Το καλοκαίρι είναι ευκαιρία για τα παιδιά να χορτάσουν παιχνίδια. Πολλοί γονείς ωστόσο θέλουμε τα παιδιά μας να παίζουν αλλά να κάνουν και καμιά επανάληψη, ώστε όταν γυρίσουν στο σχολείο να θυμούνται αυτά που είχαν διδαχθεί.
Στις καλοκαιρινές διακοπές όμως ο πολύτιμος χρόνος των παιδιών δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για μάθηση μέσα από σχολικά βιβλία για επαναλήψεις.
Οι δραστηριότητες λοιπόν που θα επιλεχθούν από τους γονείς κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού θα πρέπει να είναι διασκεδαστικές και ομαδικές για το παιδί, να έχουν συγκεκριμένο στόχο (οργάνωση, εκπαίδευση κ.λπ.), να έχουν επιλεχθεί από κοινού με το παιδί.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει ένα παιδί είναι αυτός που καλλιεργεί τη φαντασία του, το κίνητρό του και τις ικανότητές του, δηλαδή το δομημένο παιχνίδι. Παρακάτω προτείνονται κάποιες απλές και ευχάριστες δραστηριότητες που προωθούν τόσο τη μάθηση όσο και την ψυχαγωγία.
Παίξτε με το παιδί σας ένα παιχνίδι φωνολογικής ενημερότητας
Λέτε μια λέξη, π.χ. «παραλία», και το παιδί σας πρέπει να πει μια λέξη που να αρχίζει από το τελευταίο γράμμα της λέξης που είπατε. Δηλαδή σε αυτή την περίπτωση η λέξη θα πρέπει να αρχίζει από «α». Το παιδί σας λέει «αεροπλάνο» και ο επόμενος παίκτης πρέπει να πει μια λέξη που να αρχίζει από «ο».
Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον τρόπο αυτόν και ο παίκτης που δεν μπορεί να βρει μια λέξη χάνει. Καλή διασκέδαση!
Ζητήστε του να σας διηγηθεί
Ζητήστε από το παιδί σας να σας διηγηθεί το παιδικό πρόγραμμα που είδε στην τηλεόραση.
Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να εξασκηθεί το παιδί στις χρονικές αλληλουχίες και να μπορέσει να περιγράψει περιληπτικά αυτό που είδε, π.χ. Τι έγινε στην αρχή; Τι έγινε μετά; Τι συνέβη στο τέλος; Ποιος ήταν ο πρωταγωνιστής; Περιγραφή πρωταγωνιστή.
Το παιχνίδι του «Ναι-Οχι»
Ο ένας παίκτης σκέφτεται μια οποιαδήποτε λέξη στο μυαλό του (ζώο, πράγμα, επάγγελμα) και ο άλλος προσπαθεί να μαντέψει τη λέξη αυτή κάνοντας μόνο ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν με «ναι» ή «όχι». Με αυτόν τον τρόπο ασκείται η κριτική και αφαιρετική σκέψη των παιδιών και είναι παράλληλα μια διασκεδαστική δραστηριότητα.
Ονομα – Ζώο – Φυτό…
Μια διαχρονική και επιμορφωτική δραστηριότητα που ασκεί τόσο τη φαντασία όσο και τη φωνολογία και την ορθογραφία. Το μόνο που χρειάζεστε είναι χαρτί και μολύβι. Ενας από τους παίκτες λέει από μέσα του την αλφάβητο και ο άλλος τον σταματάει λέγοντας «στοπ».
Οι παίκτες καλούνται να βρουν από μια λέξη σε κάθε κατηγορία η οποία αρχίζει από το γράμμα στο οποίο σταμάτησε.
Τώρα που είναι καλοκαίρι μπορείτε να εμπνευστείτε και να βάλετε καινούργιες κατηγορίες. Για παράδειγμα, αντί για χώρα βάλτε νησιά, αντί για πράγμα βάλτε καλοκαιρινά αντικείμενα, κ.τ.λ.
Κλείσε τα μάτια
Τα παιδιά που θυμούνται εικόνες μπορούν να μάθουν γρηγορότερα να διαβάζουν λέξεις και να τις ανακαλούν ευκολότερα στη μνήμη τους. Το παιδί σας θυμάται ό,τι βλέπει; To παρακάτω παιχνίδι ενδυναμώνει την οπτική μνήμη, είναι εύκολο και σύντομο.
Αρχικά πείτε στο παιδί σας να σας κοιτάξει καλά. Επειτα ζητήστε του να κλείσει τα μάτια του.
Καθώς θα έχει κλειστά τα μάτια του κάνετε μια ερώτηση, όπως: «Τι χρώμα μπλούζα φοράω;». Αν δεν θυμάται να απαντήσει, τότε δώστε του την ευκαιρία να σας παρατηρήσει λίγο ακόμη και μετά να ξανακλείσει τα μάτια του.
Κάντε μια άλλη ερώτηση, όπως: «Σε τι στάση είχα τα χέρια μου;».
Θυμάται να σας πει; Θυμάται γενικά την εικόνα σας;
Την ίδια διαδικασία μπορείτε να ακολουθήσετε με αντικείμενα, εικόνες σε περιοδικά, σήματα στον δρόμο, και κάνοντας ζωγραφιές στην άμμο ή παίζοντας με χρωματιστά πετραδάκια στην παραλία. Αλήθεια, εσείς είστε καλοί σε αυτό το παιχνίδι; Θα ήταν δίκαιο και διασκεδαστικό να μάθει και το παιδί σας πόσο παρατηρητικοί είστε!
Ματιές-αστραπή
Μερικά παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες να ξεχωρίσουν τις διαφορές ανάμεσα σε δύο γράμματα ή δύο λέξεις (π.χ. το υ με το ν και το αφτί με το αντί ή το τ με το π και το πόσο με το τόσο). Αυτό απογοητεύει και στενοχωρεί τα παιδιά.
Το παρακάτω οπτικό παιχνίδι μπορεί να εξασκήσει την ικανότητα των παιδιών να διακρίνουν διαφορές και εν συνεχεία να ενισχύσει τη δεξιότητα ανάγνωσης. Το ευχάριστο για το παιδί είναι ότι δεν περιέχει καθόλου λέξεις!
Ξεκινάτε με μια κόλλα χαρτί και την κόβετε σε 5 λωρίδες. Επειτα χωρίζετε την κάθε λωρίδα με μια κάθετη γραμμή στη μέση και ζωγραφίζετε απλά σχέδια. Μερικά σχέδια να είναι ίδια (π.χ. 1η λωρίδα) και μερικά διαφορετικά (π.χ. 2η, 3η, 4η λωρίδα).
Οταν ολοκληρώσετε όλα τα σχέδια, δείχνετε στο παιδί μια λωρίδα χαρτιού τη φορά και του ζητάτε να σας πει αν τα σχέδια είναι ίδια ή διαφορετικά.
Προσοχή!
Του εξηγείτε στην αρχή πως θα έχει λίγο χρόνο να τα δει και μόνο μία φορά. Οση ώρα το παιδί κοιτάζει τα σχέδια μετράτε για 5 έως 10 δευτερόλεπτα, όχι φωναχτά, για να μην το απασχολεί ο χρόνος. Η δυσκολία του παιχνιδιού αυξάνεται όταν οι διαφορές ανάμεσα στις δύο εικόνες είναι μικρές (π.χ. 5η λωρίδα).