Παρά την ονομασία τους, τα smartphones και άλλες έξυπνες συσκευές δεν φαίνεται να βοηθούν τα παιδιά να γίνουν πιο έξυπνα.
Αντίθετα, το ατελείωτο scrolling και οι συνεχείς ειδοποιήσεις κλέβουν τη συγκέντρωσή τους και τους αποσπούν την προσοχή από τις πραγματικά χρήσιμες πληροφορίες.
Smart info: Ο μέσος έφηβος λαμβάνει 237 ειδοποιήσεις την ημέρα στο τηλέφωνό του, σύμφωνα με τη μελέτη Common Sense Media. Πρόκειται για εγκεφάλους που διαμορφώνονται και προσπαθούν να μάθουν, ενώ τα κινητά τους κάνουν «ντινγκ, ντινγκ»!
Τεστ δεξιοτήτων σε μαθήματα έδειξαν ότι, οι μαθητές δεν τα πηγαίνουν τόσο καλά στο σχολείο όσο στην εποχή πριν από τα τηλέφωνα. Το προηγούμενο έτος, μάλιστα, σημειώθηκε ρεκόρ 30 ετών σε χαμηλές βαθμολογίες.
Τα παιδιά ηλικίας 8-12 ετών που έχουν κινητά τηλέφωνα περνούν κάτι λιγότερο από 5 ώρες την ημέρα κολλημένα στην οθόνη, ενώ οι έφηβοι ξοδεύουν σχεδόν 8 ώρες, υπογραμμίζει η ίδια μελέτη.
Επιπλέον, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Tartu στην Εσθονία παρατήρησαν ότι η συνεχής ενασχόληση των παιδιών με τις οθόνες καταστρέφει την ικανότητά τους να επικοινωνούν με άλλους. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η τακτική χρήση της οθόνης τόσο από τους γονείς όσο και από παιδιά συνδέεται με την επιδείνωση των γλωσσικών δεξιοτήτων μεταξύ των παιδιών.
Τα ευρήματά τους υποδηλώνουν ότι ο υψηλότερος συνολικός χρόνος οθόνης για τα παιδιά συμβάλλει σε φτωχότερο λεξιλόγιο και λιγότερες γραμματικές δεξιότητες. Ειδικότερα, καμία από τις δραστηριότητες που βασίζονται στην οθόνη στις οποίες συμμετείχαν τα παιδιά ή οι γονείς, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης οθονών σε συνδυασμό με το χρόνο κοινωνικοποίησης, δεν είχε θετικό αντίκτυπο στις γλωσσικές δεξιότητες.
Τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερα από τα βιβλία, παρά από τα ψηφιακά μέσα
Για τη «βαθύτερη ανάγνωση», υπάρχει σαφές πλεονέκτημα της ανάγνωσης ενός κειμένου σε χαρτί και όχι σε οθόνη, επισημαίνουν νευροεπιστήμονες του Teachers College του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
«Πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να πετάξουμε ακόμα τα τυπωμένα βιβλία, αφού μπορέσαμε να παρατηρήσουμε στο δείγμα των συμμετεχόντων μας ένα πλεονέκτημα για το βάθος της επεξεργασίας κατά την ανάγνωση από έντυπο υλικό», επισημαίνει η ερευνητική ομάδα.
Τα βιβλία φαίνεται να βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν βασικές γλωσσικές δεξιότητες και να διευρύνουν το λεξιλόγιό τους, πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μέσο. Απαιτούν κριτική σκέψη, διευρύνοντας έτσι το νου τους με νέες ιδέες και χαρίζοντας έμπνευση.