Ακόμα και η προετοιμασία των μικρών παιδιών για το σχολείο το πρωί, μοιάζει πολλές φορές χαοτική. Ίσως νομίζατε ότι αφού το κάνουν κάθε μέρα, δε θα ήταν ανάγκη να τους επισημαίνετε να βάζουν τις κάλτσες τους, να βουρτσίζουν τα δόντια τους και να τρώνε πρωινό. Παρόλα αυτά, κάθε μέρα, τα παιδιά μικρής ηλικίας, χρειάζονται υπενθυμίσεις!
Το πιο απογοητευτικό κομμάτι είναι όταν πρέπει να φύγουμε από το σπίτι. Τα παιδιά συνήθως κινούνται αργά και βασανιστικά… Αν δε, τους πάρουμε αθλητικά με κορδόνια, μάλλον θα αναγκαστούμε να διακόψουμε τις προσπάθειές τους να δέσουν τα παπούτσια τους για να το κάνουμε εμείς, προκειμένου επιτέλους να φύγουμε.
Βέβαια, το μόνο που καταφέρνουμε έτσι, πιθανότατα θα είναι η άρνηση των παιδιών να δέσουν τα παπούτσια τους μόνα στην πορεία. Όπως δείχνει η έρευνα, το να κάνουμε αντί για εκείνα πράγματα που τα αφορούν, προετοιμάζει τα παιδιά μας να τα παρατούν εύκολα. Μια μελέτη, για παράδειγμα, με συμμετέχοντες γονείς και παιδιά σε μια δραστηριότητα με παζλ, αποκάλυψε ότι οι γονείς που είχαν την τάση να αναλαμβάνουν και να κάνουν το παζλ για τα παιδιά τους, είχαν παιδιά που αξιολογήθηκαν ως «λιγότερο επίμονα».
Σε άλλη μελέτη παρακολούθησης, οι ίδιοι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η παρέμβαση και το να κάνουμε τις δουλειές των παιδιών μας, μειώνει επίσης την επιμονή τους σε άλλες, άσχετες δραστηριότητες. Με άλλα λόγια, γίνονται λιγότερο επίμονα γενικά.
Διαβάστε επίσης: Γιατί αντιγράφουν τα παιδιά; Η πραγματική ρίζα του προβλήματος
«Ο επιμένων νικά»- Πώς μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά να μην τα παρατάνε;
Σύμφωνα με την επιστήμη, το να βλέπουν τα παιδιά τους γονείς τους να καταβάλουν προσπάθεια, μπορεί να βοηθήσει και αυτό ισχύει ακόμα και για τα βρέφη. Φαίνεται πως όταν ξέρουν ότι κάτι θα είναι δύσκολο, επιμένουν περισσότερο όταν βλέπουν έναν ενήλικα να προσπαθεί σκληρά και να τα καταφέρνει. Αλλά όταν βλέπουν ενήλικες να αποτυγχάνουν χωρίς να προσπαθούν, δεν προσπαθούν καθόλου.
Οι ερευνητές έχουν καταλήξει επίσης στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά επιμένουν περισσότερο όταν οι ενήλικες εφαρμόζουν ό,τι λένε. Όταν δηλαδή για παράδειγμα λένε: «Ξέρεις ποιο είναι το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις όταν κάτι είναι δύσκολο; Να προσπαθήσεις όσο καλύτερα μπορείς και να μην τα παρατήσεις», θα πρέπει και να το κάνουν.
Αν θέλουμε λοιπόν να μεγαλώσουμε παιδιά που κάνουν πράγματα μόνα τους, πρώτα πρέπει να τα αφήσουμε να τα κάνουν, ακόμα κι αν είναι δύσκολο και ο χρόνος μας πιέζει. Εκτός από το να τους επιτρέπουμε να κάνουν πράγματα μόνα τους, είναι επίσης σημαντικό να δείχνουμε εμείς οι ίδιοι επιμονή και να τους εξηγήσουμε το πόσο σημαντικό είναι να μην τα παρατάμε. Ακόμα κι αν τους πάρει πολύ καιρό, τα παιδιά θα ακολουθήσουν στο τέλος το παράδειγμά μας.