Μπορεί να είναι δελεαστικό όταν το παιδί θυμώνει ή γκρινιάζει να του προσφέρουμε το tablet ή το κινητό μας για να ξεχαστεί και να ηρεμήσει αλλά σύμφωνα με νέα μελέτη, αυτή η τακτική δεν έχει θετικά αποτελέσματα. Για την ακρίβεια, αυτή η συνήθεια στερεί από τα παιδιά τη δυνατότητα ανάπτυξης της ικανότητας να ελέγχουν τα συναισθήματά τους. Με άλλα λόγια, την ικανότητα αυτορρύθμισης.
Η αυτορρύθμιση είναι ένα σπουδαίο εργαλείο στη ζωή κάθε παιδιού. Το βοηθά να αντιδρά σταδιακά ήρεμα σε απογοητευτικές ή αγχωτικές καταστάσεις, πώς να τα πηγαίνει καλά με τους άλλους, πώς να γίνει ανεξάρτητο. Είναι αδύνατον όμως να κατακτηθεί αν κάθε φορά κρύβεται κάθε έντονο συναίσθημα πίσω από μια συσκευή.
Διαβάστερ επίσης: Κοινωνικές δεξιότητες: Πώς αναπτύσσονται το καλοκαίρι;
Η έρευνα
Για τις ανάγκες της μελέτης, μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Λόραντ Έτβες στην Ουγγαρία ζήτησε από 265 γονείς να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια που αφορούσαν τη συμπεριφορά των παιδιών τους, ηλικίας κατά μέσο όρο, 3,5 ετών.
Η ανάλυση αποκάλυψε ότι όσο περισσότερο οι γονείς χρησιμοποιούσαν το τηλέφωνο ή το tablet ως εργαλείο ηρεμίας, τόσο χειρότερες δεξιότητες διαχείρισης θυμού και απογοήτευσης είχαν τα παιδιά τους ένα χρόνο αργότερα.
Η πρώτη συγγραφέας της μελέτης, Δρ Βερόνικα Κόνοκ, δήλωσε:
«Αν οι γονείς προσφέρουν τακτικά μια ψηφιακή συσκευή στο παιδί τους για να το ηρεμήσει και να του σταματήσει το θυμό, το παιδί δεν θα μάθει να ρυθμίζει τα συναισθήματά του. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο σοβαρά προβλήματα ρύθμισης των συναισθημάτων. Συγκεκριμένα, προβλήματα διαχείρισης θυμού αργότερα στη ζωή.
Οι εκρήξεις δεν μπορούν να… θεραπευτούν με ψηφιακές συσκευές. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τα αρνητικά τους συναισθήματα. Κατά τη διάρκεια αυτής της μαθησιακής διαδικασίας, χρειάζονται τη βοήθεια των γονιών τους, όχι τη βοήθεια μιας συσκευής».
Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry, αποκάλυψαν επίσης ότι τα παιδιά που είχαν πιο «φτωχές» βασικές δεξιότητες διαχείρισης θυμού ήταν πιο πιθανό να λάβουν ψηφιακές συσκευές.
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι γονείς εφαρμόζουν πιο συχνά την ψηφιακή διέξοδο εάν το παιδί τους έχει προβλήματα ρύθμισης των συναισθημάτων του», είπε η Δρ Κόνοκ.
«Αλλά τα αποτελέσματά μας υπογραμμίζουν ότι αυτή η στρατηγική μπορεί να οδηγήσει στην κλιμάκωση ενός προϋπάρχοντος ζητήματος».
Γιατί δεν πρέπει να αποφεύγονται απογοητευτικές για το παιδί καταστάσεις
Οι επιστήμονες συνιστούν στους γονείς να καθοδηγούν τα παιδιά τους σε δύσκολες καταστάσεις, να τα βοηθούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους και να τα διδάξουν πώς να τα διαχειρίζονται, χωρίς να τους δίνουν tablet ή smartphone.
«Με βάση τα αποτελέσματά μας, θα μπορούσαν να αναπτυχθούν νέες μέθοδοι εκπαίδευσης και συμβουλευτικής για τους γονείς. Αν όλο και περισσότεροι συνειδητοποιήσουν ότι οι ψηφιακές συσκευές είναι ακατάλληλα εργαλεία για τη θεραπεία των θυμών, η ψυχική υγεία και η ευημερία των παιδιών θα ωφεληθούν», κατέληξαν οι ίδιοι.