Τα περισσότερα παιδιά δημιουργούν χάος και αποδιοργάνωση στην καθημερινότητα των ενηλίκων αλλά και στην δική τους. Ορισμένα μάλιστα τείνουν να ασχολούνται με πολλά πράγματα σχεδόν ταυτόχρονα ή να αφήνουν το ένα για να πάνε στο άλλο, ξεχνώντας κάτι ενδιάμεσα. Η διαδικασία της οργάνωσης ωστόσο είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού όχι μόνο καταφέρνουμε να εκτονώνουμε την ένταση αλλά ταυτόχρονα τακτοποιούμε και φτιάχνουμε τον χώρο μας, ακριβώς όπως τον θέλουμε. Πιο συγκεκριμένα, η οργάνωση μας επιτρέπει να συντονίσουμε τον εγκέφαλό μας σε μια συστηματική, ενεργητική κατάσταση, την οποία μπορούμε να εφαρμόσουμε και σε άλλους τομείς της ζωής μας για να επιτύχουμε τους στόχους μας. Το ίδιο μπορούν να κάνουν και τα παιδιά, αξιοποιώντας την οργάνωση στο.. έπακρο.
Όμως, αυτά τα οφέλη που τα αναγνωρίζουμε ως ενήλικες, πώς θα τα εξηγήσουμε σε ένα παιδί;
Διαβάστε επίσης: Τα παιχνίδια που ενισχύουν τον εγκέφαλο των παιδιών
Οργάνωση σε 3,2,1..
Μερικά παιδιά, φαίνεται να είναι εκ φύσεως οργανωμένα, αλλά για τα πιο πολλά, η οργάνωση είναι μια δεξιότητα που μαθαίνεται με την πάροδο του χρόνου. Με την δική μας βοήθεια και κάποια εξάσκηση εκ μέρους τους, τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν μια αποτελεσματική προσέγγιση για να ολοκληρώνουν τα πράγματα στην ώρα τους, δίχως περιττό άγχος.
Για τα παιδιά, όλες οι δραστηριότητες μπορούν να χωριστούν σε τρία βήματα:
- Η οργάνωση σημαίνει ότι το παιδί είναι έτοιμο στην ώρα του και έχοντας συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα.
- Η ικανότητα συγκέντρωσης σημαίνει ότι το παιδί μπορεί να εστιάσει σε κάτι συγκεκριμένο, αποφεύγοντας τους περισπασμούς με επιτυχία.
- Η ολοκλήρωση περιλαμβάνει το τέλος μιας εργασίας ή δραστηριότητας.
Πώς θα την ενθαρρύνουμε στα παιδιά
Φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα
Κάθε Κυριακή μπορούμε να βοηθάμε το παιδί να σημειώσει το πρόγραμμα της νέας εβδομάδας, ώστε να οπτικοποιήσει τις υποχρεώσεις του. Στη συνέχεια, κρεμάμε το πρόγραμμα σε ένα ορατό σημείο, π.χ. στο ψυγείο, ώστε να το βλέπει καθημερινά.
Δημιουργούμε λίστες
Τα Σαββατοκύριακα φτιάχνουμε με το παιδί μια λίστα με όσα θέλουμε να κάνουμε, ξεκινώντας από τα πιο σημαντικά. Παράλληλα με τη δική μας λίστα, φτιάχνουμε μια λίστα και με τα καθήκοντα του παιδιού. Όταν ολοκληρώνει μια εργασία, θα πρέπει να τη σβήνει από τη λίστα του και να τσεκάρει τι έχει να κάνει στη συνέχεια. Με αυτόν τον τρόπο, μαθαίνουμε στο παιδί την οργάνωση και παράλληλα εκείνο αποκτά μια αίσθησης επιτυχίας.
Φροντίζουμε να είμαστε συνεπείς
Η ύπαρξη ρουτίνας είναι απαραίτητη, αφού δίνει τη δυνατότητα σε γονείς και παιδιά να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν και πότε. Παράλληλα, η ρουτίνα κάνει το παιδί να νιώθει ασφάλεια και το βοηθά να γίνει πιο οργανωμένο. Φροντίζουμε λοιπόν να φτιάχνουμε μικρές ρουτίνες για την οικογενειακή μας ζωή, π.χ. πρώτα το παιδί κάνει μπάνιο, μετά τρώει το βραδινό του, μετά πλένει τα δόντια του και στη συνέχεια του διαβάζουμε παραμύθι και το βάζουμε για ύπνο.
Το διδάσκουμε την έννοια του χρόνου
Τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να αντιληφθούν τον χρόνο, αλλά μπορούμε να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν την ιδέα του χρησιμοποιώντας λέξεις όπως πριν, κατά τη διάρκεια και μετά (π.χ. «η ξαδέρφη σου θα έρθει για παιχνίδι μετά το φαγητό»). Όταν μιλάμε σε λεπτά ή ώρες (π.χ. «μπορείς να φας ένα σνακ σε δέκα λεπτά»), φροντίζουμε να τηρήσουμε την υπόσχεσή μας, αφού αν του έχουμε υποσχεθεί κάτι σε 10′, αλλά του το δίνουμε σε 30′, μπερδεύουμε την αίσθηση του χρόνου του παιδιού. Επίσης, του μαθαίνουμε ότι οι δραστηριότητες έχουν αρχή, μέση και τέλος: βγάζουμε ένα παιχνίδι, παίζουμε με αυτό και το βάζουμε στη θέση του.
Δημιουργούμε ζώνες στο σπίτι
Ορίζουμε ζώνες στο σπίτι μας για φαγητό, ανάγνωση και παιχνίδι. Οργανώνουμε τα παιχνίδια του παιδιού σε κουτιά με βάση τον τύπο τους (μπάλες, κούκλες, αυτοκίνητα) και τους κολλάμε ταμπέλες (με λέξεις ή εικόνες, ανάλογα την ηλικία του παιδιού), ώστε το παιδί να μπορεί να τα τακτοποιήσει μόνο του.