Όσο νωρίτερα ένα παιδί αναπτύξει άσθμα, τόσο περισσότερο αυτή η ασθένεια μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την μνήμη του, όπως αποκάλυψαν τα ευρήματα νέας μελέτης. Πιο συγκεκριμένα, σε ένα δείγμα 473 παιδιών που παρακολουθήθηκαν για δύο χρόνια, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα παιδιά με πρώιμη έναρξη του άσθματος, είχαν επίσης πιο αργή ανάπτυξη της μνήμης με την πάροδο του χρόνου.
Η επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας Σιμόνα Γκέτι, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια «Davis», δήλωσε: «Αυτή η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της εξέτασης του άσθματος ως πιθανής πηγής γνωστικής δυσκολίας στα παιδιά. Γνωρίζουμε πως οι χρόνιες ασθένειες, όχι μόνο το άσθμα, αλλά και ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις κλπ., μπορεί να θέτουν τα παιδιά σε αυξημένο κίνδυνο γνωστικών δυσκολιών. Πρέπει να κατανοήσουμε τους παράγοντες που μπορεί να επιδεινώσουν ή να προστατεύσουν τα παιδιά από τους πιθανούς κινδύνους».
Διαβάστε επίσης: Διαβήτης τύπου 1: Τα συμπτώματα στα παιδιά
Προηγούμενες μελέτες στις οποίες συμμετείχαν ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας αποκάλυψαν ότι το άσθμα συσχετίστηκε με μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ.
Πώς συνδέονται άσθμα και μνήμη;
Αν και η μελέτη δεν εξέτασε τον μηχανισμό που είναι υπεύθυνος για τις δυσκολίες μνήμης που σχετίζονται με το άσθμα, οι ερευνητές αναφέρουν πιθανούς παράγοντες, όπως η παρατεταμένη φλεγμονή από το άσθμα ή οι επαναλαμβανόμενες διαταραχές στην παροχή οξυγόνου στον εγκέφαλο λόγω των κρίσεων άσθματος.
Η έρευνα περιελάμβανε δεδομένα από 2.062 παιδιά με άσθμα, 9 έως 10 ετών. Σκοπός ήταν να ελεγχθεί το πώς η εν λόγω πάθηση μπορεί να επηρεάσει την επεισοδιακή μνήμη και άλλα γνωστικά μέτρα. Η επεισοδιακή μνήμη μας βοηθά να ανακαλούμε εμπειρίες- γεγονότα, ανθρώπους, αντικείμενα- και συναισθήματα .
Το μικρότερο δείγμα που ακολούθησε τα παιδιά για δύο χρόνια περιελάμβανε, όπως αναφέρθηκε, 473 παιδιά.
Τα δεδομένα από αυτή τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο έγκριτο περιοδικό Jama Network Open, προήλθαν από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας της Αμερικής και συλλέχθηκαν από το 2015 ως μέρος μιας μεγάλης και συνεχιζόμενης μελέτης για τη γνωστική ανάπτυξη του εγκεφάλου εφήβων σε 11.800 παιδιά.