Συναγερμός σε κυβέρνηση και ειδικούς έχει σημάνει η επιστροφή των μαθητών στα θρανία την ερχόμενη Δευτέρα, καθώς εκφράζονται φόβοι για έκρηξη κρουσμάτων στα παιδιά, καθώς τα περισσότερα παραμένουν ανεμβολίαστα και η μετάλλαξη Δέλτα, αποδεικνύεται εξίσου μεταδοτική και στις μικρές ηλικίες.
Με στόχο τον περιορισμό της διασποράς και την ομαλή επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες, ξεκινάει από σήμερα η διάθεση από τα φαρμακεία έξι συνολικά self test.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση θέλει να ανεβάσει «ταχύτητα» στους εμβολιασμούς παιδιών άνω των 12 ετών. Όπως έγινε γνωστό μετά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη που είχε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την ηγεσία του υπουργείου Υγείας και μέλη Παιδιατρικών Ενώσεων, αποφασίστηκε ότι στον εμβολιασμό αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο και οι παιδίατροι, οι οποίοι θα μπορούν σύντομα να εμβολιάζουν τα παιδιά στα ιατρεία τους.
Ολόκληρος ο κρατικός και υγειονομικός μηχανισμός έχει τεθεί επί ποδός υιοθετώντας παράλληλα, αυστηρά πρωτόκολλα για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων με τους μαθητές άνω των 12 ετών και εκπαιδευτικούς να προσέρχονται στις τάξεις είτε με πιστοποιητικά εμβολιασμού είτε δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού self τεστ.
Καμπανάκι Τσιόδρα
Στο άνοιγμα των σχολείων αλλά και στη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δέλτα στα παιδιά, αναφέρθηκε χθες, ο Σωτήρης Τσιόδρας.
Στάθηκε ιδιαίτερα στον εμβολιασμό των παιδιών 12-17 ετών, σημειώνοντας ότι «θα παίξει καταλυτικό ρόλο μαζί με τα άλλα μέτρα στον έλεγχο της επιδημίας και στην σταδιακή αυτορρύθμιση και συνέχιση της κοινωνικής ζωής» .
Κατά τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για τους εμβολιασμούς των παιδιών, ο κ. Τσιόδρας ανέφερε πω «είμαστε σε μία εποχή όπου περίπου το 100% των στελεχών που κυκλοφορούν είναι η μετάλλαξη Δ.
Η επιστημονική μας ομάδα αναλύει όλες τις πληροφορίες που εισρέουν από το εξωτερικό. Φυσικά αυτή η υψηλή μεταδοτικότητα της μετάλλαξης Δ αφορά και τα παιδιά μας και για αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία τώρα που ανοίγουν τα σχολεία να τηρούνται τα μέτρα πρόληψης έναντι της διασποράς του ιού και στα σχολεία».
Τα τρία «όπλα» για να μειωθεί η διασπορά στα σχολεία
Πρόσθεσε δε, ότι μαθηματικές εκτιμήσεις υπολογίζουν ότι μπορεί να κατεβάσει κανείς την πιθανότητα διασποράς στα σχολεία κοντά στο 10% (πολύ σημαντική μείωση της διασποράς δηλαδή και περιορισμό της σε ένα πολύ μικρό ποσοστό παιδιών) με τη μάσκα, το testing και φυσικά ακόμα περισσότερο και με τον εμβολιασμό των ομάδων της οποίας αυτός συστήνεται», σημείωσε ο κ. Τσιόδρας.
Τέλος, σημείωσε ότι και τα τρία παιδιά του που είναι σε αυτές τις ηλικίες έχουν ήδη εμβολιαστεί.
«Ναι» Μητσοτάκη για εμβολιασμούς ανηλίκων από παιδιάτρους
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε μία προσπάθεια να επιταχυνθούν οι διαδικασίες με τον εμβολιασμό των παιδιών αλλά και προκειμένου να πειστούν οι γονείς για την ασφάλεια των εμβολίων σε μικρές ηλικίες, έδωσε το «πράσινο φως» για τους εμβολιασμούς ανηλίκων από παιδιάτρους.
«Καθώς είμαστε μία εβδομάδα πριν από το άνοιγμα των σχολείων, τώρα πιστεύω είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή να κάνουμε μία νέα μεγάλη προσπάθεια να αυξήσουμε σημαντικά τα ποσοστά εμβολιασμού στους ανηλίκους. Τα σχολεία μας θα ανοίξουν και θα ανοίξουν με ασφάλεια, έχουμε δει πια, μας έλεγε ο κ. Τσιόδρας επιστημονικά δεδομένα ότι το δίπτυχο μάσκα και συχνό τεστ είναι το καλύτερο το οποίο μπορούμε, είναι ο καλύτερος συνδυασμός πολιτικών που μπορούμε να εφαρμόσουμε προκειμένου να εξασφαλίσουμε ότι θα ανοίξουν τα σχολεία με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και σε αυτό φυσικά πρέπει να προσθέσουμε και την αύξηση ποσοστών εμβολιασμών» είπε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην έναρξη της χθεσινής σύσκεψης.
