Πολλές φορές επιστρέφοντας απ’ τη δουλειά, δεν έχουμε διάθεση να μιλήσουμε σε κανέναν, πόσο μάλλον ένα παιδί, που ενδεχομένως αισθάνεται αρκετά κουρασμένο και πεινασμένο μετά το σχολείο και του είναι ακόμη πιο δύσκολο να συνοψίσει την όλη ημέρα του. Εξού και στο ερώτημα «πώς πήγε το σχολείο», συχνά αρκείται σε ένα κοφτό «καλά».

 

Πώς λοιπόν τελικά θα μιλήσουμε με το παιδί για το σχολείο, τις χαρές μα και τις ανησυχίες της ημέρας του; Ας μάθουμε ορισμένους αποδοτικούς τρόπους προσέγγισης ώστε να βοηθήσουμε το παιδί μας να «ανοιχτεί».

 

Εποικοδομητικοί τρόποι για να «πιάσουμε» την κουβέντα

 

Όταν συναντιέστε με το παιδί σας μετά το πέρας των σχολικών δραστηριοτήτων, θα ήταν ωφέλιμο να έχετε κατά νου τα ακόλουθα:

 

Αποφύγετε τον καταιγισμό ερωτήσεων

Αν κρίνετε από τον εαυτό σας γυρνώντας στο σπίτι από την εργασία σας, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελε το παιδί σας, θα ήταν να δεχθεί έναν «βομβαρδισμό» ερωτημάτων για το πώς είναι και πώς πέρασε. Δώστε του λίγο χρόνο και αφήστε το να ξεκουραστεί. Μπορείτε να κάνετε πιο γενικές συζητήσεις αρχικά και σίγουρα θα έρθει και η ώρα να πείτε τα του σχολείου.

 

«Το σήμερα είναι διαφορετικό από το αύριο και χθες»

Μην περιμένετε από το παιδί σας να έχει όρεξη να σας μιλήσει για το σχολείο κάθε μέρα. Ακόμα κι αν συνήθως μοιράζεται τις εμπειρίες του μαζί σας, θα υπάρξουν μέρες που δεν θα έχει αυτή την ανάγκη. «Αισθανθείτε» τη διάθεση του παιδιού και επιλέξτε την κατάλληλη στιγμή. Κι αν η συζήτηση αυτή δεν προκύψει καθόλου μέσα στην ημέρα, δεν πειράζει. Κι αύριο, μέρα είναι..

 

Γίνετε συγκεκριμένοι

Προτιμήστε απλές και συγκεκριμένες ερωτήσεις, αλλά όχι εκείνες που μπορούν να απαντηθούν μονολεκτικά. Για

παράδειγμα, θα μπορούσατε να το ρωτήσετε τι του άρεσε περισσότερο σήμερα στο σχολείο ή τι έκανε με τους φίλους του στο διάλειμμα.

 

Ακούστε το προσεκτικά

Δώστε στο παιδί την πλήρη προσοχή σας όταν θελήσει να σας μιλήσει για την ημέρα του και θέστε του περαιτέρω ερωτήματα για να καταλάβει πως πραγματικά σας ενδιαφέρει ό,τι έχει να σας πει.

 

Σχέση σχολείου και στόχων

Προσπαθήστε να συνδέσετε τις σχολικές εργασίες με τα όνειρα και τις προτιμήσεις του παιδιού σας. Για παράδειγμα, ένα μεγαλύτερο παιδί που ενδιαφέρεται για τη φυσική, θα ήταν καλό να το ρωτήσετε πώς πήγε η εργασία του κι αν εξακολουθεί να θέλει να ασχοληθεί με αυτόν τον τομέα.

 

Πάνω απ’ όλα ψυχραιμία

Προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε τα «δύσκολα» με ψυχραιμία. Ακόμα κι αν συνήθως έχετε καλή σχέση με το παιδί σας, μπορεί να μην θέλει να μοιραστεί μαζί σας μια δύσκολη κατάσταση που βιώνει. Παραμείνετε ήρεμοι και υπομονετικοί και επικεντρωθείτε στο πώς μπορεί να νιώθει το παιδί σας. Είναι μια

ευκαιρία να του δείξετε την υποστήριξή σας, ακόμη κι αν δεν του είναι εύκολο να εκφράσει όλα όσα σκέφτεται και νιώθει.

Το ένστικτό σας, μια συζήτηση με τον δάσκαλο και μια πιο προσεκτική παρατήρηση, θα σας βοηθήσουν στο να εντοπίσετε το πρόβλημα και διακριτικά να αρχίσετε να το συζητάτε ώσπου να λυθεί.