Κατασκευάζοντας μια χειροτεχνία το παιδί, κερδίζει πολύπλευρες γνώσεις και δεξιότητες. Φτιάχνοντας, λοιπόν, για παράδειγμα μια πολύχρωμη σαρανταποδαρούσα το παιδί δεν κερδίζει μόνο την χαρά της δημιουργίας αλλά έρχεται και σε επαφή με τα χρώματα, την αριθμητική, βελτιώνει τις κινήσεις του και γενικότερα διδάσκεται πολλά χρήσιμα πράγματα μέσα από την όλη διαδικασία.
Με την πολύχρωμη σαρανταποδαρούσα δουλεύει:
- Την έννοια της ανακύκλωσης μέσω της επαναχρησιμοποίησης των υλικών
- Τον διαχωρισμό των χρωμάτων
- Την λεπτή κινητικότητα
- Την παρατήρηση
- Την πρώιμη μαθηματική σκέψη
- Την αυτοδιόρθωση
Για την χειροτεχνία θα χρειαστούμε:
- Χαρτόνι (μπορεί να είναι και χαρτόνι από κούτα)
- Καπάκια από αναψυκτικά σε διάφορα χρώματα
- Μαρκαδόρο
- Ψεύτικα ματάκια (προαιρετικά)
- Κόλλα ρευστή
- Ψαλίδι ή κοπίδι (μόνο για χρήση από τον ενήλικα)
- Πον – πον χειροτεχνίας στα ίδια χρώματα με τα καπάκια που έχουμε διαλέξει
- Τσιμπίδα πάγου
Τα βήματα:
Βήμα 1ο:
Συγκεντρώνουμε όλα τα υλικά στο τραπέζι που θα δουλέψουμε.
Βήμα 2ο:
Κόβουμε το χαρτόνι σε παραλληλόγραμμο σχήμα υπολογίζοντας περίπου το μήκος που θα χρειαστούμε.
Βήμα 3ο:
Τοποθετούμε τα καπάκια επάνω στο χαρτόνι χωρίς να τα κολλήσουμε για να δούμε την διάταξή τους. Στην συνέχεια κολλάμε ένα ένα τα καπάκια με την σειρά που θέλουμε.
Βήμα 4ο:
Με έναν μαρκαδόρο ζωγραφίζουμε τα ποδαράκια και τα χαρακτηριστικά του προσώπου της σαρανταποδαρούσας. Σε αυτό το σημείο αν έχουμε αγοράσει τα ψεύτικα μάτια τα κολλάμε αλλιώς τα ζωγραφίζουμε με τον μαρκαδόρο.
Βήμα 5ο:
Βάζουμε σε ένα μπολάκι τα πον-πον. Προσέχουμε αντιστοιχεί ένα πον-πον για κάθε καπάκι ιδίου χρώματος. Tip: Βάζοντας τόσα πον-πον όσα χρειάζονται για να ολοκληρωθεί το παιχνίδι βοηθάμε το παιδί στην αυτοδιόρθωσή του, μιας και αν έχει πάει κάτι «στραβά» μπορεί να το παρατηρήσει και να δράσει για να το φτιάξει.
Βήμα 6ο:
Δείχνουμε πρώτοι στο παιδί πως παίζεται το παιχνίδι αυτό. Με την τσιμπίδα παίρνουμε ένα ένα τα πον-πον και τα τοποθετούμε επάνω στο αντίστοιχο καπάκι. Εάν το παιδί μας είναι μικρό, και δεν μπορεί ακόμα να χρησιμοποιήσει την τσιμπίδα, τότε μπορεί να κάνει το ίδιο με το χέρι του.
Πώς μετατρέπουμε την χειροτεχνία σε παιχνίδι αριθμητικής
Χρειάζεται να έχουμε κατά νου ότι η «μετατροπή» του παιχνιδιού σε μαθηματικό παιχνίδι χρειάζεται να γίνει σε δεύτερο χρόνο. Αφού έχει, δηλαδή, πρώτα κατακτήσει την δεξιότητα του διαχωρισμού των χρωμάτων. Για να γίνει αυτό αρκεί να προσθέσουμε παραπάνω πον-πον στο μπολάκι. Τότε σίγουρα στο τέλος του παιχνιδιού θα έχουν περισσέψει μερικά. Μπορούμε να τα συγκεντρώσουμε και να δούμε, για παράδειγμα, πόσα κόκκινα έχουν μείνει; Τι θα συμβεί αν προσθέσουμε σε αυτά όσα κόκκινα έχει η σαρανταποδαρούσα στην πλάτη της; Tip: Σε αυτό το στάδιο είναι καλό, στην αρχή τουλάχιστον, να είμαστε δίπλα από το παιδί γιατί θα χρειαστεί την καθοδήγησή μας.