«Έχουν νοσηλευτεί συνολικά 300 παιδιά»
«Το αποτύπωμα των σχολείων εφόσον ξεκινήσουν 13 Σεπτεμβρίου θα το δούμε τέλος του μήνα. Μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου θα βλέπουμε αποκλιμάκωση ενδεχομένως να φτάσουμε και στα 2.000 κρούσματα σαν κινητό μέσο όρο την εβδομάδα, 40% μείωση σε σχέση με το peak τέλος Αυγούστου» είπε από την πλευρά του ο καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκος Τζανάκης.
«Το αποτύπωμα των σχολείων με τα προηγούμενα στελέχη δεν ήταν σημαντικό. Γνωρίζουμε ότι το συχνό τεστ μαζί με τους εμβολιασμούς μπορούν να συγκρατήσουν τα άλλα στελέχη πολύ καλά, διότι το αποτύπωμα των σχολείων μετά το Πάσχα δεν ήταν σημαντικό. Ας μην προβλέπουμε το κακό όμως αυτή τη στιγμή πάμε σε συντεταγμένη κινητικότητα στην εκπαίδευση, δεν είναι κινητικότητα των διακοπών» ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Τζανάκη, αυτή τη στιγμή συνολικά έχουν νοσηλευτεί 300 παιδιά. Δεν έχουν αρρωστήσει έχουν νοσηλευτεί, τρία έχουν διασωληνωθεί. Συνεπώς οι έφηβοι και οι γονείς τους δεν πρέπει να αισθάνονται τελείως ασφαλείς, πρέπει να γνωρίζουν τα δεδομένα
Διευκρίνισε ότι «κινδυνεύουν περισσότερο τα παιδιά με συννοσηρότητες κι απ’ τα ‘υγιή’ παιδιά, κυρίως αυτά που είναι υπέρβαρα. «Τα παιδιά οι γονείς αυτών των παιδιών θα πρέπει να κάνουν το εμβόλιο. Είναι απειροελάχιστη η πιθανότητα το παιδί να πάθει κάτι απ’ το εμβόλιο, δεν πρέπει οι γονείς να φοβούνται το εμβόλιο, έχει πολύ λιγότερες παρενέργειες από ήδη γνωστά εμβόλια.
«Σε νεαρούς εφήβους, κι όχι σε κορίτσια που είναι πολύ πιο σπάνιο, κάνει ενός βαθμού μυοκαρδίτιδα και περικαρδίτιδα της τάξης των 10 – 20 περιστατικών ανά εκατομμύριο εμβολιασμών. Αυτό σε 2, 3, 4 μέρες ξεπερνιέται ελάχιστα παιδιά νοσηλεύονται και παίρνουν θεραπεία. Πάρα πολύ σπάνιο, ενώ σε ένα παιδί που θα πάθει κορoναϊό είναι της τάξεως του επί τοις 100 αν θα πάθει μυοκαρδίτιδα. Τάξη μεγέθους 1000 φορές παραπάνω.
«Όλα τα παιδιά που νοσηλεύονται στο νοσοκομείο η κλινική και εργαστηριακή τους εικόνα δείχνει προσβολή πολλών οργανικών συστημάτων τους, δεν είναι απλό το θέμα. Μάλιστα η Παιδιατρική Εταιρεία των ΗΠΑ ζήτησε το εμβόλιο να δοθεί κατ’ εξαίρεση στους εφήβους και τα παιδιά από την Αμερική ακόμα και πριν τελειώσουν οι μελέτες» επισήμανε ο Νίκος Τζανάκης.
«Αδικαιολόγητη η απουσία μαθητών λόγω κρούσματος»
Από την πλευρά της, στα πρωτόκολλα που θα τεθούν σε ισχύ με το άνοιγμα των σχολείων αλλά και για την λειτουργία των πανεπιστημίων αναφέρθηκε και η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Όπως είπε μιλώντας στο ΣΚΑΙ η υπουργός, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης να λειτουργήσουν τα σχολεία αλλά και όλες οι εκπαιδευτικές δομές δια ζώσης.
Η κ. Κεραμέως δήλωσε ανοιχτά πως η απάντηση στο οριζόντιο κλείσιμο των σχολείων είναι αρνητική.
