Όλοι θέλουμε τα παιδιά μας να τα πάνε καλά στο σχολείο. Αλλά ως γονείς πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από τις ακαδημαϊκές δεξιότητες της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά τα πάνε καλά στο σχολείο εάν μαθαίνουν και εξασκούν τέσσερις βασικές δεξιότητες: δημιουργικότητα, ευελιξία, αυτοέλεγχο και όρια. Αυτές οι δεξιότητες «εκτελεστικής λειτουργίας» είναι που καθορίζουν εάν ένα παιδί θα πετύχει ή όχι στο σχολείο και στη ζωή.
Ίσως να μην γνωρίζετε πώς ή να σας φαίνεται πρακτικά αδύνατο να μάθετε στα παιδιά σας να «είναι δημιουργικά» ή να «έχουν όρια», αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι υπάρχουν απλές δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε μαζί τους για να καλλιεργήσετε αυτές τις δεξιότητες. Πάμε να μάθουμε ποιες είναι:
-
Δημιουργικότητα: Τέχνες ανοιχτού τύπου
Αντί να οδηγείτε το παιδί σας σε μια προκαθορισμένη τέχνη, όπως το να ζωγραφίσει ένα συγκεκριμένο ζώο, βάλτε σε ένα τραπέζι διάφορα είδη τέχνης και χειροτεχνίας χωρίς να δώσετε στο παιδί σας κανόνες ή οδηγίες. Δεν χρειάζεται να το γεμίσετε μονομιάς – μπορείτε να περιορίσετε τις επιλογές και να το αλλάζετε κάθε εβδομάδα.
Εδώ είναι μερικά υλικά που μπορείτε να συμπεριλάβετε:
- Μικρά κομμάτια χαρτιού κατασκευής
- Εικόνες ή γράμματα κομμένα από περιοδικά
- Πομ πομ και φτερά
- Κόλλα
- Χαρτομάντηλο
- Χαρτί υγείας ή χαρτοπετσέτες
Το παιδί σας θα έχει πολλές ευκαιρίες να ακολουθήσει οδηγίες στο σχολείο, αλλά έχοντας έναν χώρο να παίξει εντελώς δημιουργικά αυτό θα το βοηθήσει να διευρύνει τα όρια της φαντασίας του και να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ιδέες του.
-
Ευελιξία: Παιχνίδι προσποίησης και ριψοκίνδυνο παιχνίδι
Μπορείτε να εξασκήσετε την ευελιξία με τα μικρά παιδιά μέσω του παιχνιδιού προσποίησης. Ενώ παίζει προσποίηση, το παιδί σας μπορεί να καθοδηγήσει την κατάσταση. Κάθε τόσο, αλλάζετε την πλοκή για να δείτε πώς ανταποκρίνεται σε αυτό. Προσαρμόζεται στον τρόπο σας ή στενοχωριέται; Είτε έτσι είτε αλλιώς, παρατηρείστε πώς ανταποκρίνονται στην αλλαγή και προσπαθήστε να ενθαρρύνετε κάποιους συμβιβασμούς.
Το ριψοκίνδυνο παιχνίδι είναι ένας άλλος πολύ καλός τρόπος για να εξασκηθείτε στην αλλαγή της στατικής σκέψης. Εάν ένα παιδί πηδά από τον έναν βράχο στον άλλο και συνειδητοποιήσει ότι το επόμενο βήμα θα είναι πολύ μακριά, μπορεί να κάνει ένα νέο σχέδιο χωρίς να βάλει τον εαυτό του σε κίνδυνο ή να φοβηθεί; Το να δίνετε ευκαιρίες στο παιδί σας για δημιουργική επίλυση προβλημάτων, χωρίς τη δική σας παρέμβαση, βοηθά στην ενίσχυση της ευελιξίας του.
-
Αυτοέλεγχος συναισθημάτων: Μοντελοποίηση γονέων
Το να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν τα συναισθήματά τους είναι πρόκληση, καθώς ένα μεγάλο μέρος του τρόπου με τον οποίο μαθαίνουν να πλοηγούνται σε μεγάλα συναισθήματα είναι ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε εμείς τα δικά μας συναισθήματα. Χρησιμοποιήστε λοιπόν μια ποικιλία λέξεων για να περιγράψετε όσα αισθάνεστε, πέρα από τα «τέλειο» και «φανταστικό».
Εκτός από το να διδάξουμε στα παιδιά μας πώς να ονομάζουν τα συναισθήματα, πρέπει να τους μάθουμε πώς να τα βιώνουν και τι να κάνουν. Σκεφτείτε δυνατά όταν βιώνετε ένα συναίσθημα. Μπορείτε να το μοιραστείτε μαζί τους όταν νιώθετε απογοητευμένοι ή νευριασμένοι και να τους εξηγήσετε πώς το αντιμετωπίζετε.
Με τη μοντελοποίηση, τα παιδιά θα μάθουν ότι είναι εντάξει να έχουν μεγάλα συναισθήματα. Θα μάθουν επίσης το λεξιλόγιο των συναισθημάτων από εμάς και θα παρατηρήσουν τις τεχνικές μας για υγιή συναισθηματική ρύθμιση.
-
Όρια: Παιχνίδια κατευθύνσεων
Τα όρια συνδέονται με τις αναστολές και τις παρορμήσεις μας. Για παράδειγμα, στο σχολείο, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αναστέλλουν τις παρορμήσεις τους μερικές φορές, όπως το τρέξιμο στους διαδρόμους, λόγω των κανόνων που υπάρχουν για την ασφάλειά τους. Αυτή η ιδέα είναι συχνά δύσκολη για τα μικρά παιδιά που δεν μπορούν να δουν τη «μεγάλη εικόνα» του γιατί δεν μπορούν να ενεργήσουν σύμφωνα με τις επιθυμίες τους τη δεδομένη στιγμή.
Δουλέψτε πάνω στα όρια μέσω των παιχνιδιών stop and go ή του Simon Says, που είναι φανταστικοί τρόποι εξάσκησης των ορίων οι οποίοι, με τη σειρά τους, μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας να ακολουθεί τους κανόνες λίγο πιο εύκολα. Η εμπιστοσύνη σε έναν ενήλικα ότι «παίζει με τους κανόνες» σε ένα παιχνίδι, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι να ακολουθούν κανόνες που δεν αποτελούν μέρος των παιχνιδιών.