Αν και υπάρχουν πολυάριθμοι τομείς έρευνας σχετικά με το πώς αναπτύσσεται η δημιουργικότητα στα παιδιά, η σχέση μεταξύ των γονικών στυλ ανατροφής και της παιδικής δημιουργικότητας αποτελεί εδώ και καιρό θέμα ενδιαφέροντος μεταξύ ερευνητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η γονική μέριμνα επηρεάζει την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση μιας γενιάς καινοτόμων στοχαστών.
Διαβάστε επίσης: Παιδιά: Πώς να διατηρήσετε την περιέργεια ζωντανή
Αλλά γιατί είναι τόσο σημαντικό να καλλιεργήσουμε τη δημιουργικότητα σε ένα παιδί;
Η δημιουργικότητα είναι το νόμισμα του μέλλοντος
Η δημιουργικότητα βοηθά τα άτομα να βρίσκουν καινοτόμες προτάσεις, να δημιουργούν νέα προϊόντα ή υπηρεσίες και να πλοηγούνται στο διαρκώς εξελισσόμενο τεχνολογικό τοπίο.
Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται αυτή η αινιγματική δεξιότητα είναι ζωτικής σημασίας, καθώς τα άτομα που μπορούν να παράγουν μοναδικές και πολύτιμες ιδέες θα έχουν σημαντικό πλεονέκτημα.
Δημοκρατικό στυλ και δημιουργικότητα
Η έρευνα έχει δείξει σταθερά ότι η δημιουργική γονική μέριμνα συνδέεται με τα πιο ευνοϊκά αναπτυξιακά αποτελέσματα των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των υψηλότερων επιπέδων δημιουργικότητας.
Οι γονείς δημιουργούν ένα πλαίσιο όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν δημιουργικές δεξιότητες παρέχοντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την αυτονομία, την εξερεύνηση και την επίλυση προβλημάτων.
Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε δημοκρατικά σπίτια είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν με την αποκλίνουσα σκέψη, ένα βασικό συστατικό της δημιουργικότητας που δημιουργεί πολλαπλές λύσεις σε ένα δεδομένο πρόβλημα.
Αυτή η σχέση μπορεί να αποδοθεί στην ανοιχτή επικοινωνία, τον αμοιβαίο σεβασμό και την ευελιξία που ενυπάρχουν στην αυταρχική ανατροφή, η οποία προάγει την περιέργεια, την ανάληψη κινδύνων και την κριτική σκέψη.
Αυταρχικό στυλ
Η αυταρχική γονική μέριμνα έχει αρνητική επίδραση στη δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών. Οι αυστηροί κανόνες και οι προσδοκίες των αυταρχικών γονέων συχνά καταστέλλουν τη φυσική περιέργεια των παιδιών και αποθαρρύνουν την ανάληψη κινδύνου, η οποία είναι απαραίτητη για τη δημιουργικότητα.
Επιπλέον, η έρευνα δείχνει ότι οι τιμωρητικές πειθαρχικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι αυταρχικοί γονείς μπορούν να δημιουργήσουν κλίμα φόβου, να μειώσουν τα εσωτερικά κίνητρα και την αυτοπεποίθηση και να εμποδίσουν την προθυμία των παιδιών να εξερευνήσουν νέες ιδέες, να πειραματιστούν και να συμμετάσχουν σε ευφάνταστο παιχνίδι, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
Επιτρεπτικό στυλ
Η σχέση μεταξύ της επιτρεπτικής γονικής μέριμνας και της δημιουργικότητας των παιδιών είναι πιο διφορούμενη. Από τη μία πλευρά, η υψηλή ανταπόκριση και υποστήριξη των ανεκτικών γονέων μπορεί να ενθαρρύνει την αυτοέκφραση και την εξερεύνηση, ενισχύοντας ενδεχομένως τη δημιουργικότητα.
Από την άλλη πλευρά, η έλλειψη ορίων και προσδοκιών πορεί να έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να μην έχουν την αυτοπειθαρχία και την επιμονή που είναι απαραίτητες για τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων.
Παραμελητικό στυλ
Η παραμελητική γονική μέριμνα συνδέεται γενικά με τα χειρότερα αναπτυξιακά αποτελέσματα των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των χαμηλότερων επιπέδων δημιουργικότητας. Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε παραμελητικές οικογένειες συχνά στερούνται τη συναισθηματική και γνωστική υποστήριξη που είναι απαραίτητη για τη δημιουργική ανάπτυξη.
Η απουσία γονικής καθοδήγησης και συμμετοχής μπορεί να κάνει τα παιδιά να αισθάνονται ανασφαλή, αγχωμένα και χωρίς κίνητρα, τα οποία εμποδίζουν την ικανότητά τους να συμμετέχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες και να αναπτύσσουν δημιουργικές δεξιότητες.
Επιπλέον, οι παραμελητικοί γονείς μπορεί να μην παρέχουν στα παιδιά τους εμπλουτιστικές εμπειρίες και ευκαιρίες για να εξερευνήσουν το περιβάλλον τους, παρεμποδίζοντας περαιτέρω τη δημιουργική ανάπτυξη.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά είναι λιγότερο πιθανό να εκτεθούν σε ποικίλα ερεθίσματα, απαραίτητα για την καλλιέργεια της περιέργειας, της φαντασίας και της αποκλίνουσας σκέψης.