Γιατί δεν πρέπει να επιβραβεύουμε διαρκώς τα παιδιά;
Πότε η επιβράβευση κάνει κακό στα παιδιά; Γιατί οι ειδικοί μας αποτρέπουν από τα να τα επιβραβεύουμε διαρκώς;
Ξέρουμε ότι η τιμωρία δεν είναι το κατάλληλο εργαλείο για να κάνουμε τα παιδιά μας να μας ακούσουν ή να υιοθετήσουν μια καλή συνήθεια. Ωστόσο, φαίνεται πως ούτε η διαρκής επιβράβευση αποτελεί λύση. Ίσως το έχετε ήδη διαπιστώσει. Την πρώτη φορά το παιδί πείστηκε να φάει λίγο μπρόκολο με αντάλλαγμα ένα αυτοκόλλητο, πέντε μέρες αργότερα όμως αδιαφόρησε εντελώς. Πριν απελπιστείτε – και κυρίως πριν ανεβάσετε το «αντίτιμο» της καλής του συμπεριφοράς – δείτε τις πιθανές αιτίες για την αποτυχία της μεθόδου σας, αλλά και μια σειρά από εναλλακτικές επιλογές. Λάθος κίνητρα Όταν μαθαίνουμε στο παιδί πως η σωστή συμπεριφορά του αντιστοιχεί σε ένα σοκολατάκι, είναι απολύτως φυσιολογικό να γίνεται στόχος του η κατανάλωση του γλυκού. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα: Πρώτον, αν κάποια στιγμή δεν έχουμε τη δυνατότητα ή δεν πρέπει να του το δώσουμε, εκείνο κατά πάσα πιθανότητα θα επαναστατήσει. Δεύτερον, το συνηθίζουμε στο να αντλεί ευχαρίστηση από το αντάλλαγμα και όχι από την ίδια την πράξη ή την επίδρασή της στους ανθρώπους γύρω του. Πολλά παιδιά αισθάνονται περήφανα όταν τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο ή καταφέρνουν να κάνουν το δωμάτιό τους να λάμψει. Επομένως, γιατί να τους δείχνουμε ότι αυτό δεν είναι αρκετό; Μικροί εγωιστές Ένα από τα μεγάλα προβλήματα με τα διαρκή συμβολικά δωράκια, είναι ότι δεν μπορούν να παραμείνουν συμβολικά σε ένα βάθος χρόνου. Στην αρχή είναι πιθανό η κόρη σας να είναι ευχαριστημένη με πέντε λεπτά παιχνιδιού με το κινητό κάθε φορά που μαζεύει το δωμάτιό της, όμως σταδιακά θα απαιτούνται όλο και περισσότερα πράγματα για να πειστεί ότι αξίζει τον κόπο. Παράλληλα, η ηθική πλευρά της συμμόρφωσής της στους κανόνες του σπιτιού θα υποχωρεί: Στόχος της θα είναι το εκάστοτε αντάλλαγμα και όχι η ικανοποίηση ότι έκανε το σωστό ή ότι ευχαρίστησε έναν άνθρωπο που αγαπάει. Τι άλλο να κάνετε, λοιπόν; Οι επιβραβεύσεις δεν είναι πάντα άτοπες ή βλαβερές. Επιλέγοντας προσεκτικά τις στιγμές που θα τις προσφέρετε αλλά και τις εναλλακτικές σας στρατηγικές, θα καταφέρετε να βελτιστοποιήσετε τα αποτελέσματά τους. Δώστε έμφαση στην ουσία Αντί να υπόσχεστε δώρα που δεν σχετίζονται με αυτό που θέλετε να κάνει το παιδί σας, εξηγήστε του πώς η ίδια η πράξη θα του κάνει καλό. Για παράδειγμα, αν πλύνει τα δόντια του θα τα κρατήσει λευκά και δεν θα το πονάνε και αν μάθει να χρησιμοποιεί το γιογιό του θα μπορέσει να πάει στον παιδικό σταθμό μαζί με το μεγάλο του αδελφάκι. Πείτε «μπράβο» – αλλά με μέτρο Η επιβράβευση δεν χρειάζεται να ταυτίζεται με υλικά αγαθά. Η περηφάνια ή η ευχαρίστησή σας πολλές φορές είναι μεγαλύτερα δώρα για το παιδί από ένα παιχνίδι ή ένα γλυκό. Ωστόσο, δεν πρέπει