Είναι μια συζήτηση που προκύπτει ανά περιόδους. Γιατί υπάρχει αυτό το χρωματικό χάσμα ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια; Είναι όντως το μπλε (μόνο) για τα αγόρια και το ροζ (μόνο) για τα κορίτσια; Η έρευνα αμφισβητεί κάτι τέτοιο, αποκαλύπτοντας μια πιο περίπλοκη εικόνα στη διάκριση ροζ-μπλε που είναι τόσο ευρέως διαδεδομένη.

Πιο συγκεκριμένα, για τις ανάγκες της μελέτης, χρησιμοποιήθηκε ένας υπολογιστής που επέτρεπε στους συμμετέχοντες (129 παιδιά ηλικίας 10-14 ετών και 180 ενήλικες ηλικίας 17-48) να επιλέξουν το αγαπημένο τους χρώμα από οποιαδήποτε απόχρωση εμφανιζόταν στην οθόνη. Ζητήθηκε επίσης από τους ενήλικες να επιλέξουν το λιγότερο αγαπημένο τους χρώμα. Η τελική κατηγοριοποίηση των επιλεγμένων χρωμάτων ήταν: «μπλε», «ροζ/μοβ», «κόκκινο» ή «άλλο».

Διαβάστε επίσης: Διάβασμα: 5 μυστικά για να μεγαλώσετε μικρούς αναγνώστες

Το μπλε νίκησε και στα αγόρια και στα κορίτσια

Το μπλε δεν ήταν μόνο για τα αγόρια…  Φάνηκε να είναι το πιο δημοφιλές χρώμα σε όλες τις ηλικίες και για τα δύο φύλα. Ενδιαφέροντα ήταν και τα ευρήματα σχετικά με το ροζ/μοβ και το κόκκινο. Ενώ τα νεαρά κορίτσια ήταν πιο πιθανό από τα αγόρια να επιλέξουν το ροζ/μοβ ως το αγαπημένο τους χρώμα, αυτό δεν ίσχυε για τις μεγαλύτερες γυναίκες. Οι ενήλικες γυναίκες σπάνια επέλεγαν το ροζ/μοβ ως το αγαπημένο τους χρώμα. Αντίθετα, επέλεξαν το κόκκινο. Οι άνδρες και τα μικρότερα αγόρια γενικά απέφευγαν εντελώς το ροζ/μοβ και επέλεγαν επίσης το κόκκινο.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ένα συγκεκριμένο χρώμα μας αρέσει επειδή μας θυμίζει μια ευχάριστη προηγούμενη εμπειρία. Για παράδειγμα, μπορεί να προτιμάμε το μπλε επειδή μας θυμίζει την ευχαρίστηση της θέασης ενός καταγάλανου ουρανού και της θάλασσας. Άλλοι μπορεί να προτιμούν το κόκκινο γιατί τους θυμίζει αγάπη, πάθος ή… φράουλες.

Για να δουν οι ερευνητές αν τέτοιοι συναισθηματικοί συσχετισμοί ταιριάζουν με τις διαφορές φύλου που παρατηρούνται στις χρωματικές προτιμήσεις, χρησιμοποιήσαν στη συνέχεια ένα σύνολο δεδομένων από μια ανεξάρτητη μελέτη. Σε αυτήν, 183 ενήλικες συσχέτισαν τα συναισθήματα με χρωματικές αποχρώσεις του ροζ, του μπλε, του κόκκινου κλπ.

Από τα ευρήματα προέκυψε ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες έβλεπαν το ροζ θετικά, το μπλε συσχετίστηκε επίσης κυρίως με θετικά συναισθήματα ενώ το κόκκινο είχε θετικές (αγάπη, πάθος) και αρνητικές (κίνδυνος, επιθετικότητα) επιδράσεις.

Οι κοινωνικές παράμετροι των χρωμάτων

Οι ερευνητές υποθέτουν ότι τα παραπάνω αποτελέσματα έχουν να κάνουν λιγότερο με το ίδιο το χρώμα και περισσότερο με το τι αντιπροσωπεύουν αυτά τα χρώματα κοινωνικά. Το ροζ συνδέεται έντονα με τη θηλυκότητα και μια κοριτσίστικη διάθεση και κατ’ επέκταση αντικατοπτρίζει το λεγόμενο «ασθενές φύλο». Κατά συνέπεια, ιδιαίτερα τα αγόρια, μπορεί συνειδητά ή ασυνείδητα να αποφεύγουν αυτή τη χρωματική γκάμα.

Το κόκκινο, από την άλλη, συνδέεται με τη δύναμη και έντονα συναισθήματα. Αυτές οι χρωματικές προτιμήσεις και οι συσχετισμοί συναισθημάτων ταιριάζουν σε ένα ευρύτερο μοτίβο. Οι γυναίκες έχουν υιοθετήσει ολοένα και περισσότερο παραδοσιακά «ανδρικές» επιλογές (από την καριέρα τους έως τα χρώματα) ενώ οι άνδρες παραμένουν απρόθυμοι να υιοθετήσουν οτιδήποτε θεωρείται «θηλυκό», ακόμη και εις βάρος τους. Τα ευρήματα λοιπόν μπορεί να μην αφορούν την αισθητική του ροζ και του κόκκινου, αλλά περισσότερο το τι συμβολίζουν το ροζ και το κόκκινο στην κοινωνία μας.

Η μεγάλη εικόνα

Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει τίποτα εγγενώς «αγορίστικο» στο μπλε (είναι ένα παγκοσμίως ελκυστικό χρώμα για παιδιά και ενήλικες όλων των φύλων) και υποδηλώνει ότι οι χρωματικές προτιμήσεις διαμορφώνονται από την κοινωνική θέση και τα στερεότυπα του φύλου και όχι από τις εγγενείς προτιμήσεις. Ενώ τα νεαρά κορίτσια μπορεί να επιλέξουν το ροζ, απομακρύνονται από αυτό καθώς μεγαλώνουν, πιθανότατα επειδή συνειδητοποιούν περισσότερο τη δυναμική της κοινωνικής τους θέσης. Τα αγόρια, από την άλλη, μπορεί να μάθουν να αποφεύγουν το ροζ από νωρίς και να επιλέγουν το κόκκινο ως εναλλακτική.

Καθώς η κοινωνία εξελίσσεται, τα ευρήματα εγείρουν ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον των χρωματικών προτιμήσεων. Θα χάσει τελικά το ροζ τους έμφυλους συσχετισμούς του; Θα δούμε περισσότερη ισότητα χρωμάτων στο σχεδιασμό των προϊόντων; Ο χρόνος θα δείξει…