Είτε πρόκειται για ένα παιχνίδι, είτε για το φαγητό του, είτε για το… κινητό σας, το μωράκι σας δεν θα είναι ικανοποιημένο μέχρι οποιοδήποτε αντικείμενο έχει μπροστά του να καταλήξει στο πάτωμα. Έπειτα σας κοιτά να το μαζεύετε δείχνοντας να το διασκεδάζει πάρα πολύ. Η «άσκηση» γίνεται σε δέκα επαναλήψεις, διάλειμμα και… συνεχίζουμε από την άλλη πλευρά. Μπορεί η μέση – και τα νεύρα σας – να μην το απολαμβάνουν εξίσου, όμως το μικρούλι σας δεν έχει κακή πρόθεση. Μέσα από αυτή την πρακτική κατακτά δύο πολύ σημαντικές δεξιότητες. Και είναι από τις περιπτώσεις που ο σκοπός αγιάζει τα μέσα.
Δυο δεξιότητες που κάνουν… γκελ
Όλα είναι καινούργια για ένα μωρό. Και όταν λέμε όλα, εννοούμε όλα. Δύο από τα πράγματα που ανακαλύπτουν πολύ νωρίς, και τα οποία αποτελούν σημαντικές βάσεις για την ανάπτυξη της μνήμης και των γνωστικών του δεξιοτήτων, είναι η σύνδεση αιτίας και αποτελέσματος και η μονιμότητα του αντικειμένου. Και τα δύο συνδέονται άμεσα με την ακαταμάχητη ανάγκη του να πετάει πράγματα.
Σύνδεση αιτίας – αποτελέσματος
Ξεκίνησε να πειραματίζεται με αυτή την έννοια ήδη από την ηλικία των 4 με 5 μηνών. Ίσως η αρχή έγινε μια μέρα που τράβηξε τα μαλλιά σας και εσείς φωνάξατε ή πολύ πιο… ειρηνικά, όταν σκούντηξε το αρκουδάκι του και εκείνο άρχισε να παίζει μουσική. Προς το παρόν δεν έχει σταματήσει να το εκπλήσσει το γεγονός ότι οι πράξεις του έχουν αντίκτυπο στο περιβάλλον του και συνεχίζει να το ελέγχει… ρίχνοντας το φαγητό του στο χαλί.
Μονιμότητα αντικειμένου
Σίγουρα έχετε ξανακούσει ότι μέχρι μια ηλικία τα μωρά πιστεύουν ότι οτιδήποτε βγαίνει από το οπτικό τους πεδίο παύει και να υφίσταται. Αυτή η… πεποίθηση τα εγκαταλείπει σταδιακά, και σε αυτή τη φάση απολαμβάνουν τα παιχνίδια που επιβεβαιώνουν ότι τα πράγματα που δεν βλέπουν δεν χάνονται για πάντα. Εκτός από το να πετάει πράγματα, σε αυτό το στάδιο θα απολαμβάνει και παιχνίδια όπως το γνωστό μας «κούκου – τσα». Επίσης, αυτή είναι και η εποχή που θα αρχίσει να αγχώνεται όταν δεν είστε πια στο δωμάτιο. Αφού δεν έχετε εξαφανιστεί, γιατί το αφήσατε μόνο του;