να τα χρησιμοποιείτε τόσο συχνά που να χάνουν το νόημά τους. Ένα παιδί που ακούει διαρκώς «μπράβο» θα πάψει να το πιστεύει ή να ενδιαφέρεται για αυτό. Κρατήστε την λεκτική επιβράβευση για ξεχωριστές περιστάσεις και στο υπόλοιπο διάστημα φροντίστε να δείχνετε στο παιδί ότι εκτιμάτε αυτά που κάνει για εσάς λέγοντάς του «ευχαριστώ». Αναρωτηθείτε για τα αίτια Κάτι που μπορεί να σας φαίνεται απλό δεν αποκλείεται να πιέζει πολύ το παιδί σας. Για παράδειγμα, αν δεν θέλει να πηγαίνει στο σχολείο ή τον παιδικό σταθμό, ίσως κάτι που συμβαίνει εκεί του δημιουργεί άγχος. Λύνοντας το πρόβλημα ενδέχεται να έρθετε αντιμέτωποι με ένα απροσδόκητα συνεργάσιμο παιδί. Είστε σίγουροι ότι μπορεί να το κάνει; Οι κατάλληλες ηλικίες για κάθε δραστηριότητα δεν είναι παρά ένας μέσος όρος. Ακόμη, λοιπόν, και αν το συνομήλικο παιδί της καλύτερής σας φίλης έκοψε τελείως τις πάνες, ίσως ο γιος σας δεν είναι ακόμη έτοιμος. Βρείτε την κατάλληλη στιγμή Φανταστείτε το εξής σενάριο: Έχετε μόλις κάνει ένα χαλαρωτικό μπάνιο και ετοιμάζεστε να ξαπλώσετε στα αφράτα σεντόνια σας, όταν κάποιος σας λέει ότι πρέπει να πλύνετε αμέσως τα πιάτα. Ακόμη και αν αυτός ο κάποιος έχει απόλυτο δίκιο, οι πιθανότητες να το κάνετε (και μάλιστα με προθυμία) είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Αντίστοιχα, προσπαθήστε να μην ζητάτε από το παιδί να μαζέψει το δωμάτιό του ενώ είναι ήδη κουρασμένο, θέλει να φάει ή διαβάζει με αγωνία τις τελευταίες σελίδες ενός βιβλίου. Βάλτε ένα χεράκι Ορισμένες φορές τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις αγγαρείες που πρέπει να κάνουν ως κάποιο είδος τιμωρίας – ή τουλάχιστον ως κάτι αρκετά βαρετό και κουραστικό ώστε να θέλουν να το αναβάλλουν για πάντα. Αν, όμως, του προτείνετε να βάλετε μαζί τα βιβλία του πίσω στα ράφια, όχι μόνο η όλη διαδικασία θα κρατήσει λιγότερη ώρα, αλλά θα είναι και πολύ πιο διασκεδαστική. Αξιολογήστε τις απαιτήσεις σας Υπάρχει περίπτωση το παιδί να διάβασε όσο περισσότερο μπορούσε και να μην κατάφερε να απαντήσει σωστά το τεστ των μαθηματικών. Αν το «άριστα» αντιμετωπίζεται με δώρα, ενώ το «Β’» γίνεται αντικείμενο κριτικής, είναι πιθανό όχι απλώς να μην αποκτά κίνητρο να προσπαθήσει περισσότερο, αλλά να αισθανθεί ανεπαρκές και να τα παρατήσει. Αντί για αυτό προσπαθήστε να τ0 βοηθήσετε να βελτιωθεί όπου χρειάζεται και δείξτε του ότι δεν εκτιμάτε μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και τις προσπάθειές του.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δώρα: Πού τα κρύβουν οι γονείς τα Χριστούγεννα; Ποια είναι τα πιο παράξενα μέρη που... κρύβονται τα χριστουγεννιάτικα δώρα; Πάρτε ιδέες, σε περίπτωση που τα παιδιά σας... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Απαισιόδοξα παιδιά: Τα «κλειδιά» για να δουν την άλλη πλευρά… Δεν κάνουν μόνο οι ενήλικες αρνητικές σκέψεις. Κάποια παιδιά μπορεί επίσης να είναι απαισιόδοξα και είναι σημαντικό να ανακαλύψουμε... