Πόσες φορές έχετε παρατηρήσει το παιδί σας να ψάχνει δεξιά και αριστερά, αντί να επικεντρώνεται σε κάτι συγκεκριμένο, που εσείς θεωρείτε ότι θα ήταν σωστότερο; Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να παίζετε το παιχνίδι «Μάντεψε ποιος;», και ενώ περιμένετε να μαντέψει έναν χαρακτήρα, εκείνο να κοιτάζει κάρτες, μελετώντας προσεκτικά τις λεπτομέρειες. Αυτό δεν είναι κακό. Αντίθετα, έρευνα υποστηρίζει ότι αποτελεί χαρακτηριστικό των μικρών παιδιών που ανακαλύπτουν τον κόσμο.
Σύμφωνα με μια ακόμη μελέτη δημοσιεύθηκε στο Psychological Science από ερευνητές στο The State University του Οχάιο, τα μικρά παιδιά παρατηρούν συνέχεια τα πάντα, ακόμα κι αν αυτό καθυστερεί το να ολοκληρώσουν οποιαδήποτε διαδικασία. Λανθασμένα οι γονείς θεωρούν ότι όταν τα μικρά παιδιά κατανέμουν την προσοχή τους σε διάφορα σημεία και καταστάσεις αυτό συνεπάγεται και απόσπαση προσοχής και έλλειψη εστίασης.
Διαβάστε επίσης:Παιδί και ελευθερία: Οι παγίδες που πρέπει να προσέχουμε
Με βάση τα λεγόμενα των ερευνητών, τα παιδιά συλλέγουν πληροφορίες και αυτό τα βοηθάει γενικά να ολοκληρώσουν άλλες εργασίες. Οι επικεφαλής της μελέτης σχεδίασαν πειράματα που απευθύνονταν σε παιδιά και ενήλικες. Στους συμμετέχοντες έδειξαν εικόνες πλασμάτων κινουμένων σχεδίων, ενώ τους ζητήθηκε να τα ταξινομήσουν σε δύο κατηγορίες που ονομάζονταν «Hibi» και «Gora». Κάθε πλάσμα είχε επτά χαρακτηριστικά όπως κέρατα, φτερά και ουρές. Ένα μόνο χαρακτηριστικό καθόριζε απόλυτα την κατηγοριοποίησή τους.
Τι έκαναν οι επιστήμονες
Όλα τα χαρακτηριστικά αρχικά εμφανίζονταν σε μια οθόνη υπολογιστή και ήταν κρυμμένα πίσω από «φυσαλίδες». Οι συμμετέχοντες μπορούσαν να ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά ένα-ένα κάνοντας κλικ στις φυσαλίδες. Έτσι, κατάφεραν να δουν ποια ακριβώς χαρακτηριστικά επέλεξαν να δουν τα παιδιά, πριν αποφασίσουν για την ιδανική κατηγορία.
Το εντυπωσιακό στοιχείο ήταν ότι ακόμα και όταν τα παιδιά κατηγοριοποιούσαν τα πλάσματα στις σωστές κατηγορίες, συνέχιζαν να εξερευνούν και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους. Αυτό παρατηρήθηκε ιδιαίτερα στα μικρότερα παιδιά. Οι ενήλικες, από την άλλη πλευρά, αφού βρήκαν τη σωστή κατηγορία, δεν ασχολήθηκαν ξανά με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά.
Τα δεδομένα του πειράματος δείχνουν ότι τα παιδιά από την ηλικία των 6 αρχίζουν να συνδυάζουν διαφορετικές στρατηγικές. Κάποια από αυτά, περίπου τα μισά, εστίαζαν όπως οι ενήλικες στο ένα και βασικό χαρακτηριστικό κατηγοριοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρχει ένα στάδιο μετάβασης, κατά το οποίο τα παιδιά μαθαίνουν πώς και πού να εστιάζουν την προσοχή τους.
Παιδί και περιέργεια- Το δεύτερο πείραμα
Οι ερευνητές, όμως, προχώρησαν και σε ένα δεύτερο πείραμα. Έδωσαν στα παιδιά την επιλογή είτε να αποκαλύψουν όλα τα χαρακτηριστικά ταυτόχρονα με ένα πάτημα είτε να τα αποκαλύψουν ένα προς ένα. Τα παιδιά προτίμησαν την επιλογή με ένα πάτημα, αποδεικνύοντας πως επιθυμούσαν να συλλέξουν πληροφορίες και όχι απλά να διασκεδάσουν.
Αυτή η ανάγκη για εξερεύνηση συμβαίνει, επίσης, γιατί ακόμα τα παιδιά δεν είναι σίγουρα για τη μνήμη τους, η οποία αναπτύσσεται. Μελετώντας όλα τα χαρακτηριστικά θέλουν να είναι βέβαια ότι αυτό που σκέφτονται συμβαδίζει με την πραγματικότητα.
Αυτά τα στοιχεία είναι πολύ σημαντικά, καθώς ρίχνουν φως στο ρόλο που διαδραματίζει η εξερευνηση στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Παρατηρήστε λοιπόν τα παιδιά και μην βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα για την προσοχή τους και αν αφαιρούνται, λένε οι ερευνητές. Ανάλογα με την ηλικία και την ιδιοσυγκρασία τους προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν όσα περισσότερα εργαλεία μπορούν για να χτίσουν τη γνωστική εμπειρία τους και να ανακαλύψουν τον κόσμο.