Η πρώιμη εκμάθηση αριθμητικών εννοιών στα παιδιά είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη θετικής στάσης σχετικά με τα μαθηματικά σε νεαρή ηλικία.
Από την ηλικία των δύο ετών, πολλά παιδιά θα πουν τις λέξεις «ένα», «δύο», «τρία», «τέσσερα», «πέντε» κ.λπ. Ωστόσο, σπάνια καταλαβαίνουν ότι ο αριθμός αναφέρεται σε ένα στοιχείο ή ένα σύνολο πραγμάτων. Παρόλα αυτά, υπάρχουν μια σειρά διασκεδαστικές δραστηριότητες με τις οποίες μπορείτε να διδάξετε σταδιακά βασικές αριθμητικές δεξιότητες στα παιδιά προσχολικής ηλικίας – όπως μέτρηση, σύγκριση, σχήματα, κ.λπ. – βοηθώντας τα έτσι να βάλουν τις βάσεις για την κατανόηση των αριθμών και μετέπειτα των μαθηματικών, τα οποία θεωρούνται βασικό μάθημα στα περισσότερα προγράμματα σπουδών.
Εκτός από τις δεξιότητες αριθμητικής, όπως η εκμάθηση της μέτρησης και της χρήσης αριθμών, τα πρώιμα μαθηματικά βοηθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η επίλυση προβλημάτων και η ανάπτυξη της χωρικής επίγνωσης.
Οι δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων δεν είναι χρήσιμες μόνο στη μελλοντική εκμάθηση των μαθηματικών, αλλά σε γενικές γραμμές, καθώς μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα ευρύ φάσμα πλαισίων σε όλο το πρόγραμμα σπουδών.
Πώς να διδάξετε πρώιμα μαθηματικά
Όπως όλες οι καλές πρακτικές των πρώτων ετών, οι έννοιες των πρώιμων μαθηματικών παραδίδονται καλύτερα μέσω του παιχνιδιού.
Τα παιδιά πρέπει να δεσμεύονται, να έχουν κίνητρα και να μπορούν να σκέφτονται μόνα τους προκειμένου να αξιοποιήσουν το καλύτερο από την πρώιμη διδασκαλία των μαθηματικών.
Ακολουθούν μερικές ιδέες για δραστηριότητες που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στο σπίτι:
Καλάθια
Δώστε μερικά καλάθια και μια επιλογή αντικειμένων και ενθαρρύνετε τα παιδιά να αναλάβουν δραστηριότητες ταξινόμησης και ομαδοποίησης.
Τα μικρά παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα καλάθια για να τα ταξινομήσουν κατά σχήμα, εξερευνώντας έτσι τις ιδιότητες των σχημάτων. Για μεγαλύτερα ή πιο ικανά παιδιά, τα αντικείμενα που τοποθετούνται σε καλάθια μπορούν να μετρηθούν, μεταβαίνοντας από την απλή απαγγελία αριθμών, σε αντιστοιχία από ένα προς ένα, με δυνατότητα προσδιορισμού του συνολικού αριθμού σε μια ομάδα και κάνοντας συγκρίσεις μεταξύ των ομάδων.
Μαγειρική
Τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν μια απλή συνταγή για να ακολουθήσουν και να ενθαρρύνονται να συλλέξουν τα σωστά συστατικά και να τα ζυγίσουν με ακρίβεια. Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για μέτρηση: συστατικά, κουταλιές, προϊόντα και για τη χρήση μαθηματικής γλώσσας για την περιγραφή του βάρους, του μεγέθους και της ποσότητας. Η χρήση ζυγαριών, η μέτρηση κανατών, φλιτζανιών και κουταλιών για την ακριβή μέτρηση των συστατικών είναι επίσης μια εξαιρετική ευκαιρία εκμάθησης!
Διαλογή ρούχων
Τα παιδιά μπορούν να κατηγοριοποιήσουν τα ρούχα ανά τύπο, χρώμα ή σε ποιον ανήκουν. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στο να συνδυάσουν κάλτσες – κάτι που τους βοηθά να εστιάσουν στο μέγεθος, το μήκος, το χρώμα ή το μοτίβο και να κατανοήσουν τον όρο «ζεύγος» (ακόμα καλύτερα αν υπάρχουν μερικές περίεργες κάλτσες στο σωρό).
