«Γιατί» το ένα και «γιατί» το άλλο… Από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά χρησιμοποιούν τις ερωτήσεις για να επικοινωνήσουν με τους γονείς τους και να μάθουν για τον κόσμο.

Τα μικρότερα παιδιά κάνουν κυρίως ερωτήσεις με τις οποίες ζητούν πληροφορίες, ενώ, καθώς μεγαλώνουν, αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις ερωτήσεις για να κάνουν διάλογο, γεγονός που δείχνει την αυξανόμενη ανάγκη τους για κοινωνικοποίηση.

Αμέτρητα «γιατί»

Αυτός που ξέρει όλες τις απαντήσεις, δεν έχει ερωτηθεί όλες τις ερωτήσεις και προφανώς, δεν έχει συναναστραφεί παιδιά. Γιατί τα παιδιά ρωτάνε συνέχεια και τα πάντα! Οπλιστείτε με φαντασία, ειλικρίνεια και υπομονή για να αντιμετωπίσετε τη βροχή των «γιατί» που σας περιμένει…

Ας μην ξεχνάμε ότι στην ικανοποίηση της περιέργειας βασίζεται, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, η αναπτυξιακή και η μαθησιακή πρόοδος των παιδιών.

Μέσα από τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις που λαμβάνουν, τα παιδιά ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους, διευρύνουν τις γνώσεις τους και εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, γι’ αυτό:

  • Απαντάμε σε όλες τις ερωτήσεις τους και να μη δείχνουμε ενδεχόμενη δυσαρέσκεια ούτε για τον τύπο ούτε για το είδος της ερώτησης. Χρησιμοποιούμε την κρίση μας, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες και τα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού.
  • Δείχνουμε προθυμία και δίνουμε όσες απαραίτητες διευκρινίσεις χρειαστούν.
  • Ενθαρρύνουμε το παιδί να κάνει συσχετίσεις μεταξύ γεγονότων και καταστάσεων που έχει ήδη βιώσει, και να εντοπίσει κοινά στοιχεία με την απάντηση που ψάχνει.
  • Όταν δεν έχουμε ξεκάθαρη απάντηση είναι προτιμότερο να πούμε στα παιδιά ότι δεν το γνωρίζουμε αυτό όπου ρωτούν, παρά να τους πούμε κάτι ανακριβές.
  • Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις ερωτήσεις των παιδιών για να τους περάσουμε το μήνυμα ότι αρκετές ερωτήσεις δεν έχουν μόνο μία (ή και καθόλου!) απάντηση, αλλά πολλές, και ότι, συχνά, η απάντηση που δίνουμε σε μια ερώτηση εξαρτάται από τις τρέχουσες συνθήκες ή τις προσωπικές απόψεις και πεποιθήσεις των ατόμων.
  • Χρησιμοποιήστε βιβλία, το διαδίκτυο ή άλλα μέσα για να βρείτε τη λύση μαζί στην απορία του. Η έρευνα που θα κάνετε μπροστά του, αποτελεί ένα μάθημα από μόνη της!