Όντας με συνομηλίκους τους, τα παιδιά νιώθουν όμορφα καθώς περιστοιχίζονται από άτομα με κοινά ενδιαφέροντα, αντιδράσεις και αντίληψη του κόσμου γύρω τους.
Κατά τη διάρκεια της βρεφικής ηλικίας βέβαια, τα παιδιά πιστεύουν ότι είναι το κέντρο του κόσμου. ‘Ετσι, τους είναι αδιανόητο συνήθως να μοιραστούν τα πράγματά τους και όταν θέλουν κάτι, το διεκδικούν αμέσως. Φτάνοντας στην προνηπιακή ηλικία, αρχίζουν σταδιακά να αντιλαμβάνονται τι σημαίνει «αλληλεπίδραση» σε μια σχέση και ότι δεν πρέπει να λύνουμε τις διαφορές μας… ουρλιάζοντας. Οι φίλοι σε αυτή τη φάση λειτουργούν σαν δάσκαλοι, μαθαίνοντας στο παιδί την ισορροπία μεταξύ του «θέλω να επιβληθώ» και «θέλω να συνεννοηθώ και να επικοινωνήσω».
Διαβάστε επίσης: Παιδί: Πώς ένα μουσικό όργανο μπορεί να βοηθήσει τον εγκέφαλό του
Πότε τα παιδιά καταλαβαίνουν πραγματικά τα άλλα παιδιά;
Στην ηλικία των δεκαοχτώ μηνών τα περισσότερα παιδιά έχουν ήδη αναπτύξει την ικανότητα της ταύτισης. Όμως, μόνο μετά την ηλικία των τρεισήμισι ετών ένα παιδί είναι σε θέση να κατανοήσει πραγματικά ένα άλλο. Τότε είναι που αρχίζουν να καταλαβαίνουν πως δύο άτομα δεν μπορούν να θέλουν πάντα τα ίδια πράγματα και έχουν διαφορετικά συναισθήματα και επιθυμίες.
Για ένα παιδί, ακόμη και μισή ώρα κοινής διασκέδασης και γέλιου με ένα παιδάκι που μόλις γνώρισε αρκεί για να αισθανθεί πως έχει έναν καινούριο φίλο. Με την ίδια ευκολία βέβαια, αλλάζει και τους καλύτερούς του φίλους. Σε γενικές γραμμές, τον πρώτο αληθινό φίλο τους τα παιδιά τον αποκτούν στην πρώτη δημοτικού. Αυτό δεν σημαίνει ότι και νωρίτερα δεν μπορούν να δημιουργηθούν πραγματικές συμπάθειες που αναπτύσσονται συνήθως με γνώμονα τα κοινά ενδιαφέροντα.
Μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να κάνουν φίλους;
Οι φιλίες είναι σχέσεις και το πώς χτίζεται μια σχέση είναι κάτι το οποίο το κάθε παιδί βιώνει ήδη από τη βρεφική του ηλικία.
Τα παιδιά που μεγαλώνουν με γονείς στοργικούς και υπομονετικούς, δημιουργούν συνήθως ευκολότερα επαφές και φιλίες στον παιδικό σταθμό γιατί έχουν μάθει από πολύ νωρίς να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.
Στην ηλικία που το παιδί αρχίζει να αυτονομείται χρειάζεται ευκαιρίες να συναντήσει άλλα παιδιά. Αυτές έτσι κι αλλιώς θα έρθουν με το που πάει το παιδί για παράδειγμα στον παιδικό σταθμό. Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο μπορούμε να προωθήσουμε και να ενδυναμώσουμε την κοινωνικότητα του παιδιού μας, πέραν από το να έχουμε αναπτύξει μια καλή σχέση μαζί του, είναι να καλέσουμε έναν φίλο ή μια φίλη της δικής του επιλογής στο σπίτι μας και να το ενθαρρύνουμε να κεράσει το άλλο παιδάκι, να του δείξει τα παιχνίδια του κλπ.
Έτσι θα μάθει από νωρίς πώς φερόμαστε στους φίλους μας και πόσο όμορφο είναι να μοιράζεσαι ακόμα και τα πιο αγαπημένα σου αντικείμενα με τους γύρω σου.