Τουβλάκια
Τα παιδιά μπορούν να αναλύσουν τις ιδιότητες που έχουν τα τουβλάκια που χρησιμοποιούν στο παιχνίδι, για να επιλέξουν τα κατάλληλα για διαφορετικά μέρη της «οικοδομής» που θα χτίσουν. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν γλώσσα για να το περιγράψουν – ευθεία, λεία, στρογγυλά, κ.λπ., καθώς και μια πιο επίσημη μαθηματική γλώσσα όπως άκρες, γωνίες, πλευρές, κύλινδρος και ορθογώνιο. Το παιχνίδι αυτό δίνει επίσης άφθονες ευκαιρίες για ανάπτυξη και χρήση γλώσσας που αφορά τη θέση στο χώρο όπως πάνω, κάτω, δίπλα, μπροστά, πίσω, αριστερά, δεξιά και μεταξύ. Τα παιδιά μπορούν επίσης να αρχίσουν να κατανοούν την ισορροπία και τη συμμετρία και να χρησιμοποιούν τουβλάκια με τέτοιο τρόπο ώστε να τα ταιριάζουν με αυτό.
Δημιουργία μοτίβων
Ένας πολύ καλός τρόπος για να ξεκινήσετε να αναπτύσσετε αυτήν την επίγνωση είναι χρησιμοποιώντας απλά επαναλαμβανόμενα μοτίβα ΑΒ με χρώματα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τουβλάκια ή χάντρες, μπογιές ή χρωματιστά στυλό σε μεγάλα κομμάτια χαρτιού ή σε μπλοκ. Καθώς τα παιδιά προοδεύουν στην κατανόησή τους, μπορούν να προχωρήσουν σε πιο σύνθετα μοτίβα. Η εργασία με μοτίβα βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίσουν κανόνες για το πώς λειτουργούν τα πράγματα και για να καταλάβουν τι πρέπει να συμβεί μετά από αυτό που έχει συμβεί πριν, να μάθουν επίσης για την πρόβλεψη, τη γενίκευση και τη δοκιμή ιδεών. Τα μοτίβα προσφέρουν την ευκαιρία για μέτρηση καθώς τα παιδιά μπορούν να μετρήσουν σε μονάδες ενός ή πολλών. Τα μοτίβα χτίζουν επίσης τη χωρική επίγνωση και δίνουν την ευκαιρία για τη χρήση της γλώσσας θέσης π.χ. «Το μπλε έρχεται μετά» ή «το κόκκινο είναι ανάμεσα στο κίτρινο και το μπλε».
Επιτραπέζια παιχνίδια
Τα επιτραπέζια παιχνίδια μνήμης που περιλαμβάνουν ζευγάρια που ταιριάζουν είναι δημοφιλή και ενισχύουν την ικανότητα των παιδιών να αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές, κάτι που είναι σημαντικό για τη μετέπειτα μαθηματική μάθηση. Τα επιτραπέζια παιχνίδια που περιλαμβάνουν τη χρήση ζαριών βοηθούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τις ποσότητες γρήγορα, κάτι το οποίο είναι σημαντικό για την οικοδόμηση μαθηματικών ικανοτήτων. Μετρώντας δυνατά και μετακινώντας ένα κενό για κάθε αριθμό, βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν αντίληψη της αλληλεπίδρασης.
Λασποκουζίνα στην παραλία ή στον κήπο
Για τα πολύ μικρά παιδιά, το γέμισμα και το άδειασμα δοχείων δημιουργεί μια στοιχειώδη κατανόηση της ποσότητας, του σχήματος και του χώρου, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα που σχετίζεται με αυτό: γεμάτο, άδειο, περισσότερο, λιγότερο. Η προσθήκη μιας παιδικής ζυγαριάς είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να μεγιστοποιήσετε τις ευκαιρίες μαθηματικής μάθησης σε μια λασποκουζίνα. Τα μικρότερα παιδιά λατρεύουν να πειραματίζονται με τη ζυγαριά, να γεμίζουν τα μπολ και να παρακολουθούν τους αριθμούς να κινούνται ή να προσπαθούν να ισορροπήσουν τη ζυγαριά ή να κάνουν τη δική τους πλευρά πιο βαριά. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να είναι σε θέση να κατανοήσουν τις έννοιες του να ζυγίζουν περισσότερο ή λιγότερο, να είναι βαρύτερα ή ελαφρύτερα και να αρχίσουν να καταλαβαίνουν την αξία των αριθμών.