Υπάρχει μια δεξιότητα που σύμφωνα με τη νευροψυχολογία μπορεί να ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την ανθεκτικότητα στα παιδιά: Πώς να ξεπερνούν τις ανησυχίες τους.
Ο ρόλος μας ως γονείς δεν είναι να απομακρύνουμε την ανησυχία από τη ζωή των παιδιών μας, αλλά να τους δώσουμε τα εργαλεία για να διαχειρίζονται αυτό το άγχος και το φόβο.
Διαβάστε επίσης: Παρορμητικά παιδιά: 3 «κλειδιά» για να τα διαχειριστούμε
Να πώς να το κάνετε αυτό, ειδικά αν έχουν την τάση να πανικοβάλλονται:
Αφιερώστε χρόνο για να συζητήσετε τις ανησυχίες τους
Αντί να λέτε στα παιδιά να μην ανησυχούν, προσκαλέστε τα να διαθέσουν χρόνο για να το συζητήσετε. Βάλτε ένα χρονόμετρο για πέντε λεπτά και ζητήστε από το παιδί σας να μοιραστεί τις ανησυχίες του.
Μπορεί ακόμη και να γράψει όλες τις ανησυχίες του, αν δεν θέλει να τις πει. Στη συνέχεια, μόλις τελειώσει ο χρόνος, ζητήστε του να τις απελευθερώσει από το μυαλό του. Αυτές οι συνεδρίες μπορούν να γίνονται καθημερινά, αν χρειάζεται.
Δημιουργήστε ένα κουτί ή ένα βάζο με ανησυχίες
Εκεί τα παιδιά σας μπορούν να φυλάξουν τις ανησυχίες τους. Βάλτε τα να το διακοσμήσουν και στη συνέχεια γράψτε κάθε ανησυχία σε ένα χαρτί. Αποθηκεύστε τα χαρτάκια στο δοχείο. Πείτε τους ότι από τη στιγμή που θα μπει στο κουτί, δεν χρειάζεται να το σκέφτονται πια και να την κουβαλούν μαζί τους.
Βάλτε τα να φανταστούν το χειρότερο σενάριο
Όταν το παιδί σας αγχώνεται, ρωτήστε το: «Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί;». Αυτό τα βοηθάει να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια, επειδή συνειδητοποιούν ότι το χειρότερο αποτέλεσμα που φαντάζονται δεν είναι τόσο κακό όσο νόμιζαν.
Τους δίνει επίσης προοπτική. Αν ανησυχούν ότι δεν θα περάσουν ένα διαγώνισμα, πείτε τους ότι αν συμβεί αυτό, μπορούν να ζητήσουν βοήθεια από τον καθηγητή. Υπενθυμίζοντας στα παιδιά μας ότι είναι ικανά να χειριστούν ακόμη και το χειρότερο σενάριο, τα βοηθάμε να δουν ότι τα περισσότερα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν.
Βάλτε τα να φανταστούν το καλύτερο δυνατό σενάριο
Τα παιδιά τείνουν να φαντάζονται μόνο τα χειρότερα δυνατά αποτελέσματα, γι’ αυτό ενθαρρύνετέ τα να εστιάζουν στα θετικά αποτελέσματα αντί γι’ αυτό. Αυτή η προσέγγιση διδάσκει στα παιδιά να έχουν μια πιο ισορροπημένη διαδικασία σκέψης.
Επισημάνετε και ενισχύστε τα θετικά αποτελέσματα
Όταν τελειώσει η ανησυχιτική περίοδος με αίσιο τέλος, επισημάνετε στο παιδί ότι παρόλο που είχε άγχος, τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν μια σπουδαία εμπειρία. Και τώρα, έχει πάντα κάτι να θυμάται που μπορεί να τον βοηθήσει να αισθάνεται πιο σίγουρο στο μέλλον.