Όλοι κάνουμε τα πάντα για τα παιδιά μας. Παίζουμε μαζί τους, τα φροντίζουμε, τους μαγειρεύουμε, τους διαβάζουμε παραμύθια μα πάνω από όλα τα βοηθάμε να γίνουν ανεξάρτητα. Το πρώτο, αλλά και το πιο σημαντικό, βήμα είναι να αυτονομηθούν όσον αφορά την ατομική τους υγιεινή.
Η ατομική υγιεινή είναι η βάση της διατήρησης της υγείας μας. Φροντίζοντας το σώμα, λοιπόν, φροντίζουμε παράλληλα:
- Το δέρμα μας, αποφεύγοντας την ξηροδερμία, τον κνησμό και τα εξανθήματα
- Την υγεία των δοντιών
- Τις βακτηριακές ή τις μυκητιασικές λοιμώξεις
- Τις ιώσεις
Έξι τρόποι να μάθουν τα παιδιά μας να φροντίζουν την ατομική τους υγιεινή
Όσο νωρίτερα τόσο καλύτερα
Δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε ότι είναι πολύ νωρίς για να αρχίσουν να περιποιούνται τον εαυτό τους. Κάθε ηλικία, από τότε που μπορούν τα παιδιά να κρατήσουν αντικείμενα στα χέρια τους, μπορεί τους διδάξει διαφορετικές δεξιότητες. Μπορούμε για παράδειγμα στην αρχή να τους δώσουμε την μαλακή βούρτσα για τα μαλλιά για να προσπαθήσουν να χτενιστούν. Μια εξίσου καλή ιδέα είναι να φτιάξουμε μία γωνία για την ατομική υγιεινή στο δωμάτιό τους ή στο μπάνιο. Ιδανικά θα ήταν να έχει καθρέφτη, τραπεζάκι και καρέκλα έτσι ώστε να μπορούν να περάσουν χρόνο στην παρατήρηση και περιποίηση του σώματός του.
Ό,τι κάνουμε κάνουν
Πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου ότι τα παιδιά μιμούνται την δική μας συμπεριφορά. Όταν μας βλέπουν να πλένουμε τα δόντια μας, τα χέρια μας και να περιποιούμαστε τα μαλλιά μας αυτομάτως θα κάνουν, ή θα προσπαθήσουν να κάνουν, το ίδιο.
Συζητάμε και εξηγούμε με υπομονή και επιμονή
Με τα παιδιά μικρότερης ηλικίας να μην καταλαβαίνουν σύνθετες έννοιες όπως είναι τα μικρόβια και οι μολύνσεις πολλές φορές αναρωτιόμαστε πως μπορούμε να τους επικοινωνήσουμε την ατομική υγιεινή. Ένα παραμύθι ή ένα τραγούδι είναι μια καλή αρχή. Σίγουρα όμως ένας διαρκής και ανοιχτός διάλογος αλλά και η διαθεσιμότητά μας για συζήτηση, ανά πάσα στιγμή, είναι αυτό που βοηθάει.
Η ατομική υγιεινή μέρος της ρουτίνας
Εντάσσοντας την ατομική υγιεινή μέσα στις ρουτίνες του παιδιού το βοηθάμε στο να του εντυπωθεί, υποσυνείδητα, η αναγκαιότητά της. Μπορούμε να φτιάξουμε έναν πίνακα από χαρτόνι, κολλώντας επάνω εκτυπωμένες εικόνες με τις δράσεις (για παράδειγμα μία εικόνα οδοντόβουρτσας ή μία εικόνα με χέρια που πλένονται). Με αυτόν τον τρόπο απλουστεύεται την διαδικασία ενώ παράλληλα συμπεριλαμβάνονται, σε αυτήν, και οι «δράσεις» ατομικής υγιεινής. Έτσι μπορούμε, για παράδειγμα, να συνδυάσουμε την ρουτίνα του ξυπνήματος με το χτένισμα, το πλύσιμο δοντιών και προσώπου και άλλα.
Μια μικρή υπενθύμιση
Ακόμα και αν το παιδί καταφέρνει τα περισσότερα πράγματα μόνο του χρειάζεται ανά διαστήματα να κάνουμε μια μικρή υπενθύμιση και έναν έλεγχο για να βεβαιωθούμε. Απλά και μόνο για να είμαστε σίγουροι, παραδείγματος χάριν, ότι πλένει τα χέρια του μετά την τουαλέτα και ότι έχει περιποιηθεί σωστά το σώμα του την ώρα του ντους.
Η ατομική υγιεινή ως ελιξίριο ψυχικής ευεξίας
Η ατομική υγιεινή δεν είναι μόνο θέμα σωματικής υγείας αλλά και ψυχικής ευεξίας. Μαθαίνουμε να αγαπάμε και τον εαυτό μας, να περιποιούμαστε την εικόνα μας και να φτιάχνουμε την διάθεσή μας.
Tip: Βάζουμε έναν ολόσωμο, για το παιδί, καθρέφτη στο ύψος του. Θα βοηθούσε να τοποθετηθεί είτε μέσα στο δωμάτιό του, κοντά στο μέρος όπου ντύνεται, είτε στο μπάνιο. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε, αντί να το διορθώνουμε, να του λέμε να πάει στον καθρέφτη να παρατηρήσει το σώμα του σε περίπτωση που είναι λερωμένο, για παράδειγμα. Ο καθρέφτης βοηθάει επιπρόσθετα στην γενικότερη παρατήρηση του σώματός του αλλά και στην αυτονόμησή του.