Τα μαθηματικά μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο μάθημα για ένα παιδί. Οπότε είναι λογικό οι γονείς να θέλουν να είναι όσο το δυνατόν πιο ενθαρρυντικοί όταν πρόκειται για τους πίνακες πολλαπλασιασμού και τις μεγάλες διαιρέσεις.
Είναι ενδιαφέρον, όμως, ότι μια νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια προειδοποιεί τους γονείς να επιλέγουν προσεκτικά τα λόγια τους όταν συζητούν για τα μαθηματικά με τα παιδιά τους.
Η λανθασμένη προσέγγιση μπορεί στην πραγματικότητα να γυρίσει μπούμερανγκ μακροπρόθεσμα…
Διαβάστε επίσης: Παιδί: Δε συμμετέχει στην τάξη; Έτσι θα το βοηθήσετε
Οι συγγραφείς της μελέτης εξηγούν ότι η ενθάρρυνση των παιδιών με απαντήσεις που σχετίζονται με τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά ή τις έμφυτες ικανότητές τους μπορεί να καταλήξει να παρεμποδίζει το κίνητρο και την επίδοσή τους στα μαθηματικά με την πάροδο του χρόνου.
Οι επιστήμονες λένε ότι οι γονείς θα πρέπει να αποφεύγουν προσωπικές απαντήσεις που συνδέουν τις επιδόσεις του παιδιού τους στα μαθηματικά με τις προσωπικές του ικανότητες ή χαρακτηριστικά όπως η ευφυΐα.
Αντ’ αυτού, είναι καλύτερη ιδέα να προτιμούν απαντήσεις που εστιάζουν στις ενέργειες του παιδιού, όπως η προσπάθεια ή η στρατηγική. Ο έπαινος με επίκεντρο το πρόσωπο ακούγεται καλός εκ πρώτης όψεως, αλλά τελικά μπορεί να υπονομεύσει τα κίνητρα των μαθητών αν αντιμετωπίσουν προκλήσεις.
Διότι αν αντιμετωπίζεις προκλήσεις αφού σου έχουν πει ότι είσαι τόσο έξυπνος, μπορεί να σκεφτείς ότι ίσως έκαναν λάθος… Γνωρίζουμε επίσης ότι οι άνθρωποι τείνουν να σκέφτονται τα μαθηματικά ως κάτι που κάποιοι άνθρωποι μπορούν να κάνουν και άλλοι όχι. Αυτό είναι αρκετά διαδεδομένο, είτε πρόκειται για γονείς είτε για δασκάλους, ακόμη και στα μικρά παιδιά.
Δεν οφελεί ούτε να λέμε στο παιδί ότι αν είναι μαθηματικός άνθρωπος
Οι συγγραφείς της μελέτης συνιστούν τόσο στους γονείς όσο και στους εκπαιδευτικούς να κάνουν ό,τι μπορούν για να αποφεύγουν τη χρήση προσωπικών απαντήσεων σε σχέση με τα μαθηματικά.
Δεν υπάρχει απαραίτητα κάποιο όφελος από το να μιλάμε για το αν οι άνθρωποι είναι ή δεν είναι άνθρωποι των μαθηματικών. Γιατί αν είσαι μαθητής που αρχίζει να δυσκολεύεται, θα αρχίσεις να σκέφτεσαι ότι ίσως απλά «δεν το έχεις».
Επιπλέον, οι ερευνητές προτείνουν στους γονείς να αφιερώσουν λίγο χρόνο και να αναλογιστούν τις δικές τους πεποιθήσεις και στόχους για τα παιδιά τους. Είναι σημαντικό να εξετάσουν πώς αυτές οι πεποιθήσεις μπορεί να επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους.
Το να σταματήσουμε απλώς να μιλάμε για τις μαθηματικές δεξιότητες των παιδιών μάλλον δεν θα είναι αρκετό σε πολλές περιπτώσεις. Όμως, το να γνωρίζουμε ότι οι μαθηματικές επιδόσεις μπορούν να βελτιωθούν μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά.
Είναι φυσικό για κάθε γονέα να θέλει να γιορτάσει τις δεξιότητες του παιδιού του. Οι επιστήμονες λένε ότι η έμφαση στη μαθηματική στρατηγική ή στην απόλαυση των μαθηματικών είναι πιθανότατα ένας πολύ πιο αποτελεσματικός τρόπος για την ενίσχυση των κινήτρων.