Υπάρχουν και κάποια παιδιά που σε κάποιους τομείς είναι πιο ξεχωριστά από τα άλλα και συχνά μας τραβούν την προσοχή. Αυτά τα παιδιά θεωρούνται συνήθως ταλαντούχα και χαρισματικά. Αλήθεια υπάρχει στις δύο αυτές έννοιες κάποια διαφορά;
Χαρισματικό παιδί ή μήπως… ταλαντούχο;
Τι είναι άραγε ταλέντο; Σύμφωνα με τους ειδικούς, το ταλέντο αναφέρεται στην ανάπτυξη ενός επιπέδου γνώσης ή δεξιότητας, μεγαλύτερου από το αναμενόμενο για την ηλικία του ατόμου.
Διαβάστε επίσης: Κυριακάτικο τραπέζι: Τι κερδίζουμε τρώγοντας όλοι μαζί σαν οικογένεια;
Ως προς τον όρο «χαρισματικός», ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) θεωρεί ότι ένα άτομο είναι προικισμένο όταν το πηλίκο νοημοσύνης του (IQ) είναι ίσο ή μεγαλύτερο από 130. Ένα χαρισματικό άτομο όμως θα πρέπει να πληροί και τα εξής 2 χαρακτηριστικά:
- Δημιουργικότητα
- Στοχοπροσήλωση
Οι χαρισματικοί άνθρωποι είναι ταλαντούχοι. Ωστόσο, οι ταλαντούχοι δεν είναι απαραίτητα χαρισματικοί.
Σε τι διαφέρουν τα ταλαντούχα από τα χαρισματικά παιδιά;
Υπάρχουν διαφορές μεταξύ ταλαντούχων παιδιών και εκείνων που θεωρούνται χαρισματικά σε τέσσερις βασικούς τομείς. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από αυτά τα στοιχεία δεν είναι ωφέλιμο να γενικεύεται.
Διανοητικές δεξιότητες
Τα περισσότερα ταλαντούχα παιδιά παρουσιάζουν συγκεκριμένες δεξιότητες σε έναν ή περισσότερους τομείς νοημοσύνης.
Από την άλλη, τα χαρισματικά ξεχωρίζουν σε όλες τις διανοητικές ικανότητες, συμπεριλαμβανομένων και των οκτώ ειδών νοημοσύνης, της μνήμης και της δημιουργικότητας.
Κοινωνικές δεξιότητες
Γενικά, τα ταλαντούχα παιδιά τείνουν να έχουν δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση και να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν και να δημιουργήσουν δεσμούς με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας τους.
Από την άλλη πλευρά, τα χαρισματικά παιδιά δεν παρουσιάζουν συνήθως τέτοια ζητήματα αφού έχουν ανεπτυγμένη την διαπροσωπική νοημοσύνη και έχουν με άλλα λόγια την ικανότητα να κατανοούν τους γύρω τους καλύτερα.
Ακαδημαϊκή επίδοση
Σε αντίθεση με τις κοινές προσδοκίες, τα ταλαντούχα παιδιά μπορεί να μην έχουν καλές ακαδημαϊκές επιδόσεις. Αυτό συμβαίνει συνήθως επειδή δεν καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες τους και πιθανότατα βρίσκουν το μάθημα μια βαρετή διαδικασία.
Από την άλλη πλευρά, μπορεί να είναι στο ακριβώς αντίθετο άκρο. Μπορεί δηλαδή τα παιδιά αυτά να είναι άριστα στα μαθήματά τους και πρώτα σε βαθμολογία στην τάξη.
Όσον αφορά τα περισσότερα χαρισματικά παιδιά, τείνουν να έχουν μέτρια επίδοση και είναι μαθητές που συχνά περνούν απαρατήρητοι στην τάξη.
Αυτοεκτίμηση
Όσον αφορά την αυτοεκτίμηση, τα ταλαντούχα παιδιά έχουν συνήθως υψηλή. Αυτό μπορεί να τα οδηγήσει στο να συμπεριφέρονται υποτιμητικά στους συμμαθητές τους.
Από την άλλη, τα χαρισματικά παιδιά έχουν συνήθως μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση σε σχέση με το θέμα «αυτοπεποίθηση». Δεν υπερεκτιμούν αλλά ούτε υποτιμούν τον εαυτό τους. Αυτό εξηγείται από την υψηλή ενδοπροσωπική νοημοσύνη τους, την ικανότητα δηλαδή να κατανοούν καλύτερα τον εαυτό τους.
Τώρα που γνωρίζετε αυτές τις διαφορές, μήπως το παιδί σας ανήκει σε μια από τις δύο αυτές κατηγορίες; Είτε η απάντηση είναι ναι είτε όχι, το κάθε παιδί έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, κλίσεις και ταλέντα. Γι’ αυτό και είναι σε κάθε περίπτωση σημαντικό ως γονείς να τα αναγνωρίσετε και να παρέχετε στο παιδί σας τους κατάλληλους πόρους έτσι ώστε οι ξεχωριστές, ατομικές του δεξιότητες να ανθίσουν καθώς μεγαλώνει.