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Έφηβοι: Κινούνται λιγότερο από πριν; Η δύναμη της ενεργής κινητικότητας για τα παιδιά ή αλλιώς πώς οι έφηβοι μπορούν να βελτιώσουν την ευημερία τους... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Νήπιο: Πώς να διαχειριστείτε τη «διαμαρτυρία» του για το φαγητό Είναι μια ακόμη φάση που περνούν τα περισσότερα νήπια. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδί: Να το αφήνουμε να μας κερδίζει στα παιχνίδια; Είναι φυσικό να νιώθετε την επιθυμία να ευνοήσετε το παιδί σας όταν παίζετε μαζί καθώς αντιλαμβάνεστε ότι οι ικανότητές... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Διπλασιάστηκαν οι δαπάνες για ψυχικές παθήσεις στα παιδιά τα τελευταία δέκα χρόνια Γονείς αναζητούν επιπλέον ασφαλιστικά προγράμματα για την κάλυψη των ψυχικών αναγκών των παιδιών τους. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Εξωσχολικές δραστηριότητες: Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας…αλλά και τον εαυτό σας Αν και μπορεί να φαίνεται ακατόρθωτο, υπάρχουν τρόποι για να οργανώσετε τα απογεύματα ώστε να μην είναι γεμάτα άγχος... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Κρίση ψυχικής υγείας των νέων: Τι ρόλο παίζουν οι γονείς Το στυλ ανατροφής που υιοθετούν οι γονείς μπορεί να επηρεάζει την ψυχική υγεία των εφήβων, είτε προς το καλό... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ευγνωμοσύνη: Πώς να την καλλιεργήσετε στο παιδί; Ποιες είναι οι πιο αποτελεσματικές πρακτικές για να διδάξετε στα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα στην ευγένεια και την πραγματική... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Masking: Τι είναι και πως επηρεάζει τους έφηβους Πώς να καταλάβετε ότι το παιδί σας κάνει masking και πώς να το βοηθήσετε να ξεπεράσει το άγχος που... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι καλύτερες δραστηριότητες για να ενθαρρύνετε το περπάτημα Τα μωρά κάνουν τα πρώτα βήματα μεταξύ 9 και 15 μηνών, αν και η ηλικία που ξεκινά το περπάτημα... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Παιδιά: Πώς τα παραμύθια με θέμα την επιστήμη ενισχύουν την επιμονή τους; Σύμφωνα με την επιστήμη αυτή η δραστηριότητα μπορεί να ενισχύσει την αυτοεκτίμηση τους και να τα βοηθήσει να πιστέψουν... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ταλαντούχα παιδιά: Αναγνωρίζουμε τα κρυφά τους χαρίσματα Όλα τα παιδιά έχουν ταλέντο σε κάτι. Το θέμα είναι πώς θα αναγνωρίσουμε τα χαρίσματα που δεν φαίνονται με... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Οι δεξιότητες που αναπτύσσει το παιδί στον πρώτο χρόνο ζωής Ο πρώτος χρόνος είναι συνώνυμος με εντυπωσιακή μάθηση. Το παιδί αποκτά δεξιότητες σε όλα τα επίπεδα: γνωστικό, κινητικό, κοινωνικό,... ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