Φανταζόσασταν ποτέ ότι μαθητές και μαθήτριες Δημοτικού Σχολείου ηλικίας από 6-10 ετών θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν σε δεξιότητες Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης – ΚΑΡΠΑ και Πρώτων Βοηθειών;
Η Εκπαιδευτική Αναγέννηση αποτελεί 1 από τα 9 σχολεία στην Ευρώπη και 1 από τα 3 σχολεία στην Ελλάδα που συμμετέχει στο Πρόγραμμα LIFEFORCE (Learning Initiative For Elementary school Fun–Oriented Resuscitation Coaching Europewide), το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της δράσης Στρατηγικών Συμπράξεων ΚΑ2, στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης.
Το Πρόγραμμα LIFEFORCE υλοποιείται από Ευρωπαϊκή Κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν 4 χώρες (Ελλάδα, Γερμανία, Ιταλία, Κύπρος), και 6 εταίροι: Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας [Συντονιστής], IRC (Ιταλικό Συμβούλιο Αναζωογόνησης), HSEPC (Ελληνική Εταιρεία Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας), Πανεπιστημιακή Κλινική Νοσοκομείου Κολωνίας, KIDS SAVE LIVES – Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Σκοπός του Προγράμματος είναι να προ-εκπαιδεύσει μαθητές ηλικίας 6-10 ετών στις πρώτες βοήθειες και σε δεξιότητες αντιμετώπισης καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης ΚΑΡΠΑ, χρησιμοποιώντας καινοτόμα εκπαιδευτικά εργαλεία και διασκεδαστικές, πρακτικές δραστηριότητες.
Απώτερος σκοπός είναι η καθιέρωση του μαθήματος πρώτων βοηθειών ως υποχρεωτικού σε όλα τα Δημοτικά σχολεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο την αύξηση του ποσοστού επιβίωσης των θυμάτων από έξω-νοσοκομειακή καρδιακή ανακοπή, καθώς και η καλλιέργεια των ιδανικών της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού και η προώθηση μιας κουλτούρας πρόληψης, ευημερίας και υγιεινού τρόπου ζωής σε όλη την Ευρώπη.
Το Πρόγραμμα LIFEFORCE προετοιμάζει τους μαθητές για την εκπαίδευση στη βασική υποστήριξη ζωής (Basic Life Support) που εφαρμόζεται μετά την ηλικία των 10 ετών στο πλαίσιο του προγράμματος Kids Save Lives του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης (ERC).
Η Επιστημονική Ομάδα του Προγράμματος ανέπτυξε μια εκπαιδευτική μεθοδολογία μη-τυπικής εκπαίδευσης βασισμένη στη μάθηση μέσα από την πράξη, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα την κριτική σκέψη.
Οι αντιληπτικές και γνωστικές δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσα από την εκπαίδευση των μαθητών έχουν συσχετισθεί με τον επικαιροποιημένο αλγόριθμο για τη Βασική Υποστήριξη Ζωής (BLS), όπως διαμορφώθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αναζωογόνησης το 2021.
Ειδικότερα η γνώση αυτή εισάγεται και αυτοματοποιείται μέσω της δημιουργικής κίνησης, των θεατρικών παιχνιδιών, της παιδικής γιόγκα και της μουσικής. Ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες και παιχνίδια, αναπτύσσουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών, καθώς και την ενσυνειδητότητα.
Η μεθοδολογία LIFEFORCE, στο πλαίσιο της συμπερίληψης, δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόσουν τις δραστηριότητες ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών.
Η εφαρμογή του Προγράμματος περιλαμβάνει τη βελτίωση και ενίσχυση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών, καθώς και των παιδιών. Ολοκληρώνεται σε τρία στάδια με την εθελοντική υποστήριξη του προσωπικού του LIFEFORCE:
- Εκπαίδευση εκπαιδευτικών (δια ζώσης και ασύγχρονα).
- Εκπαίδευση μαθητών με την καθοδήγηση των δασκάλων, υπό την επίβλεψη του προσωπικού του LIFEFORCE (on-the-job-training).
- Αξιολόγηση και ολοκλήρωση του Προγράμματος με την παρουσία όλων των συμμετεχόντων.
Από την Εκπαιδευτική Αναγέννηση συμμετέχουν στο Πρόγραμμα 17 τμήματα από την Α’ έως την Δ’ Δημοτικού, περισσότεροι από 400 μαθητές και 20 εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί Μουσικής Αγωγής, εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, εκπαιδευτικοί Καλλιτεχνικής Έκφρασης, εκπαιδευτικοί Θεατρικής Αγωγής, Σχολικός Νοσηλευτής).