Γνωρίζουμε ότι όσο περισσότερο είμαστε μπροστά στις οθόνες, τόσο λιγότερο συζητάμε μεταξύ μας. Και σήμερα, όλοι ξοδεύουμε πολύ χρόνο κοιτάζοντας το τηλέφωνό μας. Όσο κι αν αυτή η συνήθεια είναι συχνά αναπόφευκτη, όντας γονείς, μάλλον θα πρέπει να σκεφτούμε διπλά την ώρα που αφιερώνουμε στις συσκευές μας καθώς, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Frontiers in Developmental Psychology, οι γονείς που τείνουν να περνούν περισσότερο χρόνο κοιτάζοντας τις οθόνες αντί να αλληλεπιδρούν με τα παιδιά τους, στην πραγματικότητα υπονομεύουν, άθελά τους, την γλωσσική ικανότητα των παιδιών τους.
Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα δεν βρήκε μόνο μια συσχέτιση μεταξύ της αυξημένης χρήσης των οθονών από τα παιδιά όταν οι γονείς είχαν την ίδια συνήθεια αλλά επιπλέον, πως τα παιδιά αυτών των γονιών είχαν περιορισμένες ικανότητες ως προς την γραμματική και το λεξιλόγιο.
Διαβάστε επίσης: Οι αυστηροί κανόνες 7 διάσημων μαμάδων για τη χρήση των social
Γλωσσική ικανότητα και οθόνες
Οι λεκτικές αλληλεπιδράσεις με τους γονείς παίζουν βασικό ρόλο στο να αναπτύξουν τα παιδιά τις γλωσσικές τους δεξιότητες.
«Γνωρίζουμε ότι όταν χρησιμοποιούνται πολύ οι οθόνες, είτε από τον γονέα είτε από το παιδί, γίνονται στο σπίτι λιγότερες συζητήσεις και αυτό μπορεί να είναι ένας λόγος για τις χαμηλότερες ικανότητες των παιδιών στη γραμματική και το λεξιλόγιο», επεσήμαναν οι ερευνητές.
«Ένα από τα πιο συγκλονιστικά ευρήματα στη μελέτη, ωστόσο, ήταν ότι όταν τα παιδιά παρακολουθούσαν κάτι με τους γονείς τους μπροστά σε μια οθόνη, αυτό δεν βοηθούσε στη βελτίωση των γλωσσικών τους δεξιοτήτων, ένα δεδομένο που επιβεβαιώνει προηγούμενη έρευνα που υποστηρίζει ότι τα παιδιά δεν μαθαίνουν τόσο καλά από τις οθόνες όσο από τις προσωπικές αλληλεπιδράσεις με άλλα άτομα», συνέχισαν οι ίδιοι.
«Η μελέτη μας μετατοπίζει την εστίαση από τον χρόνο στην οθόνη αποκλειστικά των παιδιών στον ρόλο των συνηθειών όλης της οικογένειας ως προς τη χρήση τους, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για οικογενειακές προσεγγίσεις σε αυτό το ζήτημα που αποτελεί πλέον στις μέρες μας, πρόβλημα», κατέληξαν.
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε εν τω μεταξύ πως η εν λόγω έρευνα διεξήχθη πριν από την πανδημία COVID-19, η οποία οδήγησε πολλούς ενήλικες σε όλο τον κόσμο και ειδικά τα παιδιά, να περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στις οθόνες, γεγονός που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία αναφορικά με την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών εκείνη την περίοδο και όχι μόνο.