Κλείσιμο τμήματος θα επιβάλλεται μόνο αν νοσήσουν τα μισά παιδιά του τμήματος συν ένα, βάσει τις εισηγήσεις των ειδικών, δήλωσε η Υπουργός
Παράλληλα η υπουργός υπογράμμισε ότι «δεν δικαιολογείται απουσία μαθητή επειδή ο γονιός του φοβάται να το στείλει για μάθημα λόγω κρούσματος».
Σχετικά με τα πανεπιστήμια, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι θα λειτουργήσουν μόνο με δια ζώσης εκπαίδευση. Στις αίθουσες θα έχουν πρόσβαση φοιτητές και εκπαιδευτικοί που είναι πλήρως εμβολιασμένοι και όσοι έχουν πιστοποιητικά νόσησης.
Για τους ανεμβολίαστους θα ισχύσει η υποχρεωτική διενέργεια εργαστηριακού τεστ με τα δικά τους έξοδα. Δεν προβλέπεται εκπαίδευση εξ αποστάσεως, τόνισε η Υπουργός.
Τα μέτρα για τα σχολεία
Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, αναφορικά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2021-2022 και μετά από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Ειδικών, ανακοίνωσε:
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα προσέρχονται στις σχολικές μονάδες ως εξής:
- οι μαθητές με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού (σελφ) τεστ, το οποίο θα πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή), έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο,
- οι εκπαιδευτικοί με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης από κορωνοϊό (τελευταίου εξαμήνου) ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Παρασκευή) με ευθύνη και κόστος του εργαζομένου.
Αν εντοπιστεί επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19:
- απομακρύνεται από το σχολείο και παραμένει σε απομόνωση για τουλάχιστον 10 ημέρες, απέχοντας και από όλες τις εξωσχολικές δραστηριότητες καθώς και από κάθε άλλη μετακίνηση ή επαφή με άτομα εκτός του οικιακού περιβάλλοντος.
- επιστρέφει στη σχολική μονάδα μετά την παρέλευση τουλάχιστον 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων ΚΑΙ την πάροδο τριών 24ώρων από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού (χωρίς τη λήψη αντιπυρετικών) ΚΑΙ τη βελτίωση των άλλων συμπτωμάτων. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.
Επιπλέον, για τις στενές επαφές:
- προβλέπεται αυξημένος εργαστηριακός έλεγχος και για διάστημα 7 ημερών ως εξής:
- Για ανεμβολίαστους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
- 2 εργαστηριακά τεστ – rapid πέραν των προβλεπομένων
- εάν οι ανεμβολίαστοι μαθητές κάθονταν δίπλα ή στο αμέσως εμπρός ή πίσω θρανίο από το κρούσμα, υποβάλλονται σε καθημερινά αυτοδιαγνωστικά τεστ – self (τις ημέρες που δεν κάνουν τα 2 εργαστηριακά).
- Για εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς του τμήματος στο οποίο βρέθηκε κρούσμα:
- 2 αυτοδιαγνωστικά τεστ – self ανεξαρτήτως της θέσης στην οποία κάθονται.
Όλοι οι ανωτέρω επιβεβαιωτικοί έλεγχοι παρέχονται δωρεάν στα Σταθερά Σημεία Επιβεβαιωτικού Ελέγχου του ΕΟΔΥ. Στόχος των πολύ αυξημένων ελέγχων είναι η διασφάλιση της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας.
Το πρωτόκολλο «Αρχές Διαχείρισης Ύποπτων ή Επιβεβαιωμένων Περιστατικών Λοίμωξης COVID-19 σε σχολικές μονάδες» του ΕΟΔΥ θα περιλαμβάνει περαιτέρω αναλυτική περιγραφή του ορισμού «στενής επαφής» και οδηγίες διαχείρισης των κρουσμάτων.
Ένα σχολικό τμήμα θα αναστέλλει τη δια ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία θα γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης όταν σε αυτό εντοπιστούν επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 στο 50%+1 μαθητές του.
Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 και ο αναπληρωτής του, με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, να ενημερώνει και να εκπαιδεύει το προσωπικό σχετικά με την έγκαιρη αναγνώριση και τη διαχείριση υπόπτων κρουσμάτων λοίμωξης COVID-19 και να επικοινωνεί με τις οικογένειες των μαθητών και τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες όπως ο ΕΟΔΥ.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής απέστειλε οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τον οδικό χάρτη της νέας σχολικής χρονιάς, οδηγίες για τη διαχείριση της ύλης, τις απαραίτητες επαναλήψεις, την ψυχοσυναισθηματική υποστήριξη των μαθητών και άλλες κατευθυντήριες γραμμές.