Τα νήπια λύνουν προβλήματα μέσω δοκιμής και λάθους. Αυτό με τη σειρά του τα βοηθά να σκεφτούν λογικά. Ποιος δεν έχει δει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να εφαρμόζει τη λογική καθώς κάνει τις καθημερινές του δραστηριότητες; Για παράδειγμα, όταν τα χέρια τους λερώνονται, θέλουν να τα πλύνουν. Φορούν κάλτσες πριν φορέσουν παπούτσια. Ξεφλουδίζουν το περιτύλιγμα από τις κηρομπογιές όταν τελειώσουν και φοράνε γυαλιά ηλίου όταν έχει πολύ ήλιο. Τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν αυτές τις λογικές συνδέσεις, ακόμη και πριν προλάβουν να τις επικοινωνήσουν με λόγια.
Λογική και παιχνίδι
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, τα παιδιά ανακαλύπτουν δεξιότητες της πραγματικής ζωής που χρειάζονται για να εντοπίσουν ένα πρόβλημα, να επιλύσουν μια σύγκρουση και να αναλάβουν δράση. Όταν τα παιδιά παίζουν μόνα τους, συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις τις οποίες ξεπερνούν μέσω της λογικής σκέψης. Ως εκ τούτου, το ελεύθερο παιχνίδι είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της λογικής σκέψης.
Πάμε να δούμε δύο παιχνίδια λογικής που αυξάνουν αποδεδειγμένα το IQ των παιδιών προσχολικής ηλικίας και οι οποίες απαιτούν ελάχιστο εξοπλισμό και αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού. Αυτές οι δραστηριότητες είναι πολύ απλές, δεν διαρκούν περισσότερο από 5 λεπτά και πρέπει να εξασκούνται τακτικά – καθημερινά, αν είναι δυνατόν. Το πιο σημαντικό, είναι επίσης πολύ διασκεδαστικές, και ειλικρινά, αυτό είναι το μόνο που χρειάζονται τα παιδιά!
#1 Ξεχώρισε κάτι
Πάρτε ένα απλό στυλό. Δώστε το στο παιδί σας και βοηθήστε το να το αποσυναρμολογήσει και να αφαιρέσει τα κομμάτια. Είναι καλύτερο να το επιβλέπετε, καθώς η μυτερή μύτη ή μια αιχμηρή άκρη θα μπορούσε να το βλάψει. Κατά τη διάρκεια της αποσυναρμολόγησης, το παιδί σας θα σας κάνει ερωτήσεις σχετικά με τα διάφορα μέρη του στυλό (την μύτη, το σωλήνα μελανιού, τις πάνω και κάτω βίδες κ.λπ.). Κάντε ό,τι καλύτερο μπορείτε για να του απαντήσετε, καθώς αυτό θα του δώσει σαφήνεια για τη λειτουργία του αντικειμένου που έχει μπροστά του. Μόλις τελειώσει, βοηθήστε το να συναρμολογήσει ξανά το στυλό.
#2 Παιχνίδι συσχετισμών
Πρώτα, ένα άτομο πρέπει να επιλέξει μια λέξη. Μπορεί να είναι οτιδήποτε – ένα όνομα, ένα χρώμα, ένα σχήμα, ένας αριθμός, ένα ζώο κ.λπ. Ας υποθέσουμε ότι επιλέγετε να πείτε τη λέξη «κόκκινο». Στη συνέχεια, το άτομο δίπλα σας (δεξιά ή αριστερά, δεν έχει σημασία) πρέπει να πει μια λέξη που σχετίζεται με τη λέξη «κόκκινο» – για παράδειγμα, «τριαντάφυλλο». Στη συνέχεια, το επόμενο άτομο πρέπει να πει μια λέξη που σχετίζεται με το «τριαντάφυλλο», όπως η λέξη «άρωμα». Ο στόχος είναι να κατανοήσει το παιδί σας τη λογική πίσω από την επιλογή των λέξεων. Αυτό θα κάνει τον μικρό του εγκέφαλο να λειτουργήσει και θα είναι σε θέση να αναλύσει τις επιλογές και να τις συσχετίσει με τη λογική. Θα σας βοηθήσει επίσης να το ρωτήσετε τη λογική πίσω από τις λέξεις που επιλέγει. Το να μπορεί να εξηγήσει τον εαυτό του δυνατά θα φέρει περισσότερη σαφήνεια και κατανόηση!
Τελευταίες σκέψεις
Το λογικό κέντρο του εγκεφάλου του παιδιού σας δεν αναπτύσσεται παρά μόνο μετά την ηλικία των 2 ετών. Πριν από αυτό, είναι μόνο τα συναισθήματα που οδηγούν τις αποφάσεις και τις αντιδράσεις του παιδιού σας. Για παράδειγμα, αν το παιδί σας ξεσπά δημόσια, δεν θα το καταλάβει αν του ζητήσετε να σταματήσει να κλαίει επειδή οι άνθρωποι το κοιτάζουν. Ο μικρός του εγκέφαλος απλά δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά για να καταλάβει τι σημαίνει αυτό! Έτσι, αντί να το επιπλήξετε ή να απογοητεύεστε, προσπαθήστε να το ηρεμήσετε λέγοντάς του ότι καταλαβαίνετε πώς νιώθει.