Ποιος γονιός δεν θέλει το παιδί του να είναι ευτυχισμένο και επιτυχημένο; Και ποιος δεν προσπαθεί να του προσφέρει όλα τα απαραίτητα εφόδια για το μέλλον του; Άραγε όμως, ως γονείς, εστιάζουμε πάντα σε ό,τι έχει πραγματικά σημασία; Ή μήπως κάποιες φορές αναλωνόμαστε σε υποδείξεις τρίτων και παρασυρόμαστε από το άγχος μας να κάνουμε το καλύτερο;
Eιδικά κατά τη δύσκολη περίοδο της εφηβείας κατά την οποία το παιδί πιέζεται και καλείται να πάρει πιο σοβαρές για τη ζωή του αποφάσεις, ίσως ανησυχούμε για την καθοδήγηση που παρέχουμε και αισθανόμαστε ανασφάλεια.
Ας δούμε τι έχει να μας αποκαλύψει το ακόλουθο test για το έφηβο παιδί μας αλλά και για τη δική μας συμπεριφορά απέναντι σε αυτό.
Διαβάστε επίσης: Ζάχαρη και παιδί: Όχι δεν το κάνει υπερδραστήριο
Απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις
Ποιες ικανότητες- χαρακτηριστικά «εξασφαλίζουν» στο έφηβο παιδί μας μακροπρόθεσμη επιτυχία;
- Αυτοεκτίμηση.
- Φιλοδοξία.
- Σκληρή δουλειά.
- Ενσυναίσθηση.
- Αυτορρύθμιση/αυτοέλεγχος.
- Τα δύο τελευταία (4 και 5).
Χωρίς φιλοδοξίες, αυτοεκτίμηση και χωρίς σκληρή δουλειά, δύσκολα επιτυγχάνονται οι στόχοι. Από την άλλη, τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητο να ενσωματώνονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο χαρακτηριστικών, αξιών και ικανοτήτων αλλιώς μπορεί να λειτουργήσουν αρνητικά.
Το να νοιάζεται κανείς για τους άλλους ανθρώπους και να επιδεικνύει ενσυναίσθηση, βοηθά στη δημιουργία και τη διατήρηση όμορφων δεσμών που δίνουν νόημα στη ζωή και αποτελούν μέρος της επιτυχίας.
Επιπλέον, η αυτορρύθμιση είναι η βάση για να αναπτύξει κανείς κι άλλες σημαντικές δεξιότητες, όπως η αποτελεσματική αντιμετώπιση των ποικίλων εμποδίων. Ο αυτοέλεγχος μας δίνει την ευκαιρία να κάνουμε ένα βήμα πίσω, να παίρνουμε το χρόνο μας, να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα σε κάθε κατάσταση, να προσαρμόζουμε τις προσδοκίες μας, να ανακατευθύνουμε την προσοχή μας και να προοδεύουμε.
Η ικανότητα διαχείρισης των συναισθημάτων και η συμπονετική συμπεριφορά διδάσκεται στα παιδιά από τους γονείς εφόσον τους βλέπουν να μπορούν να «ρυθμίσουν» τους εαυτούς τους και να ανταποκρίνονται στις συναισθηματικές ανάγκες των μελών της οικογένειας. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα υπάρχουν αντιπαραθέσεις στο σπίτι. Αλλά πως οι γονείς θα πρέπει να δείχνουν στα παιδιά πως οι αναπόφευκτες διαταραχές στις σχέσεις, μπορούν να αποκατασταθούν.
*Σωστή απάντηση: 6
Τι επίδραση έχει ο συνεχής έπαινος που αφορά τις νοητικές δεξιότητες στα έφηβα παιδιά;
- Τα ενθαρρύνει και τα πάνε καλύτερα.
- Τα οδηγεί στο να τα παρατήσουν νωρίτερα.
- Δεν τα επηρεάζει.
Το να επαινείτε μονίμως τα παιδιά για τη νοημοσύνη και τα επιτεύγματά τους, όπως για παράδειγμα οι καλοί βαθμοί, μπορεί να τα οδηγήσει σε μια μόνιμη προσπάθεια να φαίνονται έξυπνα, καλά, ταλαντούχα κτλ., γεγονός που μπορεί να επιβαρύνει την ψυχική τους υγεία. Επιπλέον, η δημιουργία μιας ανάγκης για επικύρωση αποθαρρύνει την περιέργεια, τη μάθηση και τα κίνητρα.
Ο μόνιμος έπαινος δημιουργεί άτομα χωρίς ξεκάθαρη αίσθηση των δυνατοτήτων και των αδυναμιών τους, μη προετοιμασμένα για έναν κόσμο που δεν πρόκειται να αναγνωρίσει πως ό,τι κάνουν είναι… εξαιρετικό.
Από την άλλη, ο έπαινος που αφορά περισσότερο τις καλές συμπεριφορές παρά τα επιτεύγματα, ενθαρρύνει τη μάθηση, τα κίνητρα και την ανθεκτικότητα.
*Σωστή απάντηση: 2
Πώς γίνονται οι έφηβοι ανεξάρτητοι και υπεύθυνοι;
- Αν τους επισημαίνουμε τα λάθη τους.
- Αν τους μιλάμε συνεχώς και τους προειδοποιούμε για τις κακοτοπιές.
- Αν τους λέμε ακριβώς τι να κάνουν.
- Αν κάνουμε πράγματα γι’ αυτούς.
- Με τίποτα από τα παραπάνω.
Προειδοποιώντας τους εφήβους και εστιάζοντας στα λάθη τους, αυξάνεται ο φόβος και το άγχος. Η εν λόγω προσέγγιση συνήθως οδηγεί στην αποφυγή, το ψέμα και την εξαπάτηση.
Οι γονείς είναι προτιμότερο να βοηθήσουν τους εφήβους τους να αναπτύξουν ανθεκτικότητα και ανεξαρτησία, ενισχύοντας την ικανότητά τους να ανακάμπτουν από τα λάθη, αντί να εστιάζουν στο να τα προλάβουν.
Πάντοτε, αλλά ειδικά κατά την εφηβεία, οι γονείς είναι απαραίτητο να λειτουργούν ως δίχτυ ασφαλείας, ως οδηγοί, ως υποστηρικτές και συνοδοιπόροι. Οι έφηβοι θα πρέπει να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις και να τις υλοποιούν, εκτός βέβαια αν πρόκειται για αποφάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βλάβη.
Όταν οι γονείς διαχειρίζονται το δικό τους άγχος και προσφέρουν ουσιαστική υποστήριξη, γίνονται αυτομάτως μια άγκυρα για τα παιδιά έτσι ώστε να είναι κι εκείνα ήρεμα και να πατούν πιο γερά στα πόδια τους.
*Σωστή απάντηση: 5
Με τι μοιάζει περισσότερο η καλή ανατροφή;
- Με τη δημιουργία ενός γλυπτού από πηλό.
- Με την καλλιέργεια λουλουδιών.
- Με την εκπαίδευση ενός κατοικίδιου.
- Με όλα τα παραπάνω.
Ένα ζεστό κλίμα μέσα στην οικογένεια που περιλαμβάνει την αναγνώριση, την υποστήριξη, τη φροντίδα και τη δημιουργία χώρου για το παιδί να ξεδιπλώνει τον εαυτό του και να κάνει τα δικά του λάθη, προωθεί την καλή ανάπτυξη.
Σωστή απάντηση: 2