
Το μικρό παιδί ή το παιδί προσχολικής ηλικίας πιθανότατα δεν μπορεί να αντιληφθεί τον χρόνο, αλλά μπορούμε να το βοηθήσουμε να καταλάβει την ιδέα του χρησιμοποιώντας λέξεις όπως πριν, κατά τη διάρκεια και μετά (π.χ. «η ξαδέρφη σου θα έρθει για παιχνίδι μετά το φαγητό»). Όταν μιλάμε σε λεπτά ή ώρες (π.χ. «μπορείς να φας ένα σνακ σε δέκα λεπτά»), φροντίζουμε να τηρήσουμε την υπόσχεσή μας, αφού αν του έχουμε υποσχεθεί κάτι σε 10′, αλλά του το δίνουμε σε 30′, μπερδεύουμε την αίσθηση του χρόνου του παιδιού. Επίσης, του μαθαίνουμε ότι οι δραστηριότητες έχουν αρχή, μέση και τέλος: βγάζουμε ένα παιχνίδι, παίζουμε με αυτό και το βάζουμε στη θέση του.
Δημιουργούμε ζώνες στο σπίτι
Ορίζουμε ζώνες στο σπίτι μας για φαγητό, ανάγνωση και παιχνίδι. Οργανώνουμε τα παιχνίδια του παιδιού σε κουτιά με βάση τον τύπο τους (μπάλες, κούκλες, αυτοκίνητα) και τους κολλάμε ταμπέλες (με λέξεις ή εικόνες, ανάλογα την ηλικία του παιδιού), ώστε το παιδί να μπορεί να τα τακτοποιήσει μόνο του.